Carlo Scarpa, un poeta del vetro
De Venetiaan Carlo Scarpa (1906-1978) is een veelzijdige ontwerper die pas na zijn dood door een breder publiek werd gewaardeerd. Voor veel Italiaanse critici is hij één van de grootste ontwerpers van de 20ste eeuw. Zijn eerste architectonische werken dateren uit de jaren '50 met projecten in Palermo, Verona en Venetië. Scarpa is ook een cruciale figuur in de ontwikkeling van de museografie, de kunst om een object of kunstwerk in de ruimte te positioneren en te verankeren. Een van zijn topwerken in Venetië is de showroom van Olivetti gelegen aan het San Marcoplein (1957-1958), een meesterwerk dat twee jaar geleden werd gerestaureerd. In dit project maakte hij voor de vloeren gebruik van kleine glazen blokjes in rood, geel en wit. Ook in de tuin van de Fondazione Querini Stampalia integreerde hij in de wand glazen tegeltjes, sommige op basis van goud en zilver. Scarpa was jarenlang de ‘huisarchitect’ van de Biënnale en maakte tientallen tijdelijke presentaties.
Zijn carrière als scheppend kunstenaar begon in 1926 in de glasblazerij Giacomo Cappellin. Vanaf 1932 werkte hij voor het bedrijf Venini als artistiek directeur en bleef dit doen tot in 1947. Nadien legde hij zich toe op architectuur en het ontwerpen van meubelen en gebruiksvoorwerpen. Paolo Venini is de centrale figuur van de Italiaanse glaskunst, een ondernemer met een grote artistieke voeling. Hun samenwerking resulteerde in technische hoogstandjes die nauwelijks te kopiëren vallen. Scarpa beheerste de kunst van glas maken volledig waardoor hij bij het experimenteren de magische kracht van de vloeibare glasmassa een ongeziene dimensie kon geven. Hij kende alle traditionele technieken en kleurmogelijkheden om verder te kunnen gaan met experimenten. Hij wist de technische vaardigheden van de ambachtslieden optimaal te gebruiken en ook te verbeteren. Scarpa was vakman en ontwerper tegelijk, dé symbiose om werken te maken die behoren tot de wereldtop van de glascreaties.