Pornografie
Hoeveel bedenkingen Oates ook koestert tegen het boksen, de steeds nieuwe pogingen die in de loop der tijden zijn ondernomen om deze ‘sport’ te verbieden, vindt ze voornamelijk hypocriet. Er bestaat een nauwe relatie tussen boksen en armoede, zegt ze, maar niemand heeft ooit voorgesteld om de armoede maar af te schaffen, om daarmee het boksen uit de wereld te helpen. Het is met pogingen om het boksen te verbieden net als met de abortuskwestie, er zijn veel en diepgaande emoties bij betrokken. Dit leidt vaak tot halfhartigheid: waarom bij voorbeeld wél het boksen verboden, maar niet sporten die veel gevaarlijker zijn, zoals autoracen of American football? Het is waar dat er sinds de Tweede Wereldoorlog honderden overleden zijn als gevolg van hun deelname aan wedstrijden, maar volgens Oates zijn de tegenstanders van het boksen daarin niet werkelijk geïnteresseerd. ‘Boksen wordt weerzinwekkend gevonden, omdat het niet past bij onze ideeën over beschaving en beschaafde mensen,’ zegt ze. En enigzins demagogisch voegt ze er hieraan toe: ‘In een technologische samenleving, die beschikt over oneindig veel verfijndere methoden voor massale vernietiging, is het directe en onverhulde vertoon van natuurlijk agressie bij boksen te expliciet om getolereerd te kunnen worden.’ Boksen heeft iets weg van pornografie, ook daar is de toeschouwer betrokken bij iets wat eigenlijk niet zou mogen gebeuren, waardoor hij zich een voyeur voelt. Maar anders dan bij pornografie, verwijst boksen niet naar iets anders. Bij het boksen wordt het taboe op geweld doorbroken op een openlijke, ondubbelzinnige en routinematige manier. Alles wat bij boksen gebeurt is echt: het bloed, de aangerichte schade en de toegebrachte pijn. Het boksen is, in de ogen van Oates, een ‘contrawereld’. Het bewustzijn van de toeschouwer wordt bepaald door zijn vrije wil, zijn redelijkheid en zijn gezonde verstand. Zodra een bokser de ring
betreedt werpt hij zijn badjas af, maar hij dient ook zijn redelijkheid af te leggen als hij aan zijn gevecht begint.
Hoe komt het dat je ondanks alles van boksen kunt blijven genieten? Oates weel er eigenlijk geen duidelijk antwoord op te geven. Als je een grote wedstrijd ziet, zegt ze, is het net of je overschakelt van het luisteren naar het stemmen van een gitaar op het luisteren naar een perfect uitgevoerd muziekstuk van Bach. ‘Misschien is het dat je eenmaal bloed geroken hebt,’ zegt ze. ‘Of, om het wat subtieler uit te drukken, liefde gemengd met haat is sterker dan liefde. Of dan haat.’
■
Joyce Carol Oates geeft op dinsdag 25 augustus voor de SLAA een lezing in Theater De Balie in Amsterdam onder de titel ‘Beginnings, where does an author gets his inspiration?’. Aanvang 20.30 uur, toegang f 10, -, CJP f 6, -. Reserveren: 020-232904.