En verder:
In het boek Roadside America (Simon & Schuster, f35,85) staan alle bizarriteiten en plastic attracties beschreven en afgebeeld die er in Amerika te vinden zijn. Twee compleet nagebouwde Stonehenges, de London Bridge en een Polynesisch paradijs horen hierbij, maar ook de verblijfplaats van Fred Flintstone en zijn vrienden, waar Dino de wacht houdt; voetstappen van de engel Gabriël, en nog andere prehistorische parken, waar verschillende gemechaniseerde sauriërs rondscharrelen, bijvoorbeeld de Elasmosaurus die volgens de auteurs Jack Barth, Doug Kirby, Ken Smith & Mike Wilkins, bekend stond om zijn gevoel voor humor en zijn goede humeur. Ook kan men 's werelds grootste religieuze schildering in de open lucht aanschouwen (in Glendale, Californië). Wie Disneyland gezien heeft, heeft nog niets gezien, dat is de teneur van deze prachtige gids, en verder is het voor Amerikanen volstrekt onnodig om naar Europa af te reizen, want het is in Amerika allemaal nagemaakt en nog veel groter bovendien.
Af en toe probeert iemand weer eens het aloude genre van het lange, epische gedicht nieuw leven in te blazen. Het getuigt van durf om, zoals de jonge, Amerikaanse dichter Vikram Seth (geboren in Calcutta) doet, hiervoor een wel heel modern onderwerp als de yuppies van San Francisco te nemen. Zijn lange gedicht The Golden Gate (Faber, f53,85) is eigenlijk een roman in versvorm, geheel in de lijn van Evgeni Onegin van Poesjkin, aan wie Seth ook de opbouw heeft ontleend: veertienregelige tetrameters. In zijn gedicht figureren, zoals het een lokatie als Californië betaamt: een iguana als huisdier, een kattenpsychiater en de geest van Mickey Mouse: ‘You are the DJ of your fate.’
Hoe een schrijver aan zijn onderwerpen of thema's komt is een vraag die door sommigen als niet ter zake doende nieuwsgierigheid wordt uitgelegd. In interviews worden schrijvers hier nog wel eens over doorgezaagd; als ze het zelf doen, dan gebeurt dit meestal in de vorm van een autobiografie of brieven. De romanschrijver, criticus en literatuurwetenschapper David Lodge heeft het anders aangepakt. In zijn nieuwe boek Write on. Occasional Essays '65-'85 verzamelde hij stukken die op meer of minder directe wijze in verband staan met zijn romans. Kenners van het werk van Lodge kunnen nu met dit boek in de hand de bronnen en werkelijke gebeurtenissen traceren, waaruit bepaalde episodes in zijn romans zijn voortgekomen. Ook schijnt hij voorbeelden te geven van het omgekeerde proces, namelijk hoe zijn fictie werkelijkheid werd. Write On verschijnt in augustus bij Secker & Warburg en zal f 59,25 kosten.
Ten gunste van de Duitse literatuur, en ter ere van de vijftigste sterfdag van de Oostenrijkse satiricus Karl Kraus, heeft Neue Konkret Verlag, uitgever van het politieke maandblad Konkret, een Karl Krausprijs ingesteld. De prijs, groot 30.000 mark, zal jaarlijks worden toegekend. Aan het aantrekkelijke bedrag is een venijnig beding verbonden: de toekomstige laureaat verplicht zich om van verdere publicaties van eigen teksten af te zien en het geld van de prijs te gebruiken om een nuttig beroep op te vatten. Die voorwaarde is de opvatting der naamgever indachtig, ‘dat prijzen, die bedoeld zijn ter aanmoediging, op het gebied van de verzamelde kunsten heel veel onheil hebben aangericht, terwijl afschrikkingsprijzen een ware zegen zouden zijn.’ Bijna alle Duitstalige kranten maakten melding van het geniale idee, schrijft Konkret in een vervolg op de proclamatie, ‘behalve de Zeit en de Frankfurter Allgemeine. Twee kranten,’ onthult Konkret met enige koelheid, ‘wier literaire medewerkers driekwart van de kandidatenlijst vullen.’