| |
| |
| |
Vers van de pers: Mooie Jonge Grafici
Dat Vlaanderen tal van getalenteerde en gerenommeerde grafici telt die niet zelden ook over de landsgrenzen heen erkenning vinden en er geregeld tentoonstellen, is in kringen van kunstliefhebbers allang geen geheim meer. Maar wat met hun opvolging? Welk jong, aanstormend talent staat te trappelen om in de vaoetsporen van hun oudere collega's te treden? Om daar achter te komen, bezochten wij eind juni, begin juli 2007 de eindejaarstentoonstellingen van enkele van de voornaamste Vlaamse kunsthogescholen en -academies. Daarnaast brachten wij ook een bezoek aan de tentoonstelling Young Artists in het palmarium van de Plantentuin Universiteit Gent. Deze tentoonstelling, die liep van 8 mei tot 2 juni 2007, gaf aan ‘jonge kunstenaars die de laatste drie jaar aan de Gentse kunsthogescholen afstudeerden, de mogelijkheid hun werk voor te stellen aan een extern curator’. Tot slot deden we de tentoonstelling Dexia Art 2007 aan, die plaatsvond van 28 april tot 23 juni 2007 in het Dexia Art Center in Brussel. Deze tentoonstelling toonde het werk van de laureaten van de jaarlijkse, door Dexia Bank in het leven geroepen wedstrijd die jongeren uit het Deeltijds Kunstonderwijs voor het voetlicht brengt.
Al deze bezoeken leverden alvast een handvol beloftevolle jongeren op. Onder hen enkelen die hun studies zelfs nog niet voltooid hebben. Van elk van hen drukken wij in deze bijdrage één werk af dat representatief is voor waar zij momenteel mee bezig zijn. Wij legden hen bovendien enkele vragen voor, die de lezer een beeld moeten verschaffen van wie ze zijn, waar ze voor staan en waar ze naartoe willen met hun werk.
De vragen: Waar studeerde je? Wie had/heb je als docent vrije grafiek? Welke invloed oefenden of oefenen zij op je uit? Welke artistieke accenten werden of worden er gelegd tijdens je opleiding? Welke drukgrafische technieken beoefen je? Waar wil je naartoe met je werk? Binnen welke artistieke traditie werk je? Hoe zie je jezelf artistiek evolueren? Hoop je een zelfstandige kunstenaarsloopbaan uit te bouwen
■ Pieter Van den Broecke, Zonder titel, lijnets gemaroufleerd op hout, 48 × 23 cm, oplage 1/1, 2006
[Foto: Pieter Van den Broecke]
of wil je daarnaast ook nog iets anders gaan doen? Stelde je al tentoon, hetzij solo, hetzij in groep?
Om de levendigheid van het geheel te vergroten, gaven wij er de voorkeur aan om, waar mogelijk, de kunstenaars bij het beantwoorden van de vragen zoveel mogelijk zelf aan het woord te laten.
Tot slot nog vermelden dat de rangorde van de kunstenaars alfabetisch is en dus niet onze persoonlijke voorkeur weergeeft.
