| |
| |
| |
Uit het leven van kunsten en letteren
Gelieve uw berichten voor deze rubriek te sturen aan het Redactiesecretariaat van het tijdschrift ‘Vlaanderen’, ‘Ter Hoogserleie’, Hondstraat 6, 8700 Tielt. Fax: 051/40.81.64. Om in aanmerking te komen voor publikatie in het volgend nummer 249 (jan.-febr. 1994) moeten de berichten ons bereiken vóór 15 januari 1994. Met dank voor uw medewerking.
| |
• Antwerpen
Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Plaatsnijdersstraat 2, 2000 Antwerpen, tel. 03/238 78 09; fax: 03/248 08 10) pakt uit met een eigen tentoonstelling onder de titel ‘In depot - Uit depot’ waarbij kunstwerken uit de 19e en 20e eeuw getoond worden. Periode: 13/11 tot en met 30/1/94, dagelijks van 10 tot 17 u (gesloten op maandag, 25/12 en 1/1/94). Toegangsprijs 100 fr. (met reductiemogelijkheden voor groepen). Rondleidingen kosten 2.500 fr. voor max. 20 personen. Sedert de viering van het honderdjarige bestaan van het huidige museumgebouw, in 1990, was de verzameling moderne kunst niet meer te zien. Gebrek aan ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen en een gevulde tentoonstellingsagenda waren er de oorzaak van dat deze verzameling naar de reserves werd verwezen. Natuurlijk is het ‘in depot nemen’, het bewaren en beschermen van kunstwerken, de bestaansreden van het Koninklijk Museum. Maar het behoort evenzeer tot de opdracht van het museum om een groeiend aantal kenners, liefhebbers, belangstellenden en cultuurtoeristen toegang te verschaffen tot deze unieke verzameling. Verborgen in de depots van het museum riskeren de 19e- en 20e-eeuwse kunstwerken onbekend en onbemind te worden. De tijdelijke presentatie van de vaste collectie moderne kunst beklemtoont het historisch karakter van de verzameling en openbaart meteen de problemen van een aankoopbeleid dat rekening moet houden met een reeds bestaande collectie met hiaten die slechts moeizaam kunnen weggewerkt worden. Ongeveer 250 kunstwerken zijn te zien van o.a.: Alechinsky, Brusselmans, Burne-Jones, Cox, De Smet, De Braekeleer, Delvaux, Daeye, Ensor, Fréderic, Fontana, Grosz, Lucebert, Meunier, Minne, Magritte, Modigliani, Permeke, Peeters, Raveel, Redon, Smits, Servranckx, Toorop, Uecker, Van Gogh, Van Lint, Van den Berghe, Van de Velde, Van Rysselberghe, Van de Woestijne, Willink, Zadkine.
- | Van 6/12/93 tot en met 19/1/94 is het Provinciaal Museum voor Fotografie (Waalse Kaai 47, 2000 Antwerpen, tel. 03/216 22 11 of 12) gesloten wegens verbouwingswerken. In december '93 wordt de inkomhal verbouwd die functioneler en publieksvriendelijker zal worden ingericht. De herinrichting van de inkomhal heeft tot gevolg dat de gevel van het monumentale Pakhuis Vlaanderen bijna volledig terug in zijn oorspronkelijke staat hersteld zal worden. Vanaf januari '94 worden de twee nieuw aangekochte aanpalende panden in de Lakenstraat omgebouwd tot museale ruimten. Het museum wordt uitgebreid met een nieuw auditorium en bijkomende galerieruimten. In de toekomst wordt het dan ook mogelijk om verschillende tentoonstellingscircuits te organiseren; enerzijds het zogenaamde ‘artgebeuren’ en anderzijds expo's die toegankelijk zijn voor een ruim of voor een specifiek publiek. In een volgende fase wordt het nieuwe pand geïncorporeerd in het museum en zal de vaste collectie van het museum uitgebreid en herschikt worden volgens een nieuw tentoonstellingsconcept. Ná 19/1/94 zullen de uitbreidingswerken stelselmatig verder gezet worden én blijft het museum toegankelijk voor het publiek. Tijdens die periode opteert de museumdirectie voor thematentoonstellingen; de tentoonstellingskalender wordt later bekend gemaakt. In de herfst van '94 zullen de verbouwingswerken voltooid zijn. Het nieuwe seizoen zal geopend worden met een primeur: een tentoonstelling rond het fotografisch werk van Stijn Streuvels met als catalogus een boek, samengesteld door Jan Coppens (Ndl), Piet Thomas (Kortrijk) en Karel van Deuren (Berchem). Complementair aan deze tentoonstelling worden ook in Oost-Vlaanderen en Antwerpen activiteiten rond Streuvels georganiseerd. |
- | De vereniging ‘Europa Nostra’ ijvert voor de bescherming van het architectonisch en natuurlijk erfgoed van Europa. Van 18/11 tot 3/12 wordt in de BBL, Lange Gasthuisstraat 20, 2000 Antwerpen, een tentoonstelling georganiseerd die meer dan 100 foto's laat zien van laureaten uit 21 landen die met succes kerken, paleizen, stadhuizen, villa's, openbare gebouwen, boerderijen, bruggen, poorten, enkele schitterende natuurgebieden hebben gerestaureerd. Jaarlijks wordt tevens een wedstrijd uitgeschreven voor het beste restauratieproject. Speciaal t.g.v. Antwerpen '93 looft de internationale jury van Europa Nostra die bijzondere prijzen uit (elk 75.000 fr) aan een gerestaureerd ‘Antwerps Spaans Deurke’. |
