En verder:
Over de aanslag op de Rainbow Warrior, het schip van de internationale milieuorganisatie Greenpeace (dat voor een ‘klein-Watergate’ in Frankrijk zorgde) is veel geschreven, maar het eerste boek dat de affaire beeldend samenvat is nu verschenen: The Rainbow Warrior Affair door Richard Shears en Isobelle Gidley (een Counterpoint-paperback, geïmporteerd door Van Ditmar). De schrijvers hebben hun sporen verdiend als journalisten die voor onder meer de Londense Daily Mail over de Pacific schreven. Ze hebben hun taak iets meer dan zakelijk opgevat: het boek begint met de voorbereidingen voor de aanslag alsof ze er zelf bij zijn geweest; het tweede hoofdstuk geeft een kijkje op het bureau en in het zorgelijke hoofd van de Franse minister die uiteindelijk verantwoordelijk was - alsof ze achter de gordijnen hebben gestaan. Maar dit is slechts franje, want het gaat niet ten koste van het feitelijke relaas van de gebeurtenissen die uitmondden in de aanslag (19 juli 1985).
Het nieuwe boek van Peter Sloterdijk, de schrijver van Kritiek der cynische rede, zal niet handelen over Nietzsche - zoals men hier en daar kon horen - maar heeft de omineuze titel Kopernikanische Mobilmachung und Ptolemaische Abrüstung. Volgens de Duitse uitgever Suhrkamp, bij wie het boek in juni zal verschijnen, gaat het over de controverse tussen het modernisme en postmodernisme, maar dan in zijn breedste zin, want Sloterdijk laat de moderne tijd beginnen bij Copernicus (1473-1543), degene naar wie de Copernicaanse revolutie is genoemd omdat hij een omwenteling teweegbracht in het Ptolemeïsche wereldbeeld dat tot dan gemeengoed was: Copernicus was van mening dat de aarde en de andere planeten zich in een cirkel rond de zon bewegen. Vanaf dat moment waren de dingen niet meer vanzelfsprekend en de ‘Copernicaanse schok’ breidde zich over alle gebieden van de cultuur uit. ‘Oorlog aan de vanzelfsprekendheden’ luidt volgens Sloterdijk het ‘anti-Ptolemeïsche parool’ van de moderne kunst in. De verdrijving van de vanzelfsprekendheden heeft volgens Sloterdijk de werkelijke wereld en de wereld in de hoofden van mensen door elkaar geschud. Hij bepleit een terugkeer naar de Ptolemeïsche (kennelijk) vanzelfsprekende waarheden omdat de Copernicaanse schok voor een onheilzame ‘Mobilmachung’ heeft gezorgd die, als zij totaal zou worden, ‘die totale Desintegration erfolgen soll’.
In reeks Heyne Filmbibliothek is een overzicht verschenen van door vrouwen gemaakte, of over vrouwen handelende films in de afgelopen twintig jaar: Der Frauenfilm - Filme von und für Frauen door Gudrun Lukasz-Aden en Christel Strobel. De behandelde films zijn ingedeeld naar thematiek: de films over familieomstandigheden, zwangerschap, vredesbeweging, vrouwen en geweld, fascisme, vrouwen in Oost-Duitsland, vrouwen in de wereld, ‘Berufsverbote’, opvoeding, onderdrukking en verzet, ‘Was Frauen kaputtmacht’ (daarin komt Le Dentellière voor). Op de meer dan honderd filmfoto's ziet men opvallend vaak Barbara Sukowa, Hanna Schygulla, Angela Winkler en Jutta Lampe (Der bleierne Zeit). Ook de Nederlandse films van Marleen Gorris en René de Nie komen er in voor. Het boek is actueel, want ook Margarethe von Trotta's Die Geduld der Rosa L. komt erin voor, de film over Rosa Luxemburg met in de titelrol Barbara Sukowa.