Frans Mertens: Rubens, de schilder van den Dietschen levenswil
Notities bij de Rubens-tentoonstelling te Parijs
Daar de kunst uit tijd en eeuwigheid ontspringt, is het voor den mensch mogelijk, in en door de kunst, doorheen elken kunstvorm of stijl, den strijd om het bereik van het absolute evenwicht tusschen de twee uiterste polen van geest en stof te achterhalen. Onder deze twee begrippen ‘tijd en eeuwigheid’ kunnen alle gelijkaardige begrippen gerangschikt worgden, die de kunst voor ons nader verklaren in hare stoffelijke en geestelijke bestanddeelen, zooals het oneindige en het beperkte, het rechtstreeks zinnelijke waarneembare en het intuïtief bereikbare. Aldus is de kunst in staat, door de kracht van deze geestelijke en stoffelijke bestanddeelen, beslag te leggen op den algeheelen mensch die als 't ware 'n synthese is van de algeheele menschheid.
Waar de kunst naar den mensch grijpt, legt ze beslag op heel de menschheid in haren onveranderlijken levensstijl; het bewogen gemoedsleven; het leven van den wil.
Het is vooral bij de geniaal-bezielde kunstenaars dat deze eeuwige onveranderlijke levensstijl, - de stijl van den levenswil - bij middel van gelijk welke vormenwereld doorheen hun oeuvre schokt.
Het geestelijk element als schepping van den absoluten geest, stormt steeds langs de stoffelijke, vormelijke bestanddeelen (zooals stijl en tijdselementen die het kunstwerk kunsthistorisch bepalen) door de eeuwen heen over de nationale, sociale en religieuze levensbeschouwingen naar de diepte der menschelijke ziel.
Het is vanuit dit standpunt dat we de kunst der Hergeboorte van vóór en na Rubens en zijn persoonlijk verschijnen willen beschouwen. We willen hierdoor niet zoozeer den nadruk leggen op de historische ontwikkeling van het vormenprobleem der renaissance, maar vooral op de innerlijke beweging van den levenswil die door deze bewogen vormenwereld breekt tot ze uiteindelijk, bevrijd van alle conventie en artificieel beleven, door het levende leven gedreven, volgens den stijl van den levenswil, den geest en den zin van het leven nader bij de menschen brengt. Om de geestelijke beteekenis van Rubens en zijn tijd aldus te verklaren, is het noodig dat men zich vooraf een synthetisch overzicht vorme van de ontwikkeling van den nieuwen kunststijl die in die jaren