Geen smaak en geen geweten
Onassis, parvenu zonder persoonlijkheid
Ari: The Life and Times of Aristotle Socrates Onassis door Peter Evans Uitgever: Summit Books, 355 p. Importeur: Van Ditmar, f49,75
Ad van Iterson
Het nieuws dat Jacqueline Kennedy met een steenrijke Griekse reder van over de zestig ging trouwen, riep verschillende gevoelens op in onze straat. De vrouwen waren allemaal bijzonder verontwaardigd. Hoe hadden ze niet gehuild om die mooie, jonge weduwe met haar kindertjes achter de baar van de geliefde president, die zo laaghartig was vermoord. En nu, nog geen paar jaar later... Wat zag ze in die oude lelijkerd? Geld, natuurlijk, wat anders? Maar hoe kón ze, enkel en alleen voor het geld, met zo'n vieze vent. Wat geld niet allemaal vermocht.
De mannen keurden het ook zeker niet goed. Aan de andere kant konden ze zich wel in die Onassis verplaatsen. Wie zou hem ongelijk willen geven? Als zij het geld hadden gehad...
Voor ons, de jeugd, was het aanstaande huwelijk zonder meer een welkome gebeurtenis. We hadden weer iets om ons vrolijk over te maken. Tal van moppen werden er in die weken geboren, die 's mans potentie in twijfel trokken. ‘Weet je wat Jacqueline Kennedy als huwelijkscadeau van Onassis krijgt?’ ‘Nee.’ ‘Een antiek hangertje!’
Na lezing van Ari: The Life and Times of Aristotle Socrates Onassis door de Engelsman Peter Evans moet ik concluderen dat die grap over dat hangertje misplaatst was. Tot op hoge leeftijd bleef Onassis zijn repeteergeweer hanteren, om zijn eigen terminologie over te nemen. Hij richtte op filmsterren, prima donna's, society-dames, baronessen, prinsessen, maar met evenveel plezier op het voetvolk van revuemeisjes, callgirls and starlets. ‘His passions were physical and not intellectual,’ schrijft Evans, die een groot talent in het bedenken van eufemistische wendingen mag worden genoemd.
Over fysieke passies gesproken: ook Jacqueline Kennedy leek erdoor te worden gedreven. Vijf keer per nacht, als we Onassis mogen geloven. Maar we mogen Onassis niet geloven. De man was een pathologische leugenaar. Zelfs over zijn leeftijd loog hij. Tegen iedereen zei hij dat hij in 1906 werd geboren; in werkelijkheid was het 1900. ‘He brawled and lied freely, often for the heil of it, and his lies were always lively and imaginative,’ schrijft Evans, met weer zo'n positieve draai eraan.
Alles wat Evans van Onassis zelf heeft, en dat is nogal wat, kan dus aan diens zo levendige fantasie zijn ontsproten. Zoals de geschiedenis van zijn eerste liefde. Maar waarheid of verdichtsel, dit verhaal over zijn erotisch debuut werpt een scherp licht op zijn persoonlijkheid - of het ontbreken daarvan. De familie Onassis, tabakshandelaren, woonde in Smyrna (nu Izmir). Na de Eerste Wereldoorlog werd een groot deel van westelijk Turkije ingelijfd bij Griekenland. In 1922 heroverden de Turken het gebied. De stad Smyrna werd geplunderd en in brand gestoken, en de Anatolische Grieken moesten de gruwelijkste wreedheden ondergaan. Ari's lievelingsoom werd opgehangen, zijn vader verdween in de gevangenis en de rest van zijn familie werd geïnterneerd. En wat gebeurde er met Ari? Niets. Of niets... hij behield zijn vrijheid door zich de amoureuze toenadering van een Turkse luitenant te laten welgevallen. Evans: ‘They were an extraordinary pair; they shared similar expectations and a philosophy that put physical endeavor first and attached to it a sense of duty which was almost childish. By tradition and temperament they became lovers.’