Dat is ook precies wat mij aantrekt in dit genre. Hoewel de boeken op zich ook interessant zijn, ben ik eerder gefascineerd door het effect dat ze hebben gehad op de creatie van een lesbische gemeenschap die het recht op zelfdefinitie en zelfaffirmatie heeft opgeëist door middel van een lezerscultuur. Vanaf het moment dat het lesbianisme expliciet de aandacht kreeg aan het begin van de twintigste eeuw, werd de lesbienne op enkele uitzonderingen na beschreven en gedefinieerd door niet-lesbische schrijvers en artsen. Op het moment dat het lesbische pulp genre aan populariteit won, begon er een cultuur te ontstaan van kritische lesbische lezers die geen genoegen meer namen met het beeld dat hen voorgeschoteld werd door anderen. Levendige discussies door briefschrijvers in het lesbische tijdschrift van die tijd, The Ladder, zorgden voor literatuurlijsten waarin de betere lesbische pulp van de minder sympathieke varianten werd onderscheiden. Andere lezers, onder wie Ann Bannon (die aangezet werd tot het schrijven van haar eerste boek na het lezen van een lesbische pulp roman) besloten zelf de pen te hanteren en zochten de grenzen van de censuur op om zo een ander perspectief te bieden op het onderwerp.
De kleine groep vrouwen die zich aan dit genre waagde, wist boeken te produceren die stukken milder en hoopgevender waren dan de boeken die door hun veelal mannelijke collega's werden geschreven. Het werk van schrijvers als Valerie Taylor en Tereska Torres werd gekoesterd door menig lesbienne en het boek The Price of Salt, geschreven door Patricia Highsmith in 1951, wordt nog altijd geroemd om de relatief goede afloop voor de lesbische hoofdpersonen. Maar geen van deze schrijvers lijkt te kunnen tornen aan de populariteit die Ann Bannon genoot en nog steeds geniet in lesbische kringen. Bannons Beebo Brinker Chronicles, zoals de serie is gaan heten, werd geschreven en gepubliceerd tussen 1955 en 1962. De reeks bestaat uit vijf boeken waarin we de avonturen en affaires van een aantal vaste personages kunnen volgen, onder wie de butch Beebo Brinker naar wie de serie is vernoemd. Het feit dat Bannon een serie heeft geschreven is meteen één van de aspecten die de boeken zo bijzonder maken. De continuiteit die Bannon door haar keuze voor een serie heeft geboden is belangrijk, omdat ze tegenwicht biedt aan het idee dat een lesbische levensstijl niet vol te houden is. Zelfmoord komt bij Bannon slechts incidenteel voor, niemand eindigt in een gekkenhuis en hoewel ook de geliefden in de Chronicles wel eens uit elkaar gaan is er voor de personages altijd ruimte voor nieuwe lesbische avonturen en zelfs voor ware happy-endings.
Nog fascinerender aan Ann Bannon is misschien wel hoe zij een belangrijke component van het lesbische pulpgenre, seksualiteit, weet om te vormen van iets pervers naar een bron van pure kracht en zelfrealisatie. In de eerste twee boeken van de serie, Odd Girl Out en / Am a Woman, kijken we mee over de schouders van Laura. Al in het eerste boek laat Bannon haar subversieve potentieel blijken. Niet met wie je het doet, bepaalt goed of kwaad, maar óf je het doet en het plezier dat het brengt:
She thought of the kiss she stole in the night and her breath left her, first with delight and then with shame. And then she crept back to the thought and it was once again pure pleasure. She put her hands against her lips as if to preserve the kiss. Or prevent it? And then she thought of the way Beth had kissed her in the morning, so suddenly, so quickly, and she thought she couldn't have done anything so very wicked after all. (Bannon 2001: 68)
In de boeken van Bannon worden regelmatig de denkbeelden van de medische wereld (in de tijd was homoseksualiteit een ziekte) en de moraliteitsidee van de samenleving tegenover het lichaam en de beleving van intimiteit gezet. Telkens wordt expliciet en impliciet de vraag gesteld of het fout is naar iemand van hetzelfde geslacht te verlangen. Bij vrijwel elke afweging geeft het lichaam het doorslaggevende antwoord. Juist het onderdrukken van de seksuele behoefte leidt in alle boeken van de serie