- | Het Internationaal Kunstcentrum de Singel programmeert op 21 en 22/12 om 20 u. in de Rode Zaal het dansconcert ‘Mikrokosmos - Monument/Selbstporträt/Bewegung - Quatuor No4’, gebracht door Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas in een scenografie van Herman Sorgeloos (600 fr.). |
- | Op 24/4/94 organiseert het ANZ (Baron Dhanislaan 20/2, 2000 Antwerpen, tel. 03/237.93.92) het 57ste Vlaams Nationaal Zangfeest, waarmee het ANZ bewust wil meewerken aan de promotie van Vlaanderen op het internationale forum en aandacht vragen voor de positie van het Nederlands op wereldvlak. Vlaanderen is op zoek naar zijn eigen plaats binnen de nieuwe Europese context en tast tegelijkertijd het internationale forum af. Voor Vlaanderen is het van levensbelang rechtstreeks en zonder inmenging van het Belgisch niveau, te kunnen deelnemen aan de Europese en internationale besluitvorming. Vlaanderen kan die opdracht alleen aan als een volwaardige staat in de Europese confederatie der volkeren. Taal en cultuur kunnen de bindende elementen vormen bij de uitwerking van nieuwe internationale samenwerkingsverbanden. Op de vorige zangfeesten heeft het ANZ daarom steeds gepleit voor de oprichting van een Nederlands Gemenebest. Het Nederlands Gemenebest wordt op wereldvlak de spreekbuis van de Nederlandse taal en cultuur. Zorg voor taal en cultuur is lang niet voldoende om die samenwerking op Europees en internationaal vlak kansen te geven. Samenwerking tussen volkeren kan alleen gedijen in een klimaat van vrede en verdraagzaamheid. Ook aan deze basisvoorwaarden wil het ANZ op het komende Zangfeest aandacht besteden. Onze stem wordt dus een stem voor vrede, verdraagzaamheid en culturele ontplooiing. Op het komende Zangfeest werkt het ANZ deze gedachten uit tot bruisende en creatieve culturele manifestatie. Zo brengt het ANZ de idee van het Nederlands Gemenebest opnieuw op het voorplan. |
- | De eerste fase van de herinrichting van de Arenbergschouwburg (o.m. gevel en inkomhal) is beëindigd en tegen 1/10/94 zal het gehele werk voltooid zijn. Toen de Arenbergschouwburg in 1968, op initiatief van Gouverneur Kinsbergen, door het Provinciebestuur van Antwerpen werd aangekocht - nipt vóór bouwpromotoren het geheel wilden ombouwen tot parking - bekwam het toenmalige Reizend Volkstheater, dat in 1967 een gezelschap van de Provincie Antwerpen was geworden, eindelijk een thuishaven! In 1971 onderging de schouwburg een eerste gedaanteverwisseling: de verouderde zetels in de zaal werden vervangen, de technische installaties werden aangepast aan de noden van de tijd, de huidige tentoonstellingsruimte kwam tot stand (met in 1971 een eerste expositie gewijd aan schilderijen van Jack Godderis!), vestiaire en buffet werden heringericht, wanden en vloerbekleding werden vernieuwd, de lift werd zodanig aangepast dat ook gehandicapten zonder enige moeilijkheid toegang kregen tot het theater, enz. De evolutie en de sterke groei als receptief theater alsook de technische vooruitgang maken, na meer dan 20 jaar, een nieuwe ingreep noodzakelijk. Bovendien werd in 1988 het aanpalende gebouw nr. 26, gelegen langs de Arenbergstraat, verworven door het Provinciebestuur van Antwerpen. De incorporering van dit gebouw in het schouwburgcomplex lag derhalve voor de hand. Een verdubbeling van de gevelbreedte (2 × 12 meter) biedt veel meer bewegingsruimte voor de talrijke bezoekers en opent perspectieven voor een efficiëntere werking in de dienstverlening naar het publiek toe (ticketverkoop, vestiaire, foyer-buffet, tentoonstellingsruimte, sanitair, e.a.). |
- | Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Plaatsnijdersstraat 2, 2000 Antwerpen, is gestart sedert oktober jl. met de uitgave van de ‘Museumkrant’, waarop men zich kan abonneren door 100 fr. over te maken op rek. nr. 091-2224017-30. De zondagse wintervoordrachten zijn eveneens gestart in oktober jl. maar men kan nog volgende voordrachten mee- |
| |
| |
| maken: 19/12: Prof. Dr. Sylvain De Bleeckere over ‘Iconologie en liturgie. Over een wensbare toekomst voor het beeld’; op 16/1/94: Dr. Erik Duverger over ‘Vlaamse wandtapijten’; 30/1/94: Prof. Dr. Hugo Brems over ‘Uitzicht op uitzicht op leegte: Rutger Kopland en Henri De Braekeleer’; 20/2/94: Prof. Dr. Hans J. Van Miegroet over ‘Tegenstrijdige opvattingen omtrent “origineel” en “copie” in de 15de, 16de en 17de eeuw’ en op 6/3/94: Prof. Dr. H.W. van Os over ‘Simone Martini. De Orsini-polyptiek’. Deze voordrachten vinden plaats op zondagmorgen om 11 u. in de voordrachtenzaal; toegang 100 fr. |
