Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 33
(1984)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 207]
| |||||||||||||||||||||
Algemene statutaire vergadering van het C.V.K.V.• Op zondag 27 mei ging de jaarlijkse bijeenkomst door van het C.V.K.V. en van het tijdschrift ‘Vlaanderen’ in het gezellige Lier. Ondanks de parkeermoeilijkheden in het ‘overvolle’, van activiteiten barstende Lier, was iedereen om 10u30 present voor de Eucharistieviering in de prachtige Begijnhofkerk. Z.E.H. Vermeiren ging voor in de, door het Gregoriaans Koor o.l.v. Jos Van Looy opgeluisterde viering. Kunstenaar Jos Van der Veken verzorgde de eerste lezing, waarna Z.E.H. Vermeiren de homilie hield. Prof. A. Keersmaekers, voorzitter Prov. Antwerpen, las het memento voor de tijdens het voorbije werkjaar overleden kunstenaars-C.V.K.V.-leden: de beeldende kunstenaars: An Goris (Leuven), Constant Maldoy (Brasschaat), Roger Spaens (Oudenaarde), Leon Temmerman (Lokeren), Stella Van der Auwera (Mechelen) en Frans Van der Haeghen (Ukkel) - de letterkundigen: Antoinette Buckinx-Luykx (Antwerpen), Zr. Maria Christina Goddefroy (Zelem), Emiel Janssens s.j. (Heverlee), Pol Le Roy (Bornem), Hendrik Prijs (Alken), Prof. Lieven Rens (Aartselaar), Jeanne Verbraeken (Antwerpen), Marcel Vermeulen (Roeselare) en Albert Westerlinck (Leuven); - de toneelmensen: Frans Cools (Wuustwezel) en Anton Van de Velde (Schoten); - de musicus: Willem de Meyer (Borgerhout); - de kunsthistoricus: Dr. Jozef van Herck (Mortsel). Na de
(foto: D. Vanden Bussche)
Eucharistieviering trokken we gezamenlijk naar het ‘Hof van Aragon’ voor het vriendenmaal. Daar we met honderd en dertig aan tafel moesten, zaten we op drie verschillende plaatsen. Na de koffie sprak voorzitter Werner Vens de genodigden toe. Beheerder-Penningmeester Hector Deylgat presenteerde het financieel verslag en beschreef de inspanningen die gedaan worden om aan de financiële moeilijkheden die ook in onze vereniging zich duidelijk laten voelen, het hoofd te kunnen bieden. De jarige en verdienstelijke leden-kunstenaars werden gehuldigd door de verbondssecretaris, Danny Van den Bussche. Tevens werden de laureaten van de Albert de Longie-poëzieprijs van het tijdschrift ‘Vlaanderen’ bekend gemaakt: le Mevr. Maria Sesselle (Weet zij nog), 2e heer Hervé Casier (Het regent maar voor ons) 3e ex aequo de heren Denijs van Killegem (3 klein-gedichtjes) en Mark Meekers (Hoe nieuw de dag ook is). Daarna droeg Maria Sesselle het winnend gedicht voor. De gehuldigden ontvingen een prachtige litho van de hand van Laurent Reypens (Tongerlo-Westerlo), waarna een groepsfoto genomen werd. Dr. Flor Van Vinckenroye werd door de vergadering aangenomen als lid van de Raad van Beheer ter vervanging van Herman Vos, ontslagnemend.
