Tunnelzicht
Misschien ligt daar ook wel de essentie van wat Leysen wil realiseren en tonen. Ze wenst mensen van overal te confronteren met andere culturen, andere werelden, andere zienswijzen, andere denkpatronen. Om hen aldus te doen beseffen en vooral te doen aanvaarden dat andere mensen van andere delen van deze wereld andere zienswijzen en denkwerelden hebben, anders naar de dingen kijken, anders over de dingen denken dan wij. Bij Theater der Welt probeerde ze het publiek te laten begrijpen hoe ‘anders’ iemand uit een ander deel van de wereld ‘hetzelfde’ ziet. Dat ze daar maar in beperkte mate in slaagt, weet Leysen zelf ook wel, maar dat neemt niet weg dat ze het belangrijk vindt om kijkers en deelnemers te doen inzien dat wat ze zelf zien niet identiek is aan wat iemand anders ziet. Dat de eigen blik dus zijn beperkingen heeft.
Het klinkt een beetje fenomenologisch, maar misschien is dat ook wel de essentie van de esthetische ervaring. Westerlingen zijn traditioneel op zichzelf gericht. Wat zij niet begrijpen, of waaraan ze geen plek kunnen geven, beantwoordt niet aan hun westerse esthetische normen en opvattingen, bestaat niet of negeren ze gewoon als triviaal. Terwijl het pas interessant wordt wanneer de kijker een wereld achter die tastbare ‘werkelijkheid’ wil zien en gelooft dat iets wat hij niet snapt of vat er wel degelijk is en voor anderen, elders, perfect waarneembaar en genietbaar is. Vandaar dat Leysen steeds op de confrontatie uit is. Een Brussels kunstenfestival over de taalgrenzen heen, dat die taalgrens zelfs compleet negeert. Een kunstenfestival in Berlijn met een Oost-Berlijns luik dat de oude sociaal-politieke en culturele verschillen en geschillen uitvlakt en opheft. Arabische theatermakers in een Vlaamse schouwburg. Russen in een oude kapel. Door die confrontatie wil Leysen de mens een breder blikveld aanreiken omdat ze ervan overtuigd is - en de geschiedenis geeft haar overschot van gelijk - dat tunnelzicht tot bekrompenheid leidt die op haar beurt tot angst voor het onbekende voert en dat is, zo weten wij inmiddels, een gevaarlijke politieke hefboom. Dan gaan we al te gemakkelijk simplificeren en in hokjes denken. Kunst kan dat verhelpen. Kunst kan wat rationeel complex lijkt, intuïtief interessant en toegankelijk maken. Als je de dingen anders bekijkt, dan verdwijnt de angst voor dat onbekende en daarmee dus ook de dreiging.