| |
Pieter Van den Broecke (Gent, 1981)
STUDIES: Sint-Lucas Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Gent (2002-2006). DOCENTEN: Peter Van Gheluwe, Peter Morrens, Dominique Van de Walle, Micheline Beddeleem. ACCEN-TEN: ‘De eerste twee jaar van de opleiding stonden in het teken van een doorgedreven technisch en tekenkundig onderricht. In de laatste twee jaar verschoof het accent eerder naar het inhoudelijke.’ TECHNIEKEN: Ets en litho. ‘Volgens mij zijn het de technieken die het meest bij het tekenen aansluiten. Het zijn de technieken waar ik het meest diepte in kan leggen.’ STREEFDOEL: ‘Er zijn een aantal items waarbinnen mijn werk gekaderd kan worden. Verbondenheid vooral. Landschap, ontwikkeling en begrenzing zijn daar deelaspecten van.’ TRADITIE: Landschapsschilderkunst en grafiek. ‘Ik probeer actuele landschappen te tonen: eindeloze, verstoorde, vreemde, geaccidenteerde beelden.’ EVOLUTIE: ‘Blijven tekenen en werken lijkt me de beste motor tot evolutie.’ LOOPBAAN: ‘Momenteel werk ik deeltijds. Ik koester wel het plan om zelfstandige in bijberoep te worden.’ TENTOONSTELLINGEN: Sint-Lucas, Kamer XII, Gent (solo, 2006); diverse groepstentoonstellingen. CONTACT: Ekkergemstraat 64, 9000 Gent, gsm: 0494 17 99 59, E: pieter_vanden_broecke@hotmail.com
| |
Annabel Claeys (Leuven, 1988)
STUDIES: Sint-Lucas Hogeschool, Brussel: 2 de bachelor Vrije Kunsten. DOCENTEN: Frank Castelyns, Greet Billet, Veerle De Vleeschouwer. ACCENTEN: ‘Mijn leraars brengen mij meer bij dan de nodige technische bagage. Ze sporen mij aan om te vertrekken vanuit een bepaald thema of idee en daarover opzoekingswerk te doen, om zo te komen tot de uiteindelijke uitvoering.’ TECHNIEKEN: Litho, ets, lino, zeefdruk. STREEFDOEL: ‘Met mijn werk probeer ik vooral mezelf uit te drukken. Ik hou
■ Annabel Claeys, Geestverschijning 1, zeefdruk, 80 × 60 cm. oplage 4/4, 2007
[Foto: Annabel Claeys]
| |
| |
van het duistere, het onbekende.’ TRADITIE: De Romantiek: William Blake, Henri Fuseli, C.D. Friedrich. Hedendaags: H.R. Giger, Anselm Kiefer, B.J. Ader, Francis Bacon. EVOLUTIE: ‘Ik zie mijzelf als iemand die altijd nieuwe dingen wil ontdekken. Ik zal altijd die dingen blijven doen waar ik in geloof.’ LOOPBAAN: Droomt ervan een zelfstandige kunstenaarsloopbaan uit te bouwen, maar zal wellicht een lerarenopleiding volgen en les gaan geven. CONTACT: Hoelenbergstraat 8, 3320 Hoegaarden, gsm: 0496 41 35 32, E: annabel.claeys@gmail.com
| |
Frédéric Cybulski (Gent, 1974)
STUDIES: Sint-Lucas Hogeschool, Brussel: 2de bachelor Vrije Kunsten. DOCENTEN: Frank Castelyns, Greet Billet, Veerle De Vleeschouwer. ACCENTEN: ‘Binnen onze opleiding wordt vooral de nadruk gelegd op artistieke zelfstandigheid en kritisch inzicht.’ TECHNIEKEN: In hoofdzaak zeefdruk en aquatint. STREEFDOEL: Het representeren van de werkelijkheid op een nieuwe manier, bv. door het herschikken van gekende symbolen om ze zo een nieuwe betekenis te geven. TRADITIE: Geen specifieke stijl, stroming of kunstenaar(s). EVOLUTIE: ‘Ik zie mijn artistieke evolutie eerder als een ontdekkingstocht dan als een uitgestippelde route.’ LOOPBAAN: ‘Ik denk niet dat het aangewezen is om voltijds enkel met artistieke projecten bezig te zijn. Ik probeer een evenwicht te zoeken tussen mijn eigen artistieke werk en een sociaal-economisch relevante functie in onze maatschappij.’ CONTACT: Reinaertstraat 97, 9000 Gent, gsm: 0498 53 69 10, E: elvis_graveyard@hotmail.com
| |
Fraukje Engels (Kapellen, 1984)
