Michael Jackson
Pop
Micheal Jackson is op tournee door Amerika. Hij zingt en danst op het grootste podium uit de popgeschiedenis, 28 meter hoog, 27 meter diep en 48 meter breed. De twee geluidstorens zijn bedekt met schilderijen die een boslandschap vormen. Om de 375 ton aan licht en geluidsmateriaal en de zeven computers die het geheel bedienen aan te voeren zijn 22 vrachtwagens nodig.
En in het gigantische stadion in Kansas, waar een van de spektakels zich voltrok, konden de duizenden toeschouwers die ter ver van het podium afzaten het schouwspel volgen op een metergroot videoscherm. En dan het optreden zelf! Die stem! Die muziek! Die danspassen! En rode en groene laserstralen, Muppet-achtige monsters en lichtgevende reuzespinnen die ridder Jackson met vlammend zwaard te lijf gaat. Kortom, een evenement.
Voor de drie concerten die Michael Jackson en zijn broers afgelopen weekeinde in Knoxville gaven werden binnen een dag 150.000 toegangsbiljetten verkocht voor ruim honderd gulden per stuk: het hoogste bedrag dat ooit in de VS voor een popconcert is gevraagd. Op de zwarte markt doen die kaartjes het twee tot driedubbele.
Michael Jackson is populair bij mensen die geen geld hebben. Zou het niet sympatieker zijn als hij de kaartjes betaalbaar hield voor zijn fans? Als je per keer voor zo'n 50.000 tot 100.000 mensen optreedt, kan die prijs dan niet omlaag? Bovendien verdient hij toch genoeg aan zijn platen, dertig miljoen exemplaren van Thriller zijn er verkocht, met Victory gaat het dezelfde kant op.
Kortom, voor het geld hoeft hij niet op toernee te gaan. Maar ja: hoeveel mensen moeten er niet meeverdienen aan zo'n spektakel? De zaalhuur moet betaald, de trucks moeten rijden, de lichtknoppen en computers bediend, enzovoort. En waarom zou je je druk maken om de hoogte van de toegangsprijs, als de fans het er blijkbaar grif voor neertellen? Ze hebben het er dus voor over. Hij is ook maar een gewone jongen die het gemaakt heeft, een van ons, zeggen ze van hem.
Michael Jackson (Foto: ABC)
En bovendien - en dat is een van de heel bedenkelijke kanten aan het idool zijn, net als bedreigd worden trouwen hij heeft zelf al lang niks meer te zeggen over de toegangsprijs van zijn eigen concerten. Idolen zijn niet alleen publiek bezit, ze zijn ook het bezit van managers en agenten. Ze hebben helemaal niets in te brengen.