Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 62
(2013)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 33]
| |
CaliforniaCharles Bukowski, Ham on Rye, 1982. N.: Kind onder kannibalen. Semi-autobiografische roman die de jeugdjaren van het hoofdpersonage behandelt tijdens de Great Depression in Los Angeles waar Bukowski opgroeide. Sue Grafton, ‘A’ Is for Alibi, 1982. N.: A van alibi. Eerste van de vele detectives in de zgn. alfabetreeks gesitueerd in het fictieve Santa Teresa (gebaseerd op Santa Barbara, California), en gevolgd door andere titels als ‘B’ Is for Burglar (1985), ‘C’ is for Corpse (1986) etc. James Ellroy, Blood on the Moon, 1984. N.: Bloed op de maan. Misdaadverhaal dat aanvangt tijdens de Watts-rellen in Los Angeles. Bret Easton Ellis, Less Than Zero, 1985. N.: Minder dan niks. Een jonge student komt terug naar zijn thuisbasis in Los Angeles en verkent er het wereldje van drugs, heroïnehoertjes en one-nightstands. Pas in 2010 volgde de sequel Imperial Bedrooms waarin seksualiteit en extreem geweld iedere emotie verdringen. James Ellroy, The Black Dahlia, 1987. N.: De zwarte dahlia. Op 15 januari 1947 ontdekt men op de hoek van 39th Street en South Norton Avenue in L.A. het verminkte lijk van Elizabeth Short, door de pers als de ‘zwarte dahlia’ betiteld. Dit vormt het begin van een misdaadverhaal dat vrij snel tot volwaardige literatuur gecanoniseerd werd en het eerste deel uitmaakte van het befaamde L.A. Quartet, met The Big Nowhere, 1988, N.: De lange leegte; L.A. Confidential, 1990, N.: Strikt vertrouwelijk en White Jazz, 1992, N.: Zwartboek L.A. als volgende luiken. Amy Tan, The Joy Luck Club, 1989. N.: De vreugde- en gelukclub. In elkaar grijpende verhalen van vier Chinees-Amerikaanse moeders en hun dochters die een clubje oprichten om samen het Chinese mahjong-spel te spelen. Walter Mosley, Devil in a Blue Dress, 1990. N.: De blauwe duivelin. Hardboiled detective gesitueerd in het Watts-district van Los Angeles op het einde van de jaren veertig. Thomas Pynchon, Vineland, 1990. N.: Vineland. Postmoderne fictie die de jaren tachtig via talrijke flash-backs met de jaren zestig vergelijkt. Vineland is een fictief stadje in het noorden van California. Douglas Coupland, Generation X: Tales for an Accelerated Culture, 1991. N.: Generatie X. Vertellingen voor een versnelde cultuur. Raamverhaal: diverse jongeren verblijven in de Mojave Desert, California, waar ze elkaar verhalen vertellen. Het boek introduceerde populair geworden begrippen als Generation X, Mcjob e.a. Michael Connelly, The Black Echo, 1992. Eerste deel van de misdaadreeks met Harry Bosch in de hoofdrol. T.C. Boyle, The Tortilla Curtain, 1995. De tortillagrens. Een Mexicaans koppel | |
[pagina 34]
| |
illegale migranten komt op een bizarre wijze in contact met een rijk echtpaar uit een ‘gated community’. James Ellroy, My Dark Places. An L.A. Crime Memoir, 1996. N.: Mijn moordkuil. De moeder van de auteur werd seksueel misbruikt en vermoord in 1958 te El Monte, California, toen hij tien jaar was. Als volwassen auteur blijft hij gefascineerd door die moord en door misdaad in het algemeen. Dit boek is een vorm van onderzoeksjournalistiek naar de mysterieuze dood van zijn moeder. T.C. Boyle, Riven Rock, 1998. Literaire bewerking van het leven van Stanley McCormick, erfgenaam uit een prominente familie. Het hoofdpersonage lijdt aan schizofrenie en wordt door verschillende psychiaters behandeld op het familiedomein Riven Rock, Montecito, Santa Barbara. Mark. Z. Danielewski, House of Leaves, 2000. N.: Het kaartenhuis. Bijzonder opgemerkt debuut dat snel een cultstatus kreeg. De heel experimentele vormgeving met verschillende lettertypes en een vrije typografie vormt de creatieve verpakking van een veelzijdig verhaal dat door diverse vertellers in allerlei onconventionele stijlregisters verwoord wordt. ■ Sue Grafton [© Laurie Roberts]
■ Barbara Kingsolver [© Annie Griffiths]
■ Garret Hongo [© University of Oregon]
