vooral te wijten aan een slechte dosering. Er wordt op katholiek terrein te veel bondieu-z-erie verkocht! En te weinig kunst...
Reeds werden ettelijke initiatieven verwezenlijkt om tot een katholieke filmproductie te geraken, maar in ons westland is de uitslag tot op heden, een paar N. Nederlandse proeven niet te na gesproken, nihil. De realisatie moest uit... Amerika komen. Zodat, eens te meer, het land van Columbus bewijzen levert dat het aan de uitgeleefde Euroop nieuw bloed kan bezorgen.
De jongste weken werden te Antwerpen twee Amerikaanse tendensfilms gedraaid: Jongensstad en De citadel. De eerste met specifiek katholieke (of zo ge wilt: christelijke) strekking; de twede met een humanitair-socialen ondergrond. Jongensstad geeft ons de wederwaardigheden te zien van father Flanagan, die met nul kapitaal, maar met een rijkdom aan charitas zich voorneemt de jonge doolaards, 't kwapertig schorremorrie van de straat te redden. Hoe hij er in slaagt, dank zij de, aanvankelijke sceptiese en zeer geringe, geldelijke hulp van een vriend, maar vooral dank zij een grenzeloos vertrouwen op de Voorzienigheid, om zijn apostolaat te doen uitgroeien tot een respectabele en sociaal zeer oorspronkelijke en gezonde organisatie, dàt alles ziet ge in deze film. Tendenswerk zonder enig opzet. Zij, die smalen op het thema der Voorzienigheid (hoe vaak wordt Zij een deus ex machina genoemd, ook door katholieken!) en die dus a priori diezelfde Voorzienigheid afwijzen als een opportuun element voor inspiratieloze tendensmakelaars, mogen weten dat de film Jongensstad een ver-beeld stuk werkelijkheid is van a tot z. Of nu de fanatici misschien nog zullen beweren dat die Voorzienigheid alleen geldig is voor father Flanagan... nou ja, er zijn van die ezels, die honderdmaal struikelen over denzelfden steen! Van dat soort is alleen de huid bruikbaar - om er op te roffelen!
Jongensstad geeft aan de moderne wereld heel wat te denken. Dat die moderne wereld finaal nog niet zó afkerig is van een ernstig gesteld probleem - inclusief de oplossing - en dat zij nog niet zó hopeloos verkankerd is, wordt bewezen door het succes dat een film als deze te boeken wist, en niet alleen bij het christelijk publiek! Technies is deze film met allersoberste middelen tot een volledig gaaf geheel opgebouwd. De montage is doorlopend berekend op een ononderbroken boeiendheid en een rhythme dat nergens faalt. Een alleszins degelijk werk. Noteer terloops dat er geen vrouwelijke stars in voorkomen (hoe is 't mogelijk! balkt de ezel) en dat, buiten de hoofdrol en een paar episodiese kleine partijen, heel de bezetting uitsluitend