- | In de Singel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen (tel. 03/248.28.00) loopt van 27/1/94 tot 6/3/94 de tentoonstelling ‘Mein erstes Haus’. Recent werk van jonge Vlaamse architecten', dagelijks toegankelijk van 14 tot 18 u. (gesloten op maandag). Architectuur is niet alleen de gedachte of de droom op papier. Ze moet ook geconcretiseerd worden in een fysieke verschijning. Dit laatste is meestal een moeilijk proces. Vele jonge ontwerpers blijken genoodzaakt om in perifere gebieden te werken. Ze leggen zich toe op tentoonstellingsconcepten en standenbouw, produkt design, meubelontwerp, scenografie, grafiek, beeldende kunst, filosofie en literatuur. Het uitkienen van een functioneel plan op uiterst beperkte ruimte, de lijnvoering, de dramatiek, licht- en effectenbeheersing, het artistieke en de theoretische onderbouw zijn slechts enkele facetten die uitgediept worden. Dit contact blijkt inspirerend voor de eigenlijke architectuuropdracht. Maar de droom voor het eigenlijke bouwen blijft primordiaal. De tentoonstelling toont werk van Lieven Achtergael, Hans Barbier, Marc Belderbos, Hugo Kinnaer & Johan Bruynseraerde, Yves Schoonjans & Gilles Van Bogaert, Geert Buelens, Guy Cleuren, Ralf Coussée & Klaas Goris, Lieven Dejaeghere, Koen Deprez, Anne Mie Depuydt, Pascal François, Govaert & Vanhoutte, Peter Kint, Johan Laethem, Kris Mys & Geert Clarysse, Rik Nys, François Ponette, Erik Van Daele, Dirk Vandekerkhove, Pascal Van der Kelen, Werner Van Dermeersch, Vincent Van Duysen, Koen Van Synghel. |
- | Nog tot 8/1/94 kan men de tentoonstelling ‘Antwerpen geplakt. Vooroorlogse Antwerpse Affichekunst’ bekijken in het AMVC, Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen (tel. 03/232.55.80; fax: 03/231.93.10), van dinsdag t/m zondag van 10 tot 17 u. Het AMVC beschikt over een - ten onrechte weinig bekende - afficheverzameling, die ca. 30.000 exemplaren telt en die nog dagelijks aangroeit. Het selectiecriterium hierbij is in eerste instantie de documentaire of informatieve waarde van het plakkaat i.v.m. het ruime domein van het cultuurleven in Vlaanderen. Uit deze gevarieerde collectie werden in het kader van Antwerpen 93 een honderdtal hoogtepunten van Antwerpse affichekunst geselecteerd. Aangevuld met enkele bruiklenen schetsen zij de kunsthistorische evolutie van de beeldaffiches met betrekking tot het Antwerpse socio-culturele leven vanaf het einde van de negentiende eeuw tot omstreeks 1940. Vele - soms nooit eerder getoonde - ontwerpen illustreren het verband tussen tekening en druk. Een documentair luik zorgt met brieven, documenten en persknipsels voor achtergrondinformatie. De Belle Epoque is vertegenwoordigd door de stijlvolle affiches van Alfred van Neste, Emiel van Averbeke e.a., die fel contrasteren met het streng klassieke ideaal in de voorbeelden van G. Jos. Buschmann. De klemtoon ligt in de expositie op het Interbellum, een iconografisch uitermate interessante, op het vlak van de Antwerpse affichekunst minder bekende, periode. Vaak unieke stukken belichten het anecdotische bij Robert Hens; het modernisme van Jozef Peeters, Karel Maes, Jos Leonard en Prosper de Troyer; het expressionisme van Lode Seghers; het barokke realisme van Alfred Ost. Een vernieuwende synthese vindt men bij Leo Marfurt, Alfons Marchant en hun epigonen. Het werk van Lode Sebregts en Franck Mortelmans kondigt de nieuwe generatie aan. De expositie belicht tevens de evolutie van de Antwerpse kunstdrukkerijen: Ratinckx Frères is tot
na de Eerste Wereldoorlog toonaangevend, in de jaren twintig wordt die positie overgenomen door Fr. de Smet. Samen met L.F. de Vos drukt deze in de jaren dertig ook markante affiches van minder gekende ontwerpers, b.v. ter gelegenheid van de Antwerpse Propagandaweken. J.-E. Buschmann blijft al die tijd voor de Antwerpse elite werkzaam. De tentoonstelling geeft dan ook een kleurrijk beeld in uiteenlopende ontwerpstijlen van een bruisend cultureel en artistiek leven. Voor de lay-out van de expositie kon het AMVC rekenen op de welwillende adviezen van mevrouw Lou Bertot, ontwerpster van meerdere paviljoenen op de wereldtentoonstellingen van New York (1939) en Brussel (1958). De catalogus (300 fr.) werd geschreven en samengesteld door Karl Scheerlinck, historicus van de Antwerpse affichekunst, en Robert Lucas, verantwoordelijke voor de afficheverzameling van het AMVC. Deze publikatie biedt een gedetailleerde beschrijving en reprodukties - waarvan 13 in kleur - van alle tentoongestelde affiches, gegevens over de verschillende ontwerpers en begeleidende artikels over de affichekunst in Antwerpen voor 1940. |
