Traditie
Bill Brandts vorm was een merkwaardig mengsel van fictie en documentaire, waar ik in de fotografie maar weinig andere voorbeelden van ken. Echt realistisch kun je zijn foto's niet noemen: daar zijn ze te geschematiseerd en gedramatiseerd voor. Het duidelijkst is dat in het boek Literary Britain dat in 1951 verscheen, een verzameling schrijversportretten en landschappen, geïnspireerd op literaire beschrijvingen: een Bronte-landschap, een Stevenson- en een Hardy-landschap. Maar ook de reportages die hij in de late jaren dertig maakte van Londense straattypes, en zelfs de foto's van bomschuilkelders die hij tijdens de oorlog voor de regering maakte doen zeer theatraal en onwerkelijk aan. Veel van zijn foto's zijn ook reconstructies achteraf. Zijn broer Rolf met wie hij veel optrok beschrijft zijn methode: ‘Hij liep door de stad om zich heen te kijken, en als hij iets of iemand vond die zijn aandacht trok hield hij enige afstand om te observeren; later probeerde hij dan om het tafereel opnieuw in scène te zetten.’ Ook Brandts mensen hebben een opvallend figuurlijk voorkomen. Het zijn typen, waarvan de traditie loopt van William Hogarth via Dickens en Thackeray en negentiende-eeuwse geïllustreerde tijdschriften naar films uit de jaren dertig: ‘de bobby’, ‘de prostituée’, ‘het kamermeisje’, ‘de bankier’, ‘de sociale streber’.
Toch zijn die van hem interessant genoeg om zich in laatste instantie aan vergelijking te onttrekken. Die laatste instantie steekt vooral inde details, waaraan je meestal kunt zien in welke mate een fotograaf zich zijn onderwerp eigen heeft gemaakt. De beringde hand van de barjuffrouw die een glas bier aanreikt, haar neergeslagen blik, slechte tanden achter rode lippen, de omgeving van blinkende flessen en bierpompen. De twee duidelijk in rang verschillende kamermeisjes achter de rijk gedekte tafel in het huis van een van Bill Brandts bankier-ooms. Het meisje uit East End dat op hoge hakken voor de fotograaf loopt te paraderen langs een krioelende rij kinderen; het ritme van de rainswept roofs, schoorstenen en donkere ramen in het koude maanlicht; het heeft allemaal een moeilijk te beschrijven vitaliteit. Terwijl je ernaar kijkt bestaat het, en toch weet je dat het in deze vorm nooit heeft bestaan. Een retourtje Engeland is nog steeds genoeg om dat vast te stellen. Bill Brandt behind the camera laat zich inderdaad lezen als een prentenboek van een archetypisch Engeland. Dat wij dat mooi vinden zegt minstens zo veel over ons als over hem.
■