[Rony Heirman]
Zeggen dat Rony Heirman een natuurtalent is wiens camera een verlengstuk is van het eigen lichaam, is misschien al te evident. Het is het soort uitspraak dat maar al te vaak en al te willekeurig wordt aangehaald. Desondanks wil ik het graag vermelden: de camera - of beter camera's, want Rony Heirman kan niet nalaten om met nieuwe toestellen ongekende mogelijkheden te exploreren - is voor deze fotograaf een noodzaak. Het is immers het instrument dat zijn plaats in de ruimte en zijn verhouding tot mensen voor een groot deel bepaalt. Het is een middel dat hem in staat stelt om zijn begeerte om dingen vast te leggen, werkelijkheid te doen worden en zijn verlangen om in contact te treden met de ander, in vervulling te doen gaan. Rony Heirmans beelden lijken dan ook een uiting te zijn van een hang naar mentale en fysieke affectie. Lichamelijk, omdat uit elke foto blijkt dat hij als het ware in de geportretteerde ‘duikt’ of ‘plongeert’, de essentie van deze of gene mens probeert te vatten. Mentaal, omdat hij zijn modellen lijkt uit te kiezen op basis van een welbepaald criterium, namelijk de bewondering voor hetgeen de persoon in kwestie heeft bereikt, op welk vlak dan ook. Zijn belangstelling gaat uit naar degenen die ergens voor staan, die zich hebben geëngageerd, leven en werken vanuit een intense betrokkenheid. Zijn archief telt dan ook heel wat beelden van kunstenaars, figuren als Beuys, Raveel en Landuyt maar ook Tuymans, Panamarenko en Van Imschoot. In elk van hen - hoe verschillend zij onderling ook mogen zijn en hoe verscheiden hun werk ook is - zoekt hij een evenbeeld van een gepassioneerd beleven der dingen, een spiegel van de eigen dromen en verlangens. Dit levert sterke beelden op waarin anekdotiek en abstractie, afstand en betrokkenheid een symbiose aangaan. Dat zijn belangstelling hierin overwegend uitgaat naar
portretten, zal dan ook niemand, die weet hoezeer hij tussen de mensen staat, verbazen. Portretten waar in de mens ‘in de volheid van zijn bestaan’ wordt afgebeeld. Net dit gegeven zorgt ervoor dat zijn foto's stuk voor stuk meer zijn dan zomaar beelden, maar uitgroeien tot boeiende verhalen.
Jan Hoet, 14 september 2001.