James Ellroy, Destination: Morgue! 2004. N.: Het knekelhuis. De onderwereld van Los Angeles, de flamboyante kringen van ‘Holly-weird’ en de corrupte politiediensten worden in verhalen en in autobiografische, gedocumenteerde dossiers op een rauwe manier geportretteerd. | |
ArizonaCormac McCarthy, Blood Meridian, or the Evening Redness in the West, 1985. N.: Meridiaan van bloed. Een anti-western die enkele aspecten van de strijd tegen de Native Americans herschrijft. De auteur verrichtte een grondige historische studie naar de gewelddadige activiteiten van de Glanton Gang die rond 1850 in het grensgebied tussen Mexico en de VS opereerde. Barbara Kingsolver, Animal Dreams, 1990. Een vrouw keert terug naar haar geboorteplaats Grace, Arizona, om op haar oude vader te passen die aan Alzheimer lijdt. Ze ziet zichzelf als een buitenstaander totdat een relatie met een indiaanse jeugdvriend nieuwe perspectieven opent. Tony Hillerman, The Shape Shifter, 2006. Laatste misdaadroman uit de succesvolle reeks met Jim Chee en Joe Leaphorn van de Navajo Tribal Police in Arizona. | |
New MexicoRudolf Anaya, Bless Me, Ultima, 1972. Anaya's debuut die een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de Chicanoliteratuur. Coming-of-age roman die zich situeert op het platteland in het zuidwesten van New Mexico. De locatie en de context werden door de auteur geïdentificeerd als een afspiegeling van zijn geboortedorp Santa Rosa. Cormac McCarthy, The Border Trilogy omvat All the Pretty Horses, 1992, N.: Al de mooie paarden en The Crossing, 1994, N.: De kruising die zich afspelen in het grensgebied tussen Mexico en de VS. Het derde deel, Cities of the Plain, 1998, N.: Steden van de vlakte, is gelokaliseerd in Orogrande, ten noorden van El Paso. Larry McMurtry, Dead Man's Walk, 1995. Prequel van Lonesome Dove. Fictionalisering van de historische Santa Fe expeditie uit 1841. Paul Auster, The Book of Illusions, 2002. N.: Het boek der illusies. De protagonist specialiseert zich in het werk van de verdwenen filmacteur Hector Mann en bezoekt zijn ranch in New Mexico. | |
Texas/OklahomaLarry McMurtry, Lonesome Dove, 1985. N.: Een stadje in het Westen. Lonesome Dove. Enkele gewezen Texas Rangers trekken met een gestolen kudde vee vanuit het stoffige Texas naar het groene Montana. | |
[pagina 35]
| |
Een hard leven van cowboys die in moeilijke omstandigheden bijeenblijven en het hoofd bieden aan allerhande uitdagingen. Het hoofdpersonage keert later met het lijk van zijn vriend naar het zuiden terug. Gelijkenissen met de ‘cattle drives’ van de negentiende-eeuwse Oliver Loving en Charles Goodnight; onder andere de manier waarop Lovings lijk door Goodnight meegenomen werd naar Texas om er begraven te worden. ■ Amy Tan [© KUED University of Utah]
Annie Proulx, That Old Ace In The Hole, 2002. N.: De laatste troef. Een locatiescout wil boerderijen opkopen in de ‘panhandles’ van Texas en Oklahoma om er varkenskwekerijen te vestigen. Het dagelijkse leven van de kleine landbouwgemeenschappen wordt met een verbluffend realisme neergezet. De problematiek van de landbouwsector en de mogelijkheden van een milieuvriendelijke toekomst worden er aan elkaar gekoppeld. ■ Expositie over Cormac McCarthy's Blood Meridian
■ Cormac McCarthy
| |
HawaiiGarrett Hongo, Volcano. A Memoir of Hawaii, 1995. In een poëtische stijl wordt de geboorteregio van de auteur geëvoceerd. Reflecties over het Japanse erfgoed dat in zijn identiteit naleeft. Lois-Ann Yamanaka, Wild Meat and the Bully Burgers, 1996. N.: Wild vlees & bully-burgers. Coming-of-age roman die terugblikt op de jaren zeventig waarbij de verhouding tussen een Japans meisje en haar ouders centraal staat. Belangrijkste personages spreken een pidginvariant. Paul Theroux, Hotel Honolulu, 2001. Een ex-schrijver is hotelmanager geworden op Hawaïi en observeert er de vreemde hotelgasten om zich heen, inclusief zijn schoonmoeder die een ex-prostituee is en zijn vrouw die een natuurlijke dochter van J.F. Kennedy zou kunnen zijn. |
|