Vrij Nederland. Boekenbijlage 1985
(1985)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 13]
| |
De arte et libris Festschrift Erasmus 1934-1984 door 37 auteurs Uitgever: Erasmus Antiquariaat en Boekhandel Amsterdam, 469 p., f 273
| |
Wonderlijke verschijningDe middagen dat ik met Horodisch tot nu toe heb samengezeten op de bovenetage van zijn op Dickensiaanse wijze ingericht antiquariaat, beschouw ik tot de leerzaamste middagen van mijn leven. Zijn grote kennis en talent tot explicatie maken hem niet alleen tot een aangenaam mens maar vooral ook tot een wonderlijke verschijning. Ofschoon hij zestig jaar ouder is dan ik, heb ik nooit het idee gehad met een overgrootvader te praten die in een ver verleden verzonken is. Toen ik kort geleden ontdekte dat hij buiten schrijver van geleerde stukken in de voortreffelijke vakbladen en zuivere journalistiek, als gepleegd in Elsevier en Het Parool, ook als letterkundige werkzaam is geweest, keek hij mij olijk aan en zei: ‘O, wiest oe dath niieth?’ Voordat ik zijn Legende van Rabbi Elia den Eenvoudige (Amsterdam/Antwerpen 1960, geïllustreerd door zijn vrouw en vertaald door Victor van Vriesland) had gekocht, wist ik dat inderdaad níét. Horodisch is niet alleen een groot antiquaar, geleerde en collectioneur maar ook een voornaam ontdekker van talent. Het is niet de eerste keer dat hij zichzelf een liber amicorum bezorgt doch zijn onlangs verschenen De Arte et Libris, Festschrift Erasmus 1934-1984 (Amsterdam 1984) is een meesterwerk van kennis, speurzin en (handels-)typografie. Horodisch heeft deze omvangrijke bundel, 469 bladzijden op groot formaat, zelf uitgegeven en treedt tevens op als ‘Redaktie-Editor’. Uit eigen observatie weet ik dat hij de opmaak zelf in handen heeft gehad. Het notenapparaat staat onderaan elke pagina waar het hoort, soms in driekoloms. Dit is uitsluitend te danken aan de plak- en snijzin van de geleerde zèlf die ik af en toe bezig zag met de schaar en de lijmkwast. In werkelijkheid is hij meer dan een jaar, iedere avond tot twaalf uur, in de weer geweest deze feestbundel zijn gezicht te geven. De grootste verdienste van dit boek is Horodisch' keuze van de scribenten. Door zijn internationale contacten, vriendschappen en scherp inzicht heeft hij zesendertig auteurs weten samen te brengen die er werkelijk wezen mogen! De schrijvers houden zich bezig met boekillustraties, teksten, schilderkunst, grafiek maar vooral, grosso modo, met Horodisch' favoriete genre: het geïllustreerde boek. Enkele artikelen zijn buitengewoon specialistisch, de meeste fascinerend en slechts één bepaald onbenullig. Is het toeval dat Christopher Wrights bijdrage ‘On the compiling of indexes’ het boek op één na sluit? Nee. Alfabetisch klopt het - hoewel het onbeduidende artikel in het register (foutief) zeven bladzijden lang lijkt te zijn; het telt slechts tweeëneenhalve pagina - maar ook weer helemaal niet. Het laatste artikel is een bijdrage van de feestvierder: Abraham Horodisch beschrijft er zijn ‘Fünfzig Jahre Buchhändler in Amsterdam.’ | |
HandschriftencollectiesMet geen mogelijkheid kan ik een complex en divers boek als dit Festschrift uitvoerig toelichten. Ik kan de lezer slechts wijzen op het essay van Christiane Berkvens-Stevelinck (een geleerde dame die mij reeds eerder opviel vanwege haar prachtige bijdragen in de Histoire de l'édition frangaise, 1982 e.v.), het artikel van C.M. Faas over de geschiedenis van de hoofdstedelijk-universitaire handschriftencollecties, Hans A. Halbeys opstel over ‘Das Victorianische im Bilderbuch der Gegenwart’ en Walter A. Lietkes precieze ‘Toward a history of Dutch genre painting’. De doctor en aanstaande eredoctor Abraham Horodisch heeft met deze bundel als typograaf een voortreffelijk werkstuk afgeleverd. Als talent-scout evenzeer. Als boekgeleerde heeft hij zijn zoveelste vaderland (Rusland, Duitsland, Nederland, Zwitserland, een beetje Amerika en uiteindelijk Nederland) een feestbundel geschonken die zijn weerga nauwelijks kent. De internationale boekenwereld zal er ongetwijfeld over juichen. Ik meen dat een Nederlandse stem niet mag achterblijven. Dr. dr. h.c. Abraham Horodisch heeft aan zichzelf het juiste prijskaartje gehecht: boekenliefde en geleerdheid. Iets mooiers is er niet. ■ |
|