[Great Housewives of Art]
Kunstwerken kunnen zo beroemd of bekend worden dat het de spuigaten uitloopt: dan ontstaat er vanzelf parodie, zodat de Mona Lisa een snor en een baard krijgt en de Venus van Milo vier armen. Wordt dit al gauw melig, de manier waarop Sally Swain bekende schilders parodieert, levert op elke pagina een verrassing op: in ‘Great Housewives of Art’ (Penguin, f 23,50) is zij begaan met het lot van de vrouwen van beroemde schilders. Swain haalt ze uit de schaduw door hen een prominente plaats te geven in de bekendste werken van hun echtgenoten. Eindelijk gerechtigheid, al moet dit soms via slinkse wegen en moet ze zelfs wel eens een echtgenote bedenken om haar plan te verwezenlijken. Een Mrs. Van Gogh bestond bijvoorbeeld niet, maar ze maakt hier wel het bed op van het beroemde schilderij. Was er een Mrs. Mondriaan? In ieder geval dweilt ze nu de vloer op een van Mondriaans beroemde composities. Verrassend is ook Mrs. Klimt op het schilderij van twee in patchwork verstrengelde gelieven: je ziet het eerst niet, maar als je goed kijkt, zie je dat Mrs. Klimt de stukjes ondertussen aan elkaar naait. Mrs. Monet maakt de vijver schoon, Mrs. Degas stofzuigt in tutu de kamer, Mrs. Dali hangt surrealistisch de was op, Mrs. Duchamp scheert de snor af die haar man onrechtmatig op Mona Lisa heeft geschilderd, Mrs. Munch slaakt een kreet bij het zien van de klodders tomatensaus op haar aanrecht, Mrs. Matisse poetst de goudvissen uit de kom op het beroemde schilderij van haar man. Swain heeft de schilderijen nauwkeurig in de stijl van de kunstenaars geschilderd; gecombineerd met haar malicieuze variaties levert dat een geestig boekje op.