Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 48
(1999)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermdUtrechtGa naar eindnoot1: Annie M.G. Schmidt-Huis
| ||||||||||||
Annie M.G. Schmidt (1911-1995), vele decennia de ‘first lady’ van de Nederlandse kinderliteratuur...Al meer dan tien jaar bestond in Nederland een plan om ergens in het centrum van het land een ‘kunstencentrum voor kinderen’ uit te bouwen. Bij gebrek aan fondsen verdween de idee evenwel geregeld in de bureaula om er bij een volgende borrel, in steeds concretere vormen, weer te worden uitgehaald. Thans is men volop bezig, in een kapitaal, vrijstaand pand aan de Biltstraat in Utrecht, waar het voormalige Universiteitsmuseum was gevestigd, een Annie M.G. Schmidt-Huis te verwezenlijken. Een initiatief van Frits Ferres, regisseur van kindertheater, en Pan Sok, fotograaf, die vinden dat er op het vlak van kunst en cultuur voor kinderen veel te weinig aanbod is, en dat er nergens enige accommodatie bestaat die op hun specifieke behoeften is afgestemd. Ook Flip en Jonathan van Duijn, resp. zoon en kleinzoon van de geestelijke moeder van Abeltje, Jip en Janneke, Otje en Pluk van de Petteflet, steunen het initiatief. De in Kapelle, Zuid-Beveland geboren kinderboekenschrijfster Anna Geertruida Maria SchmidtGa naar eindnoot2 - vele decennia de ‘first lady’ van de Nederlandse kinderboekenliteratuur - was het idee zelf bijzonder genegen. ‘Als dat centrum mijn naam mag dragen, ben ik zeer vereerd’, zei ze toen ze van het plan hoorde. Een standbeeld wilde ze immers niet, maar een plek waar kinderen de baas zouden zijn, stond haar wel aan. Heeft ze niet levenslang de (burgerlijke) gehoorzaamheid ondermijnd door ervoor te pleiten je tong naar fatsoensrakkers uit te mogen steken, anders gezegd: op speelse wijze tegen alle gezag en autoriteit te kunnen rebelleren? Schmidt voelde spontaan waar kinderen van houden of dromen. De doodbrave of met de dood bestrafte kinderen van vroeger verving ze door ‘lekker stoute’ kinderen die tegen volwassen bemoeienissen durven in te gaan: | ||||||||||||
[pagina 102]
| ||||||||||||
‘Ik wil niet meer, ik wil niet meer!
Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:
Jawel mevrouw, jawel meneer...
nee, nooit meer in m'n leven!’
Annie M.G. Schmidt (1911-1995)
wezen. Rekening houden met anderen, met beestjes, met mensen, dat is mijn boodschap. Maar het liefst steek ik de draak met een heleboel dingen.’ Nu A.M.G. Schmidt er niet meer is (begin juni 1995 kreeg ze een feestelijke begrafenis in het roze; er waren versjes en liedjes en Rudy Kousbroek zei dat hij trots was dat zo een humorloos land als Nederland een schrijfster van wereldformaat had voorgebracht), wordt het A.M.G. Schmidt-Huis vanzelfsprekend niet alleen een huis waar kinderen op hun manier met alle denkbare vormen van kunst en cultuur kennis kunnen maken, maar ook een levend monument voor de veelzijdige auteur en literaire duizendpoot die ze was - ze maakte gedichten, liedjesGa naar eindnoot3, cabaretteksten, columns, kinderboeken, radiofeuilletons, tv-series, enz. - en die vanaf de jaren vijftig een volstrekt andere wind door het kinderboekenland heeft laten waaien. In het Annie M.G. Schmidt-Huis komen allerhande kunst- en cultuurvormen aan bod die geheel op de belevingswereld van kinderen zijn afgestemd. Voor de uitvoering van het project bestond grote belangstelling. Meer dan 600 scholen hebben een aandeel van 1.000 gulden gekocht waardoor ze mede-eigenaar van het kunstencentrum worden en een stem in het kapittel krijgen, kortom: bij de praktische uitvoering betrokken worden. Er komen ruimten voor concerten, voor film en theater, een galerie, een bibliotheek met leeszaal, een kinderboekenwinkel, een mediatheek, een kindercafé en ateliers waar kunstenaars en het jonge volkje aan het werk kunnen. In de vakantieperiodes worden er jaarlijks grote manifestaties gehouden, die met thematische programma's worden afgewisseld. Bij grotere evenementen zullen bezoekers een kaartje moeten kopen, maar voor het overige zal het Annie M.G. Schmidt-Huis gratis toegankelijk zijn.
Luc Decorte |
|