STUDIES: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen: meestergraad Vrije Grafiek. DOCENTEN: Ingrid Ledent, Fred Bervoets. ACCENTEN: ‘De eerste jaren werd vooral gefocust op het traditionele: stilleven, compositie, anatomie, modeltekenen. Van daaruit verschoof de klemtoon naar eerder specifieke begeleiding. Vooral in de laatste jaren ging de aandacht naar persoonlijke begeleiding en ontwikkeling.’ TECHNIEKEN: Lithografie en computerprint. ‘Lithografie intrigeert me omdat het een inspirerende combinatie is van eigen ideeën, techniek en fysiek intensief
■ Frédéric Cybulski, No Way Out, zeefdruk, 70 × 70 cm, oplage 8/8, 2007
[Foto: Frédéric Cybulski]
werk. Ik combineer lithodrukken met computerprints. Door middel van computerprints kan men zeer subtiele wijzigingen in de litho's aanbrengen. Ik gebruik dit medium vooral om de lithodruk te ondersteunen.’ TRADITIE: ‘Ik situeer
■ Fraukje Engels, Traject I, II, III,..., litho en C-print, 72,50 × 30 cm, oplage 4/4, 2007
[Foto: Fraukje Engels]
mijn werk liever niet binnen een bepaalde traditie. De manier waarop mijn litho's tot stand komen, is in oorsprong traditioneel, maar de uitvoering is voor mezelf zeer persoonlijk.’ STREEFDOEL/EVOLUTIE: ‘Ik hoop me binnen
| |
| |
de lithografie verder te kunnen specialiseren, omdat het een zeer gevarieerd medium is. Ik combineer sinds enkele jaren deze traditionele techniek met computerprints, en hoop ook hier nog verder in te evolueren. Een basisgegeven in mijn werk is fietsen. Dit heeft me op zich misschien wel het meest beïnvloed. In de nabije toekomst plan ik een lange reis per fiets te maken. Een concreet einddoel heb ik niet: het traject is belangrijker dan de aankomst.’ TENTOONSTELLINGEN: Diverse groepstentoonstellingen. CONTACT: Fraukje Engels, Mispelaarlaan 13, 2950 Kapellen, gsm: 0477 98 21 86, E: fraukje.engels@gmail.com
| |
Joseph Gaudeuille (Brussel, 1982)
STUDIES: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Gent (2003-2007). DOCENTEN: Franky Caen, Emiel Hoorne, Nico Lannoo, Jean Paul Monbaliu, Willy Van Driel, Erwin Wittevrongel. ACCENTEN: ‘Mijn docenten hebben vooral mijn kritische kijk op het dilemma tussen de authenticiteit van een uniek kunstwerk en de grafische reproductie ervan gestimuleerd. Het grafisch beeld wordt volgens mij sterker geaccentueerd als de nadruk wordt gelegd op het hoe en het wat. De techniek is helder, maar het beeld blijft een langdurig zoekproces.’ TECHNIEKEN: Ets. EVOLUTIE: ‘Ik zal pogen het medium vrije grafiek op een analytische, kritische en experimentele manier te benaderen,
■ Joseph Gaudeuille, Boom zonder leeftijd, lijnets/vernis-mou, 44 × 25 cm, oplage 3/3, 2007
[Foto: Joseph Gaudeuille]
aanknopend bij wat ik te vertellen heb.’ TENTOONSTELLINGEN: Diverse groepstentoonstellingen. CONTACT: De Dammenlaan 122, 9200 Dendermonde, T: 052 21 00 29, gsm: 0472 44 85 16, E: j.gaudeuille@skynet.be
| |
Fien Van der Haegen (Brugge, 1984)
STUDIES: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Gent (2003-2007). DOCENTEN: Nico Lannoo. ACCENTEN: ‘De docenten introduceerden de discipline waarvoor zij verantwoordelijk waren slechts technisch. Daarna werd je overgeleverd aan het atelier en zijn mogelijkheden. Inhoudelijk was je vier jaar vrij. De docenten waren aanwezig en bereid je bij te staan als je daar zelf om vroeg.’ TECHNIEKEN: Diep- en hoogdruk. TRADITIE: ‘Het ambachtelijke aspect was voor mij een reden om voluit voor de grafiek te kiezen. Ik had ergens gelezen over hoe jonge mensen in de middeleeuwen kozen voor een ambacht en de wereld introkken om bij een meester in de leer te gaan. Uit nostalgie heb ik toen besloten om niet enkel van mijn hoofd, maar ook van mijn hart en handen te leren.’ LOOPBAAN: ‘Ik hoop in de toekomst werk en leven met elkaar te kunnen laten samenlopen. Concreet zou dat al kunnen betekenen dat ik het huis niet meer hoef te verlaten om grafiek te maken.’ CONTACT: Th. Bekaertstraat 20, 1070 Anderlecht, gsm: 0474 67 87 05,
