Voor het kleine kuddeke
Een echt naslagwerk over de opera
Winkler Prins Encyclopedie van de Opera samengesteld door Paul Korenhof Uitgever: Elsevier, 454 p., f 99,50
Maarten 't Hart
In De gelukkige schizo schrijft Gerrit Komrij: ‘Van opera wist ik niet meer dan dat het een hardnekkige steeds weer opnieuw ondernomen poging was om door zingen slecht acteerspel te verbergen en door te acteren slecht gezang te verdonkeremanen.’ Maar Hamish Swanston schrijft in zijn aardige boek In Defence of Opera dat men ‘begrip van zichzelf vergroot door opera (en speciaal de opera's van Wagner) te appreciëren.’ En Thomas Mann merkt naar aanleiding van diezelfde Wagner op: ‘Wat ik hem als leerling en genietende dank, kan ik nooit vergeten, nooit die uren van diep, eenzaam geluk midden in de theatermenigte, uren vol huivering en gelukzaligheid van het gevoel en het verstand, van inzichten in aangrijpende en grote betekenissen, zoals slechts deze kunst voortbrengt.’
Waarschijnlijk laten de twee totaal verschillende standpunten van Komrij en Mann zich nooit met elkaar verzoenen, en daarom lijkt mij een boek als dat van de theoloog Swanston een wanhoopsoffensief. Of men houdt van opera, of men koestert zo'n vooroordeel als Komrij. Wie in Nederland tot dat kleine ‘kuddeke’ van uitverkorenen behoort die van opera houden, was tot voor kort, indien hij of zij meer wilde weten over operacomponisten, operazangers en operavaktaal aangewezen op buitenlandse naslagwerken. Bijvoorbeeld op The Concise Oxford Dictionary of Opera van Harold Rosenthal en John Warrack, of op Reclams Opern- und Operettenführer van Wilhelm Zentner en Anton Würz. Wel had en heeft natuurlijk iedere operaliefhebber in Nederland Elseviers Groot Operaboek van Leo Riemens in de kast staan, maar het boek gaf slechts indirect informatie over zangers en vaktaal, concentreerde zich geheel op de inhoud van vele bekende en minder bekende opera's, net als bijvoorbeeld dat in het Nederlands vertaalde boek van Kurt Pahlen. Van dat type boeken, met uitgebreide samenvattingen van de verhaalinhoud van opera's, zijn er wel meer in het Nederlands veschenen, maar Riemens blijft onovertroffen, hoezeer in menig opzicht ook verouderd.
Lilli Lehmann als Isolde