Snedigheden voor op de salontafel
Veel anekdotes uit Hollywood
Hollywood anecdotes door Paul F. Boller Jr. en Ronald L. Davis Uitgever: William Morrow, 494 p. Importeur Van Ditmar, f 43,20
R. Ferdinandusse
Een dag nadat in december 1941 de Japanners bij Pearl Harbor de Amerikaanse vloot vernietigden en president Roosevelt het Congres om een oorlogsverklaring had gevraagd was er in het hoofdkantoor van MGM in Hollywood een bijeenkomst van producers en studiohoofden. Louis B. Mayer hield een toespraakje over de zeer moeilijke tijden die in het verschiet lagen en stelde tot slot voor een toast op de president uit te brengen. Hij hief, gevolgd door de anderen, het glas en zei: ‘To our president... Nicholas M. Schenck.’
Een verhaal dat precies bij Hollywood past. Daar heerste toen (en nu nog steeds) de overtuiging dat de Amerikaanse legers moffen alleen maar gingen verslaan om de wereld kennis te laten maken met de echte Amerikaanse cultuur, en die cultuur is geworteld in de film.
Hoe belangrijk Hollywood is kan men afmeten aan het enorme aantal boeken over Hollywood en zijn makers en het opmerkelijke in die geschiedschrijving is: driekwart ervan bestaat uit anekdotes. De anekdote is in oorsprong een vermakelijke gebeurtenis uit het leven van een historische figuur. In Europa worden de anekdotes dan ook geleverd door staatslieden (Churchill, Napoleon als koplopers), schrijvers (George Bernard Shaw!) en filosofen. In Amerika hebben hele en halve sterren, charlatans en kooplieden op het witte doek, in lichtbeelden, de cultuurgeschiedenis geschreven. Daar is veel bij gelachen, en een leger van publiciteitsmensen heeft die vrolijkheid met gepaste eerbied vastgelegd. Hollywood, dat is dus óók een bibliotheek vol biografieën van sterren en filmmakers, tot aan de boorden gevuld met wisecracks en komische voorvallen. Het ligt voor de hand dat er af en toe iemand op het idee komt al die boeken te plunderen. Vorig jaar waren dat Paul F. Boller jr., Ph.D., en Ronald L. Davis, Ph.D. De eerste maakte ook al eens een bloemlezing Presidential Anecdotes, de laatste maakte naam met een driedelige serie over de geschiedenis van de Amerikaanse muziek. In vijfhonderd fikse bladzijden prepareerden ze nu een lange serie ‘Hollywood Anecdotes’, voor de salontafel.
Lauren Bacall voert haar echtgenoot Humphrey Bogart op hun trouwdag, een stukje van de huwelijkstaart
Losgemaakt van de context worden vrolijke gebeurtenissen en grappige uitspraken meestal erg bleek, en de samenstellers hebben geprobeerd dat te ondervangen door in dertig hoofd-stukken de geschiedenis van de Amerikaanse film te vertellen, om daar vervolgens, steeds wat grappen achteraan te hangen.
Het boek lijdt verder ook nog onder de langzame teloorgang van de anekdote: tegenwoordig valt elke grap en elk snedig antwoord al onder de definitie.
Er waren, zo valt te lezen, in Hollywood grote karakteracteurs die hun hele leven alleen bijrolletjes speelden. Keenan Wynn bij voorbeeld ‘maakte bij MGM zeventig films en acteerde negen keer’. Zijn vader, de komiek Ed Wynn, zei eens over zijn zoon Keenan: ‘U kent hem vast: als Esther Williams (de zwemmende filmster) in het water duikt is hij de man die nat gespetterd wordt.’
Net als in de biografieën zijn het de harde studiobazen die de leukste tekst krijgen. Sam Goldwyn met het bekende: ‘A verbal contract isn 't worth the paper it's written on.’ Goldwyn is ook de man die onmiddellijk de rechten wilde kopen van de toneelhit van Lillian Hellman The Children's Hour. Toen zijn assistent tegenwierp: ‘Maar 't gaat over lesbiennes,’ riep Goldwyn: ‘Kan niet schelen, daar maken we Amerikanen van.’
Natuurlijk is er ook een hoofdrol voor Harry Cohn, met onder andere het vaak geciteerde: ‘Critici? Dat zijn eunuchen. Ze vertellen je hoe het moet, maar ze kunnen het zelf niet.’ Toen er honderden mensen op Cohns begrafenis kwamen vroeg iemand aan de komiek Red Skelton: ‘Waarom zijn er hier zoveel mensen?’ Skelton: ‘Geef de mensen wat ze vragen, dan komen ze vanzelf.
Frederick Brisson was een zelfstandig produceer die de risico's van zijn vak kende. In zijn kantoor hing een bord met de tekst: ‘Wees aardig voor de producer, want morgen kan hij weer portier zijn en je niet in de studio toelaten.’