De laatste genodigden verlieten om 16 u het restaurant, na een gezellige bijeenkomst waar de vriendschapsbanden wat nauwer werden aangehaald en hulde werd gebracht aan de ere-genodigden van de dag: onze jarige en verdienstelijke ledenkunstenaars. Wij hopen U allen opnieuw te ontmoeten op de volgende jaarvergadering. Danny Van den Bussche | |||||||||||||||||||||
Het kunstenaars-verbond brengt hulde aan zijn verdienstelijke ledenWerden bekroond of onderscheiden van juli '83 tot mei '84: Herwig Arts: Lett. pr. v. Beschouw. proza. Antw. - Léonce Bekemans: Boccaripr. v. Kortverhaal - Hugo Besard: 1e Prov. Pr. Plast. K., Antw. (prentkunst) - Peter Cabus: Lid Kon. Ac. v.B., Klasse Sch. Kunsten - Hervé Casier: 2e Pr. de Longie '84 - Dirk Christiaens: Bert Leysenpr. v. TV - Anny Cornelis: Boccaripr. v. Proza - Jo Decaluwé: Publiekpr. Teaterclub Gent - Karel de Decker: Cult. Pr. Willebroek en Figuur v.h. Jaar Willebroekse Verenigingen - Hans De Greve: 3e Pr. Poëziewedstr. Izegem - Regnier de Herde: Prix Internat., Straatsburg; Grand Prix de Fénétrange; Prix de Villers-St.-Paul, Méd. ‘Artistes d'Ici et d'ailleurs’, H.Acad. Litt. et Art. de France - Bob de Moor: le Pr. Europ. Cartoenale, Kruishoutem - Chris de Moor: VTB-Prijs v. Operazang - Joris Denoo: Prov. Poëziepremie '83 W.-Vl. - Luc Descheemaeker: E. verm. Intern. Cartoenale, Beringen - Frans Deschoemaeker: 1e Pr. v. Nietgepubl. poëzie, Prov W.-Vl. - Aleidis Dierick: Prov. premie v. poëzie, Antw. - Marjet Dooremont: Bronzen Med. Art-Expo of Young Artist from Europe, Dallas - Veerle Dupont: Selectie Biënn. v. Sao Paulo - Jacky Duyck: Pr. v. Jury Intern. Festival Beeld. Kunst en Graf., Moeskroen -Marieken Faignaert: Med. v. Spectraal - Gery Floorizoone: 1e Pr. Poëziewedstr., Izegem, Poëzieprijs J. van Campenhout 1984, 2e Pr. Verspoëzieprijs van St.-Niklaas - Magda Francot: 1e Pr. E. van Mieghem - Rita Geys: Pr. Best Litter. Debuut '83, BB Antwerpen - John Gheeraert: Letterk. Pr. v. Orde v. Oostendse Compagnie v. geh. oeuvre - Jos Ghysen: Humorprijs H. Baillien, Tongeren - Christina Guirlande: Jeugdboekenprijs Alois Blommaert K.v.d.J. - Wolfgang Hagedorn: Pr. v. West-Vl., Schilderwedstr. Hoppeland - Simon Hendrickx: Sociétaire ‘Bilan de l'Art contemporain, Paris-Dallas 83’ - Bernard Henry: Ere-burger v. Klein-Brabant - Emiel Hoorne: Intern. Exlibriswedstr. St.-Niklaas, le pr. v. St.-Niklaas en 3e pr. v. prov. O.-Vl.- Dirk Huyghe: 1e Pr. en Goud. Med. Int. Cartoon Contest, Tokio-Yomiuri - Renaat Ivens: 2e Pr. Miniatuurkunst, Schelderode - Ghislain Laureys: 3e Eerv. Verm. Poëzieprijs van Halle - Lut Lenoir: Eerv. Verm. Hoppelandprijs Schild. - Eugeen Lievens: Compositiepr. Guido d'Arezzo, Milaan - William Lievens: Spec. Pr. v. Jury v. Intern. Cartoenale, Tokio - Paula Lonneville: le Laureaat Grand Pr. Jane d'Hazou v. Grafiek - Ton Luiting: Tienjaarl. Pr. v. Goois Natuurreservaat - Freddy Maes: Brons med. Art Expo, Dallas; Geselect. v. Miniprint Internat., Cadaque/Barcelona - Gwij Mandelinck: Yangprijs v. Poëzie - Mark Meekers: 3e Poëziepr. Albert de Longie - Robert Merhottein: Bronzen Adhémar v. Stripv. - Albert Middendorp: Laureaat BB-Prijs ‘Moord op de Boekenbeurs’ - Roland Middernacht: Prijs Gilbert Reniere v. Hoppeland - Piet Moerman: Stimulansprijs voor Schilderk., Kortrijk - Edwin Nagels: 1e Pr. v. Publiek v. Wereldkartoenale 82; Prijs ‘Politieke figuren’ Wereldcartoenale 83, Knokke-Heist - Edith Oeyen: Eerv. Verm. Woudpoëziepr. v. Wabo - Frank Peeters: Goud. Med. le Intern. Biënn. v. Kunstfotografie, Sao Paulo - Frank Pollet: 3e Poëziepr., Keerbergen - Martine Put: Batibouwprijs voor Renovatieproject - Laura Reypens: 5-jaarl. Prijs Jonge Kunstenaars, Molenstede; Pr. stad Poperinge v. Hoppeland; Prijs van Westerlo - Herman Roelstraete: Snepvangerspr. beste Belg. plaat, Brussel - Daniel Schroyens: Laureaat Yehudi Menuhinprijs v. Compositie, Londen - Jan Segers: Sabampr. v. Compositie v. harmonie/fanfare - Maria Sesselle: le Prijs Albert de Longie 83-84; le Poëziepr. tds 't Kofschip - Raf Seys: Goud. Feniks v. Kunstkr. Houtland - Ina Stabergh: 2e Litera poëziepr. ondersch.; 3e beste Jeugdboek v. Jeugdjuries - René Swartenbroeckx: - Jaak Ballingspr. v. Toneelliteratuur - Piet Swerts: le Compositiepr. Baron Peeters - Vic Temmerman: Bronzen Med. Architectuurwedstr. Interarch. '83, Sofia - Freddy Theys: Goud. med. Tekenprijs MAE/EKV '84, Koksijde - Prof. Dr. van Caeneghem: Doctor h.c. K. Univ. Leuven - Lucas Vandeghinste: E. Verm. Hoppelandwedstr., Poperinge - Jo van Eetvel- | |||||||||||||||||||||
[pagina 208]
| |||||||||||||||||||||
de: Prov. Pr. Compositie Instrum. Muziek O.-Vl. - Johan van Geert: Prov. Pr. v. Keramiek, Antw. - Johan van Geluwe: Pr. Ideeënwedstr. v. project World Architecture Museum - Remi Vanhoutte: Zilv. med. Orde Leopold II - Denijs van Killegem: 3e Litera-poëzieonderscheiding; 3e Pr. Albert de Longie (ex aequo); E. Vermeld. Poëziepr., Keerbergen - Pieter Vanneste: 1e Pr. Stad Mechelen v. Beeld. K. - Herman van Vinckenroye: Gr. prix humanitaire de France '83 - André Velghe: J. Flanderspr. v. Jeugdverh. '83, Averbode - Koen Vercaemer: Stimulanspr. Beeldh., Kortrijk - Frans Vercouter: 1e Pr. Miniatuurkunst, Kunstforum Schelderode - Marc Verhaegen: 1e Compositiepr. Jef van Hoof - José Vermeersch: Prijs v. Vl. Gemeenschap; Selectie Biënnale Venetië - Luc Vermeulen: Stimulanspr. Textielk., Kortrijk - Antoon Vermeylen: 1e Pr. Intern. Ex-libriswedstr., Kronach BRD - Paul Verschaeren: Pr. v. Pers Cartoenale v. Kruishoutem - Willy Verschaetse: Poëziepr. Litera, Beringen - Karel Vertommen: Ferd. Snellaertprijs, VVNA Baardegem - Max Wildiers: Prov. Pr. Gezam. Werk, Antw. - Rik Wouters: 1e E. Verm. Poëziepr. Halle.