■ Fien Van der Haegen, Zonder titel, houtsnede/naaimachine, 30 × 30 cm, oplage 1/1, 2007
[Foto: Fien Van der Haegen]
E: fien@vanderhaegen.net, Web: www.fienvanderhaegen.net
| |
Jarno Kettunen (Loimaa, Finland, 1980)
STUDIES: Sint-Lucas Hogeschool, Brussel: Grafische Vormgeving (2002-2006); Credit contract ‘Atelier Vrije Kunsten 2’ (2007). DOCENTEN: Frank Castelyns, Greet Billet, Veerle De Vleeschouwer. ACCENTEN: ‘Mijn docenten leerden me onafhankelijk en niet-dogmatisch te zijn in mijn onderzoek. Persoonlijke artistieke ontwikkeling stond hoog aangeschreven.’ TECHNIEKEN: Litho. STREEFDOEL: ‘Ik ben heel erg geïnteresseerd in mode en wil al de laatste collecties tekenen. Artistiek gezien vind ik het een uitdaging om van een tijdelijk en aan veranderingen onderhevig verschijnsel als mode tijdloze representaties te maken. Ik ben daarnaast ook geboeid door de mogelijkheden en beperkingen om door middel van kledij persoonlijkheid en waarden uit te drukken. In essentie gaat het in mijn werk om het weergeven en becommentariëren van een relevant gedeelte van onze tijd en populaire cultuur.’ TRADITIE: (Neo-)Expressionisme en kunstvormen waarin de nadruk gelegd wordt op actie. Mode-illustraties uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw van tekenaars als Marcel Vertès, Christian Bérard en René Bouche.’
EVOLUTIE: ‘Ik wil meer technieken aanleren en beter worden in het visueel weergeven van mijn ideeën. Ik wil werk maken dat de kijkers blijft verwonderen en stimuleren.’ LOOPBAAN:
| |
| |
■ Jarno Kettunen, Untitled (JM ânsas Gollectables Spring/Summer 2007), litho, 56 × 76 cm, oplage 2/2, 2007
[Foto: Jarno Kettunen]
Ik zou mezelf in een positie willen zien waar commercieel succes en artistieke vrijheid in evenwicht zijn. Aan lesgeven denk ik ook in de toekomst.’ TENTOONSTELLINGEN: Enkele persoonlijke tentoonstellingen en groepstentoonstellingen. CONTACT: Tweekerkenstraat 138, 1210 Brussel, gsm: 0473 95 24 45, E: info@jarnok.com, Web: www.jarnok.com
| |
Gerlinde Merckx (Leuven, 1987)
STUDIES: Hagelandse Academie voor Beeldende Kunst, Aarschot: Atelier Vrije Grafiek, 3 de jaar Hogere Graad. DOCENTEN: Ilse Geens. ACCENTEN: ‘Ik krijg tijdens mijn opleiding een geweldige begeleiding, zowel op creatief als op technisch vlak. Ik word gestimuleerd op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen en zo ook met de nieuwe grafische technieken te experimenteren.’ TECHNIEKEN: ‘Mijn voorkeur gaat uit naar de linosnede. Aangevuld met monotype en kleur ga ik op zoek in deze boeiende wereld van lijnen en vlakken.’
■ Gerlinde Merckx, Vierluik: op zoek naar symmetrie, lino, 25 × 25 cm, E.A. 1/1, 2007
[Foto: Gerlinde Merckx]
STREEFDOEL: ‘Ik wil mijn eigen leefwereld vormgeven via duidelijke, expressieve beelden in zwart-wit.’ LOOPBAAN: ‘In september 2007 ben ik gestart met een bakkersopleiding. Ik zal daarnaast evenwel altijd bezig blijven met kunst.’ TENTOONSTELLINGEN: Aarschotse Academie; Selectie Prijs Dexia Art 2007. CONTACT: Halensebaan 12, 3390 Sint-Joris-Winge, T: 016 63 43 25, gsm 0484 14 94 76, E: gerlinde_merckx@hotmail.com
| |
Maarten Raskin (Sint-Truiden, 1988)