- | De Vlaamse Ingenieurskamer organiseert voor de negende maal de Tech-Art Prijs. Deze prijs bekroont een vernieuwende creatie op technisch en artistiek gebied, verwezenlijkt in de loop van het voorbije jaar. Een jury bestaande uit vooraanstaande personen uit de diverse sectoren bepaalt de criteria tot deelname en bekroont de winnaars. De prijs zelf bestaat uit een symbolische prijs, een verguld ei op marmeren voet, en een geldprijs van 100.000 BF. Welke zijn de criteria? Het gaat om een hoogstaande en unieke creatie die verwezenlijkt werd in 1993 op technisch en artistiek gebied. Elk individueel persoon vanaf 18 jaar, elke groepering, elke firma kan deelnemen. De realisatie moet ontwikkeld zijn in België. Origineel (geen uitbreiding van een bestaand idee of produkt). Nuttig voor de gemeenschap en een uitstralingsmogelijkheid op internationaal niveau. Stuur een volledige omschrijving van uw werk (max. 15 blz.) met illustraties of foto's naar volgend adres: Van Putlei 11, 2018 Antwerpen, t.a.v. Christine Malfeyt. Afsluitdatum voor de inzendingen: 24 februari 1994. Info: 02/216.00.70 of fax 03/237.76.27. |
| |
• Antwerpen/Leuven
Het VOCB (Vlaams ondersteuningscentrum voor de basiseducatie - Frankrijklei 64, 2000 Antwerpen, tel. 03/226 84 83) en het Davidsfonds/Infodok (Brabançonnestraat 95A, 3000 Leuven, tel. 016/22 87 44) brachten samen een boek op de markt met als titel ‘Pennetrekken. Verhalen van bekende Vlamingen’. Het kost 345 fr., telt 140 blz. en meet 200 × 125 mm. Dertig bekende Vlamingen vertellen een verhaal. Over wilde kinderjaren, pittige reisperikelen, bizarre huis- en tuinavonturen, over vriendschap en andere zieleroerselen. Het resultaat is gevarieerd, fantasierijk, nu eens ernstig en dan weer té gek... De verhalen zijn met opzet eenvoudig geschreven en daarom voor iedereen leesbaar. Alle auteurs hebben, uit overtuiging, hun medewerking verleend om boeiend leesmateriaal te creëren voor mensen die moeilijkheden hebben met lezen en schrijven. Zij tonen hiermee hun solidariteit met de volwassenen in lees- en schrijfgroepen in de basiseducatie. De samenstelling en eindredactie was in handen van VOCB, 29 Vlaamse centra voor Basiseducatie verzorgen cursussen lezen, schrijven en rekenen voor laaggeschoolden. Het boek bevat verhalen van: Jef Burm, Willy Claes, Stijn Coninx, Paula D'Hondt-Van Opdenbosch, Frank Deboosere, Jan Decorte, Jean-Luc Dehaene, Guido Depraetere, Ingrid de Putter, Linda de Ridder, Marijn Devalck, Michel Follet, Eddie Groenwals, Margriet Hermans, Robert Mosuse, Sandra Naelaerts, Jef Nys, Faroek Özgünes, Jean-Marie Pfaff, Armand Pien, Brigitte Raskin, Lutgart Simoens, Mimi Smith, Luc Vandenbossche, Bea van der Maet, Marcel Vanthilt, Louis Verbeeck, Guy Verhofstadt, Johan Verminnen, Mieke Vogels, Lynn Wesenbeek.
| |
• Brugge
In 1994 wordt voor de 31ste keer het Festival van Vlaanderen Oude Muziek - Brugge georganiseerd van 30/7 tot en met 13/8/94. In 1994 staat Het Orgel opnieuw centraal. Het programma van de 11 de Internationale Orgelweek (30.7-6.8) vertoont volgende krachtlijnen: - een Solistenconcours rond de Barok in Europa en een Concours Orgelpositief voor duo's; prijzen en premies: min. 750.000 Bfr.; de kandidaten worden beoordeeld door Jean Boyer (Frankrijk), Dorthy de Rooij (Nederland), Johan Huys - voorzitter (België), Karl Maureen (Duitsland), Simon Preston (Groot-Brittannië) en Luigi Fernando Tagliavini (Italië); - een tentoonstelling rond Het Orgel (Provinciaal Hof, 1-5.8); - referaten, demonstraties en tien orgelrecitals. De Middag- en Avondconcerten stellen 30 internationale produkties voorop rond volgende thema's: Musica Britannica - Musica Sacra (Magnificantus) - en de markante verjaardagen: de eeuw van Memling († 1494), de eeuw van Lassus en Palestrina († 1594) en H.I. Biber (o1644). Wedstrijdbrochure (vanaf heden), programmafolder (15.1.1994), kaartenverkoop aan kassa (1.2.1994), inlichtingen: Dienst Toerisme, Burg 11, B-8000 Brugge; tel. 050/44.86.86 - fax 050/44.86.00 en Secretariaat Festival, C. Mansionstraat 30, B-8000 Brugge; tel. 050/33.22.83 - fax 050/34.52.04. - Het Instituut voor Zelfstandig Ondernemen (VIZO), Warrenplein 3, 8310 Brugge 3; 050/36.01.62) organiseert van 18/12 t/m 9/1/94 de tentoonstelling ‘Op zoek naar een schoon servies’ in de KB Galerij, Steenstraat 40, Brugge. De tentoonstelling omvat 12 serviezen, elk gecreëerd door een andere Vlaamse keramist. Door de kunstenaars werd geëxperimenteerd op vormelijk, technisch, materieel of decoratief vlak. Boeiend is de confrontatie van de serviezen van keramisten die vertrouwd zijn met
| |
| |
gebruiksgoed en de hieraan gekoppelde technieken van draaien of gieten, en anderen die monumentaal, sculpturaal werken; Authenticiteit en originaliteit onderscheiden hen van de industriële produkten. Er is een catalogus beschikbaar.
