Brody's invloed
‘De eerste grafische vormgever van het computertijdperk’ wordt hij wel genoemd: Neville Brody. De stijl van deze Engelse ontwerper ontplooide zich in eerste instantie vooral in het door hem ontworpen muziekblad The Face, een blad dat qua vorm en inhoud Vinyl zou inspireren. Wie de werkelijk schitterende catalogus The Graphic Language Of Neville Brody leest (Thames and Hudson, 160 p., f 64,50), vallen twee dingen op. In de eerste plaats lijkt de letter behalve drager van een boodschap ook illustratieve waarde te zijn toegekend. Brody weet beide zaken tot zeer onverwachte en speelse combinaties te verenigen, waardoor prachtige bladzijden ontstaan. Door conventies lijkt hij daarbij niet gehinderd. Zo breekt hij bijvoorbeeld met het traditionele typografische onderscheid tussen de M en W, door de als M ontworpen letter ondersteboven als W te gebruiken. Een tweede opvallende eigenschap van Brody's vormgeving is de symbolische lading die hij in zijn typografie inbrengt. Zijn pagina's zitten vol emblemen, zijn letters krijgen hier en daar bijna mythische lading. Veel van Brody's vormen zouden nooit zonder de computer zijn ontstaan; nergens lijkt hij echter de macht over het medium te verliezen. De Memphis-invloed is op veel plaatsen zichtbaar, maar Brody's handschrift blijft onmiskenbaar. De invloed van Neville Brody op de hedendaagse jonge computertypografie is enorm, velen hebben hem nagevolgd. Dat is hem zelf ook opgevallen. Hij stopte met ‘zijn’ The Face, verliet zijn vormen en keerde terug naar een zeer gestileerde, typografische eenvoud die er haast traditioneel uitziet. Die stap, die zelfbeheersing, lijkt me, stempelt hem als een echt grote ontwerper.
AJ