STUDIES: Sint-Lucas Hogeschool, Brussel: 2de bachelor Vrije Kunsten. DOCENTEN: Frank Castelyns en Greet Billet. ACCENTEN: ‘De docenten geven mij voldoende vrijheid om zelf aan onderzoek te doen en dat vind ik belangrijk.’ TECHNIEKEN: Ets en zeefdruk, maar ook nieuwe media. ‘Ik werk zowel graag in 3D als in 2D.’ STREEFDOEL: ‘Ik probeer in mijn werk een bevreemdende en nostalgische sfeer op te roepen, zoals in de ets Chickenboy, een zelfportret naar een oude kinderfoto.’ TRADITIE: ‘Ik ben vooral beïnvloed door muziek.’ CONTACT: dinosaursandzebras@hotmail.com
| |
Katrien Sels (Turnhout, 1983)
STUDIES: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen: meestergraad Vrije Grafiek (2005-2007). DOCENTEN: Peter Bosteels, Jan Smitz, Ingrid Ledent, Hugo Besard. ACCENTEN: ‘In mijn opleiding lag de nadruk op “vrije”. De studenten mochten in de verschillende
| |
| |
■ Maarten Raskin, Chickenboy, ets. 38 × 46 cm, oplage 4/4, 2007
[Foto: Maarten Raskin]
■ Katrien Sels, fragment uit Poetry Part II, zeefdruk, 30 × 11 cm, oplage 4/4, 2007
[Foto: Katrien Sels]
druktechnieken die aangeleerd werden, vrij hun ding doen. De docenten vroegen wel verantwoordelijkheid van de studenten om hun eigen werk te selecteren en te bekritiseren.’ TECHNIEKEN: ‘Zeefdruk, af en toe in combinatie met hoogdruk, waarvoor ik karton gebruik waarin ik snij.’ TRADITIE: ‘Ik heb niet het gevoel dat ik binnen een bepaalde traditie werk. Mijn werk bestaat vooral uit boekjes die speels en schetsmatig zijn ontstaan vanuit losse schetsen. De inhoud van mijn boekjes symboliseert de gevoelens die ik ervaar bij het beluisteren van bepaalde muziek. Muziek is dan ook de enige belangrijke invloed tijdens mijn werkproces. Omdat de muziek die ik beluister vaak over de liefde gaat, komt dit ook terug in mijn werk. Ik druk dit uit door hartjes in mijn composities toe te voegen, maar ook door mijn kleurgebruik.’ EVOLUTIE/STREEFDOEL: ‘Ik zou het liefst verder blijven werken met de boekvorm. Kinderboeken illustreren lijkt me bijvoorbeeld interessant.’ TENTOONSTELLINGEN: Diverse groepstentoonstellingen. CONTACT: gsm 0472 62 00 21, E: ka_sels@hotmail.com
| |
Indra Wolfaert (Deurne, 1984)
STUDIES: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen: kandidatuur Schilderkunst (2002-2005) en meestergraad Vrije Grafiek (2005-2007). DOCENTEN: Ingrid
| |
| |
■ Indra Wolfaert, Zonder titel, litho en zeefdruk, 76 × 89 cm, oplage 1/1, 2007
[Foto: Indra Wolfaert]
Ledent, Jan Smitz, Ivan Willemyns, Koen Muller. ACCENTEN: ‘De Academie voor Schone Kunsten legt nog steeds de nadruk op het ambachtelijke. Dus er gaat veel aandacht naar de techniek. Maar daarnaast is zelfontwikkeling er ook een prioriteit. Een werk wordt interessanter als het zowel technisch als inhoudelijk sterk is, en daar wordt naar gestreefd.’ TECHNIEKEN: ‘Ik beoefen de lithografie, omdat ik het op technisch vlak de grootste uitdaging vind. Het is voor mij ook een interessante techniek om de grote zwarte vlakken van mijn portretten op een gevoelige manier te brengen. Bovenop de litho's werk ik soms met zeefdruk, dit om het picturale van mijn schetsen te benaderen. Met zeefdruk kan ik ook allerlei structuren bekomen die een meerwaarde geven aan mijn litho's.’ STREEFDOEL/EVOLUTIE: ‘Ik beschouw mijn werk als figuratief met een modern kantje. Gedurende mijn academiejaren heb ik steeds naar model gewerkt. Zelfportretten blijven voor mij het meest interessant om zowel vormelijk als inhoudelijk mee te experimenteren. Ik verwacht rond dezelfde thematiek verder te werken en hoop zowel inhoudelijk als technisch verder te kunnen groeien.’ TENTOONSTELLINGEN: Diverse groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland en een persoonlijke tentoonstelling in het theatercafé in Mortsel (2007). CONTACT: De Beuckerstraat 20, 2018 Antwerpen, gsm 0494 70 98 44, E: wolfaertindra@hotmail.com
|
|