| |
• Brussel
De Kon. Musea voor Schone Kunsten van België publiceren een boek over de briefwisseling van Henri Evenepoel (1872-1899) met zijn vader. Tot 16/1/94 kan men het aan voorintekenprijs bekomen (1550 fr. + 200 fr. port over maken op nr. 310-0375803-14, t.n.v. KMSKB, Museumstraat 9, 1000 Brussel). Het meet 165 × 240 mm, bestaat uit twee delen van elk 450 blz. en het verschijnt op 2/3/94. De KMSKB verwierven in 1970 voor hun afdeling ‘Archief voor Hedendaagse Kunst in België’ de originele brieven, door Henri Evenepoel, van 1892 af, gericht aan zijn vader. Dit fonds, tot dusver slechts uiterst fragmentair gepubliceerd, omvat 394 brieven en briefkaarten, waarvan sommige voorzien van onuitgegeven schetsen en tekeningen in potlood, houtskool of sanguine, enkele zelfs geaquarelleerd. Ook 875 fotonegatieven maken er deel van uit, opgenomen tussen juli 1897 en december 1899 door middel van een klein Pocket-Kodaktoestel, ongeveer 400 daarvan tot stand gekomen tijdens het verblijf van de kunstenaar in Algerije. Doorheen deze briefwisseling, die aanvangt op 21/12/1892, de dag van zijn aankomst te Parijs, en doorloopt tot slechts enkele dagen vóór zijn dood op 27/12/1899, vertelt Evenepoel dag na dag wat in zijn levensloop meetelt: de Ecole nationale des Beaux-Arts, zijn leermeesters, de decorateur Pierre-Victor Gallard en vooral Gustave Moreau, bepalend voor de richting die hij zal uitgaan; zijn vrienden: Charles Didisheim, Robert Goldschmidt, Paul Baignières, Simon Bussy, Charles Milcendeau, Charles Hoffbauer, Henri Matisse en tal van anderen, allen aangetrokken door zijn generositeit en zijn spontaneïteit; anderen die zijn bewondering genieten: Degas, Manet of Toulouse-Lautrec, de illustratoren Forain, Steinlen, Chéret, Willette of nog zijn medeleerling Georges Rouault. Tussen de regels van deze brieven leest men echter het relaas van het eenzame bestaan van een jonge man, opgegroeid in een
voornamelijk mannelijke omgeving en die op elk moment in zijn korte leven slechts één ding betrachtte: te beminnen en bemind te worden, te begrijpen, compromisloos en met enthousiasme. Twee vrouwen zullen hem deze tederheid en deze attentievolle affectie, waaraan hij absoluut nood heeft, ten volle schenken: zijn tante, Sophie Fraikin, en zijn nicht, Louise De Mey-Van Mattemburgh, die hem weldra een zoontje zou schenken, de kleine Charles. De gecommentarieerde uitgave van deze documenten is bijzonder belangrijk, niet enkel met het oog op een beter begrip van het oeuvre van de kunstenaar, maar ook omwille van de even kostbare als spontane gegevens die zij aan het licht brengen aangaande een historische periode die in feite zeer dicht staat bij het heden.
- | Het Koninklijk Conservatorium van Brussel (Regentschapsstraat 30a, 1000 Brussel) organiseert volgende concerten: 16/12: Huldeconcert Peter Cabus 70 jaar; 23/12 (om 20 u.): Vocale en instrumentale Ensembles van het Conservatorium o.l.v. Marijke Coghe: Kerstconcert; 13/1/94 (om 20 uur): Kamermuziek-ensembles o.l.v. Jan Michiels met hedendaagse Hongaarse Kamermuziek; 27/1/94 (om 20 uur): Symfonieorkest Conservatorium Brussel o.l.v. Robert Casteels: Nieuwjaarsconcert; 17/2/94: Harmonieorkest Conservatorium Brussel o.l.v. Norbert Nozy: diverse componisten; 3/3/94: (om 20 uur): vocale en instrumentale ensembles o.l.v. Marijke Coghe: werk van R. Schroyens, H. Badings, S. Barber e.a. Info: tel. 02/513.45.87 |
- | De Q-concerten worden georganiseerd door de Vrije Universiteit van Brussel, Pleinlaan 2, 1050 Brussel (Aula Q). Op 16/3/94 (om 20 u.) treedt het Trio Molino op (Janna Van Mechelen, dwarsfluit; David De Groodt, gitaar en Kris Matthijnssens, altviool) met werk van Kreutzer, Piazolla, Diabelli, Molino, Maes, Velasco en Rossini. Info: 02/641.23.25. |
| |
• Diest
De literaire Culturele Kring Apollo organiseert voor de 5de maal in 1994 het literair evenement ‘Literatuur op zondag’, telkens op de eerste zondag van de betreffende maand van 11 tot 12 u. in het CC Begijnhof in Diest. Het programma biedt: januari: Kamiel Vanhole: De beet van de schildpad; februari: Leonard Nolens: poëzie; maart: Regine Beer en Paul De Keulenaer: Auschwitz-belevenissen; april (op 2e zondag): Mark Insingel: Boeken versus Televisie; mei: Gerda van Erkel: een vrouw die schrijft; juni: Mark Braet: over Pablo Neruda: september: Monika van Paemel: proza; oktober: Marcel Möring: Ako-literatuurprijs 1993; november: Mark Andries: literatuur en werkelijkheid; december: Raoul M. de Puydt: over Leopold Sedar Senghor. Info: Papenbroekstraat 217, 3290 Diest; tel. 013/33.39.94.
| |
• Gent
Op 19/2 (van 14-18 u) en op 20/2 (van 10-17 u) organiseert de Koninklijke Bond van de Oostvlaamse Volkskundigen vzw, Kraanlei 65, 9000 Gent (tel. 09/225 64 47 of 09/223 13 36) de Zevende Geschiedkundige Boekenbeurs voor Vlaanderen in het Centrum voor Kunst en Cultuur (St.-Pietersabdij). Deze boekenbeurs is uitgegroeid tot het belangrijkste forum voor het geschiedenisvak in Vlaanderen. Zowat alle disciplines zijn er vertegenwoordigd: archeologie, politieke/sociale/ekonomische geschiedenis, heemkunde, familiekunde, volkskunde, de paleografie, de wapenkunde, de cultuurgeschiedenis. Dit brede spectrum verleent deze beurs ook een wetenschappelijk belang: de nieuwste publikaties op elk van deze gebieden worden er gepresenteerd. Wie zich op de hoogte wil stellen van de recentste vorderingen in het historisch onderzoek, heeft op die beurs een unieke kans zich te informeren. Zeker ook omdat er heel wat publikaties te vinden zijn die niet in de boekhandel te koop zijn. De zesde editie (1992) lokte méér dan 4.000 bezoekers en bewees dat er een levendige belangstelling bestaat voor het historisch onderzoek. Een reden te meer voor zowel auteurs, instellingen, verenigingen (categorie aan voordeeltarief) als antiquariaten, gespecialiseerde boekhandels en uitgevers (ook van vakbladen) om deel te nemen aan deze voornaamste geschiedenisboekenbeurs van Vlaanderen. Deelnemingsformulieren (met de deelnemingsvoorwaarden) kunnen verkregen worden bij de organisator.
| |
• Hasselt
Mevr. Frieda Brepoels, gedeputeerde voor Cultuur van de provincie Limburg, heeft onlangs haar beleidswijzer Cultuur 93-94 verspreid. Het is een luxueus uitgegeven brochure geworden van 48 blz. waarin in woord en statistiek het culturele leven van Limburg wordt uitgetekend. In haar voorwoord lezen we dat ‘het beleidsaccent ligt (...) op het geven van ondersteuning en het stimuleren, misschien zelfs inspireren, van vernieuwing’ en haar ‘beleid inzake kunst en cultuur meer wil zijn dan een financieel beleid’. Voor Limburgers zeker een lezenswaardig document. Info: Directie Cultuur, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt (011/23.75.12).
| |
• Kortrijk
In het CC (Benedengalerij, Hazelaarstraat 7, 8500 Kortrijk; tel. 056/22 07 68; fax: 056/25 87 31) loopt van november 1993 tot april 1994 een project rond installatiekunst. Er worden zes tentoonstellingen georganiseerd met werk van acht (overwegend) jonge kunstenaars. De zes tentoonstellingen zijn afzonderlijke projecten die zeer uiteenlopend zijn, en toch samen een geheel gaan vormen. De kunstenaars tonen deels bestaand werk, of gaan via een project ter plaatse de ruimte opladen met nieuwe visuele tekens. Op de tentoonstelling zullen eveneens video's te zien zijn, gemaakt door de kunstenaars. De reeks opende met het project ‘Het Mathematische varken’ van Rebecca Glass en Trudo Engels. Trudo Engels kreeg in '92 de prijs René Lust t.g.v. van de prijs voor Jonge Belgische Schilderkunst in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. Hij werkt eveneens mee aan het project ‘Momentum’ met Josse De Pauw, Guy Cassiers, Eric Sleichim en het Blindman Kwartet. Dit muziektheater wordt opgevoerd in het Lunatheater (Brussel) op 31 januari en 1 februari '94. De catalogus met inleidende tekst, kunstenaarsbijdragen en foto's van de ingrepen in de galerijruimte, verschijnt op het einde van de reeks. Deze kan besteld worden door voorintekening aan de prijs van 200 fr. De deelnemende kunstenaars zijn: Trudo Engels & Rebecca Glass (Brussel) van 29/10 tot 21/11; Hendrik Vermeulen (De Pinte) van 26/11 tot 19/12; Koen Wastyn & Johan Deschuymer (Brussel) van 7 tot 30/1/94; Wim Vanderplaetsen (Gent) van 4/2 tot 27/3/94; Edwin Carels (Gent) van 4/3 tot 27/3 en Yves De Smet (Gent) van 1 tot 24/4/94.
- | Van 14 tot 23/10/94 organiseert de Stichting Interieur (Groeningestraat 37, 8500 Kortrijk) de 14de Internationale Biennale voor woonkreativiteit onder het motto ‘European Qualities’. In de korte geschiedenis - 26 jaar - van de Stichting Interieur is het niet bepaald rustig geweest. Elke Biënnale kende nieuwe designstromingen, experimenten en successen. Het expositieplatform met zijn vele commerciële standen en culturele evenementen was voortdurend in beweging. Niet als gevolg van een designchaos. Integendeel het was een bewuste keuze. Voor de Biënnale 94 is Interieur blijven zoeken naar een nieuwe aanpak, met duidelijke intenties op termijn. Men liet zich leiden door ambities en inzichten van mensen met wie werd samengewerkt en de bereikbaarheid van een zo groot mogelijk en ‘juist’ publiek (118.620 in 1992). Het tentoonstellingsplatform biedt in '94 plaats aan ruim 500 internationale merken en fabrikanten (± 15 landen) actief in de sector van de eigentijdse vormgeving en design voor woning en kantoor. Omdat Interieur niet alleen
|
| |
| |
| wenst te organiseren en te presenteren, heeft Interieur 94 extra plaats en tijd uitgetrokken voor kwaliteit en uitstraling: - ‘European Qualities’ van bedrijven, merken en innovatieve designprodukten wordt een leidmotief. Het strategisch concept van dit project werd uitgeschreven door professor Andrea Branzi uit Italië. - Het juist duiden van design in de hedendaagse samenleving wordt geïllustreerd met een historische tentoonstelling. - De Ideeënwedstrijd ‘Deisgn for Europe’ biedt jonge ontwerpers de mogelijkheid om hun nieuwe creaties en prototypes aan een professioneel publiek te presenteren. Aanvraag tot deelname ter beschikking op de Stichting Interieur (tel. +32/56/22 95 22, fax. +32/56/21 60 77). - Vijf internationale architecten zullen via een trend- of toonkamer hun visie op de binnenhuisinrichting van de jaren negentig toelichten. - Interieur 94 zal zich presenteren in een volledig nieuw en revolutionair lay-out concept. |
- | N.a.v. het ingebruiknemen van een nieuwe museumruimte in de Groeningeabdij, Houtmarkt, Kortrijk werd een dubbele tentoonstelling uitgebouwd ‘Het Franse landschap van Corot tot Monet’ (een selectie uit het Museum voor Schone Kunsten van Rijsel) en ‘De Geschiedenis van de Groeningeabdij’, die men nog tot 13/2/94 dagelijks van 10 tot 12 en van 14 tot 17 u. kan bekijken (gesloten op maandag en feestdagen). Het Gemeentekrediet gaf de catalogus (750 fr., 96 blz., 30 kleurenillustraties) uit. Het Museum van Rijsel heeft - op het Louvre na - de belangrijkste schilderijenverzameling van Frankrijk. Momenteel worden de museumgebouwen gerestaureerd en uitgebreid. Een deel van de collectie werd reeds in diverse buitenlandse musea voorgesteld. Na New York, Londen en Tokio komt nu Kortrijk aan de beurt. ‘Het Franse Landschap. Van Corot tot Monet’ biedt een zeer gevarieerd overzicht van de belangrijkste Franse landschapschilders van de negentiende eeuw. Doorheen de negentiende eeuw is een evolutie merkbaar van academisch classicisme, over het romantisch en realistisch natuurschilderen (de school van Barbizon) tot en met de experimenten met kleur en licht die zullen leiden tot het impressionisme. Thematisch komt zowel de epiek van het heroïsch landschap, met mythologische of historische onderwerpen, als de intimiteit van het alledaagse landelijke leven aan bod, met zijsprongen naar het orientalisme en de marineschilderkunst. Het landschap zelf speelt telkens de hoofdrol. De personages zijn slechts figuranten in een decor dat alle aandacht voor zich opeist; vaak zijn de uitgebeelde scènes niet meer dan een voorwendsel om het grootse, het intense of het serene van een stuk natuurschoon weer te geven.
Bij het bekijken van deze doeken zal men ontdekken dat het landschapsgenre een eigen taal, een eigen code bezit. Het wordt dan meteen duidelijk dat het landschap drager kan zijn van een boodschap, of een ideologie kan weerspiegelen. Er zijn een dertigtal werken te zien van ondermeer: Blin, Bonheur, Breton, Cabat, Corot, Courbet, Daubigny, Dauzats, Français, Harpignies, Hedouin, Marilhat, Monet, Washington en Ziem. |
| |
• Neerpelt
In het Provinciaal Instituut voor Cultuur en Sport, Dommelhof, Toekomstlaan 5, 3910 Neerpelt (tel. 011/64.27.05; fax: 011/66.30.78) staat nog tot 19/12 de reizende internationale tentoonstelling ‘De tooi als sieraad’ te kijk, toegankelijk op werkdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 17 u.; op zondag van 14 tot 17 u.; gesloten op zaterdag. Deze tentoonstelling is een organisatie van het World Crafts Council - Belgique Francophone (WCC-BF) in samenwerking met Dommelhof. WCC-BF telt een 150-tal leden kunstenaars die professioneel actief zijn binnen de diverse domeinen van de plastische kunsten: beeldhouwen, keramiek, papier, textiel, juweel,... Het doel van WCC-BF is de promotie van de kunstenaars en daarom wordt het WCC-BF ook als dusdanig door de publieke instanties, culturele instellingen en de media erkend. Daarom neemt WCC-BF deel aan internationale kunstmanifestaties en organiseert er ook. Deze tentoonstelling met de titel als thema bevat een 40-tal kunstenaars uit verschillende disciplines die geselecteerd werden door een professionele jury. De kerngedachte: tooi, overschrijdt van oudsher die van het juweel. Juwelen zijn amper een paar eeuwen geleden ontstaan en zijn over het algemeen gebonden aan machtsverschijnselen en rijkdom. De tooi heeft altijd bestaan, ongeacht het gebruikte materiaal, is gebonden aan feest, riten en verleiding. In tegenstelling tot het juweel bezit de tooi iets magisch. Oorspronkelijk stelt de tooi de overgave van man en vrouw voor aan de natuur. Het is de uiting van de geestelijke en symbolische waarde in het dagelijks leven van een groep mensen, die om te leven of om te overleven, de innerlijke en uiterlijke destructieve krachten die hen omringen, proberen te beheersen en zodoende in harmonie te leven met het universum. In de loop der tijden hebben tooien hun betekenis verloren. Vooral de burgerlijke 19e eeuw heeft de tooi met al zijn betekenis herleid tot poëzieloze juwelen in kostbare materialen.
Van de tooi rest nog het juweel vervaardigd uit goud, zilver en diamant. De jonge generaties verwerpen de pronkerige rijkdom van de juwelen van hun ouders. De tooi krijgt opnieuw een betekenis. Een streven naar vernieuwing is overal merkbaar. Een veelheid aan materialen: verschillende metaalsoorten, rubber, pluimen, leder, glas, hout, strass worden verwerkt in soms merkwaardige assemblages die niet noodzakelijk moeten gedragen worden. Deze tentoonstelling zal voor het eerst getoond worden in het Dommelhof te Neerpelt, vervolgens te Doornik in het Maison de la Culture waarna zij naar het buitenland zal vertrekken (o.a. Frankrijk, Zwitserland,...).
| |
• Nieuwpoort
Het Beauvarletkoor (p.a. Chris Castelein, Bruggesteenweg 67, 8433 Mannekensvere, tel. 058/23.66.56) meldt dat het een nieuwe CD heeft opgenomen met geestelijke en wereldlijke composities van de Renaissance tot heden: Orlandus Lassus, H. Beuavarlet, Schütz, J.L. Bach, J.M. Bach, Mendessohn-Bartholdy, Wermann, J. Van Nuffel, H. Distler, Duruflé, Vic Nees, I. De Sutter, R. Schroyens, W. Kersters en negrospirituals in bewerking van J. Wilmots en W.L. Dawson. Totale speelduur 73', kostprijs 675 (port incluis) over te maken op rek. 712-9700302-94. De titel luidt ‘Ebbe en Vloed’. Ignace Thevelein dirigeert en Karolien De Meyer is sopraansolo. Op 6/3/94 om 20 u. in de St.-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen, op 18/3/94 om 20.30 u. in de St.-Jacobskerk in Brugge en op 19/3/94 om 20.30 u. in de St.-Walburgakerk in Veurne voert het koor de Johannespassie van J.S. Bach uit. Michaël Scheck neemt de algemene leiding waar en het Bachcollegium uit Antwerpen voert de orkestpartituur uit. Solisten: Jeanine Lambrechts, sopraan (Antwerpen), Karolien De Meyer, sopraan (Brugge en Nieuwpoort), Steve Dugardin, altus, Jan Caals, tenor en Chris De Moor, bas.
| |
• Oostende
Uit het winterprogramma van het Casino Kursaal (info & plaatsbespreking: 059/70.76.18 / fax: 059/70.85.86) stippen we volgende evenementen aan: op 18/12 om 20 u.: Het Nationaal Orkest van België, o.l.v. Kees Bakels, met werk van Rodrigo, Mozart en Beethoven; op 19/12 om 20 u.: Aida van G. Verdi door solisten, orkest, koor en ballet van de Nationale Opera van Lodz (Polen); 26/12 om 20 u.: Vijf Zangkoren uit de Vlaamse Provincies: Jongenskoor Colliemando (W.-Vl.), Kinderkoor Papageno (O.-Vl.), Gemengd Koor A. Cuppens (Lim.), Gemengd Koor Dennegalm (Brab.) en Meisjeskoor Konsinjoorkens (Antw.); 14/1/94: Het Franz Liszt Kamerensemble uit Budapest (Boccerini, Dvorak, Grieg, Stravinsky en Liszt); 16/1/94: Das Land des Lächelns van F. Lehar door de Staatsopera Bromberg.
- | Bij de Uitg. Marc Van de Wiele (Jakobijnessenstraat 5, 8000 Brugge) verscheen op initiatief van de Vrienden van de Stedelijke Musea Oostende vzw het kunstboek ‘Beeldend Oostende. 200 jaar beeldende kunsten in Oostende’ van de hand van Norbert Hostyn. Het bestaat uit twee delen: het historisch overzicht (11 hoofdstukken) en het documentair deel (3 hoofdstukken). Het boek meet 320 × 250 mm, telt ca. 200 blz., is geïllustreerd met 100 kleurenreprodukties en een 100-tal in zw.-w. Het is garengenaaid en kost 2.450 fr. |
| |
• Oudenburg
Het Koor Bryghia Cantat uit Brugge brengt op 26/12 om 20 uur in de St.-Audomaruskerk van Westkerke-Oudenburg een kerstconcert met een zeer gevarieerd repertorium van inheemse en uitheemse kerstcomposities. Het koor, o.l.v. Raf Stieperaere, wordt bijgestaan door het S.A.S.K.J.A.-meisjeskoor en het Orfeus-strijkersensemble. Op het programma o.m. Bach, Buxtehude, A. Hammerschmidt, F. Mendelsohn-Bartholdy... Toegangsprijs 200 fr. (voorverkoop). Info: Dienst voor Cultuur (dhr. J.L. Meulemeester), Stadhuis, Weststraat 24, 8460 Oudenburg, tel. 059/26.60.27.
| |
• Rekkem
Kort geleden verscheen het eerste jaarboek The Low Countries. Arts and Society in Flanders and the Netherlands, uitgegeven door de Vlaams-Nederlandse ‘Stichting Ons Erfdeel’, met de steun van het Nederlandse en Vlaamse Ministerie van Cultuur. De redactie en de uitgever willen met dit jaarboek aan de Engelstalige wereld de cultuur en de samenleving van het Nederlandse taalgebied presenteren. De artikelen, geschreven door Britten en Amerikanen, Nederlanders en Vlamingen, verkennen zowel de eigentijdse, levende cultuur als het culturele erfgoed in de Lage Landen. Er wordt ook ruim aandacht besteed aan de culturele wisselwerking tussen die Lage Landen en de wereld daarbuiten. Het eerste jaarboek telt 320 pagina's in vierkleurendruk. Naast een aantal grote artikelen over literatuur, kunst en maatschappij, bevat het boek
| |
| |
ook een culturele kroniek, waarin korte bijdragen over manifestaties, gebeurtenissen en boeken, relevant voor de Engelstalige wereld, zijn opgenomen. Het boek kan worden besteld bij ‘Stichting Ons Erfdeel’, Murissonstraat 260, 8931 Rekkem (1.500 fr., Ned. f 85 en andere landen 2.500 fr.).
| |
• 's-Hertogenbosch
Het Noordbrabants Museum (Postbus 1004, 5200 BA 's-Hertogenbosch, tel. 073-139664) organiseert van 23/4 tot en met 17/7/94 de tentoonstelling ‘De Romeinen langs de Maaskant’.
| |
• Zonnebeke
Het Kunstcentrum De Poort C.C. Kasteel, (Ieperstraat 5, 8980 Zonnebeke, tel. 051/77.04.41) organiseert op 19/12 om 10.30 u. een literaire voormiddag waarbij Luc Declercq (hoofdproducer bij BRTN-TV) als gastheer optreedt voor Gerard Bodifée (oMortsel 1946), wetenschappelijk redacteur bij de Krantengroep De Standaard en columnist voor de Standaard der Letteren. Bodifée's merkwaardige essays trekken sinds enkele jaren sterk de aandacht: zijn vaak controversiële, maar goed doordachte ideeën zijn van een verrassende originaliteit. Uit zijn geschriften en talrijke lezingen spreekt het verlangen de gevestigde wetenschappelijke natuurbeschrijving aan te vullen met een meer betekenisvolle en vooral meer menselijk georiënteerde interpretatie. Toegangsprijs: 100 fr.
|
|