Het is van groot belang ons alle aanvullingen en correcties bij deze lijst bekend te maken. De lijst wordt gebruikt om na te gaan wie recht heeft op een artikel in de rubriek ‘Wij huldigen’, overeenkomstig het reglement dat in ‘Vlaanderen’ nr. 192 blz. 49, verscheen. | |||||||||||||||||||||
Internationaal congres van S.I.A.C: fontainebleau 8-11 juniHet Internationaal Verbond van Christelijke Kunstenaars (S.I.A.C.) is in de eerste plaats een federatie van christelijke kunstenaarsverenigingen. Een van zijn voornaamste activiteiten is het organiseren van internationale ontmoetingen, waarbij elke aangesloten vereniging om de beurt als gastheer optreedt. De Franse vereniging Société St. Jean, heeft, aanknopend bij het verleden, haar plaats weer ingenomen in SIAC, na een onderbreking van een tiental jaren, waarin zij om interne redenen niet meer op het internationaal plan was verschenen. Zij heeft gezorgd voor een werkelijk geslaagd colloquium gedurende het jongste Pinksterweekend, onder leiding van haar voorzitter Jean Devillers. Het werd voorafgegaan door een zitting van het Internationaal Comité van SIAC, voorgezeten door SIAC-Chairman arch. Peter Gilby (Liverpool-Merseyside). Hij herinnerde aan zijn invitatie gericht tot ons CVKV, om het internationaal treffen van 1985 in Vlaanderen te houden in de lijn van het Intern. Colloquium van 1976 te Male-Brugge. De CVKV-gedelegeerde Kan. Dr. Albert Smeets deelde hiervoor het akkoord mee van het CVKV-bestuur. Dit wenst echter dat het internationaal colloquium zou samenvallen met het bezoek van de Paus in de Benelux omstreeks Hemelvaart '85. Daartoe heeft het een officiële vraag gericht tot het Paus-bezoek-comité om een ontmoeting van de Paus met de Vlaamse kunstenaars te voorzien in het programma. Intussen mochten we vernemen dat de CVKV-vraag ingewilligd werd in het kader van het bezoek van Johannes-Paulus aan Leuven. Deze stad zal dus als intellectueel, literair en artistiek hart van Vlaanderen fungeren. De CVKV-leiding voorziet dat, bij de Pauselijke ontmoeting en het internationaal colloquium, ook de Jaarvergadering van ons kunstenaarsverbond zou worden opgenomen, evenals een internationaal bezoek aan Vlaamse kunstschatten uit heden en verleden, waar we fier op zijn. Het Vlaamse voorstel werd door het SIAC-bestuur enthousiast aanvaard. Hopen maar dat het naar wens zal kunnen gerealiseerd worden. Daarnaast werd door het SIAC-bestuur geconfereerd over de ‘Internationale Ausstellung von Christliche Kunst’ te Innsbrück, die m.m.v. SIAC gehouden zal worden in oktober '85 door onze Oostenrijkse zustervereniging; daarop volgt dan in 1986 een internationaal treffen te Rome, waar de SIAC-leden uitgenodigd worden door het bestuur van de Unione Cath. di Artisti Italiani. Het driedaagse colloquium van SIAC te Fontainebleau was gewijd aan een overzicht van de actuele internationale kunstscène i.v.m. de religieuze kunst. Voor Vlaanderen werd, aan de hand van een reeks dia's, een betoog gehouden over het religieus werk van wijlen Ing.-Architect Paul Felix, voorzitter van de Afd. Architectuur en Urbanisme van de K.U.L. en vertegenwoordiger van de architectuur in de redactie van ‘Vlaanderen’. Hij is ongetwijfeld de boegfiguur geweest van de moderne Vlaamse Ars Sacra, te plaatsen naast de grootste namen uit het buitenland. | |||||||||||||||||||||
Kunstenaars-belangen• De ‘Nationale Commissie van advies voor de Plastische Kunsten voor Vlaanderen’, voorgezeten door prof. L. Van Haecht en bestaande uit Ph. Mertens, H. Baeyens, L. Raskin, H. Waterschoot en M. van Jole, advizeerde voor aankopen van plastische kunstwerken van eind 1975 tot mei '83. Het belangrijkste deel van de ‘aanwinsten 1982-'83’ werd nog door deze selectiekommissie samengebracht. Vanaf mei vorig jaar zetelden in de ‘Vlaamse Commissie voor beeldende kunst’: M. Bourgeois, H. Brutin, J. Fontier, L. Raskin, Th. Van Looij en H. Waterschoot, onder voorzitterschap van Herman Baeyens. In 1982 en 1983 werden samen 248 werken gekocht van 242 kunstenaars. De bedoeling de kunstenaars te steunen domineert bij de meeste juryleden. Gelukkig, want over de beruchte ‘kwaliteit’ kan men in het oneindige discuteren waar het om beeldende kunsten gaat.
• De minister van Cultuur stelde een Stuurgroep in ter voorbereiding van het Europees Jaar van de Muziek, bestaande uit K. Aerts, D. Alpaerts, J. Anthonissen, J. Briers, W. Claes, J. Decadt, R. De Caluwe, R. Eykens, J. Fleerackers, J. Huys, J. Joris, P. Marck, J. Poot, D. Verstraeten en J. Wilmots. De belangrijkste doelstellingen van het ‘Jaar van de Muziek’ zijn vijfvoudig: 1. het bevorderen van muziek in het algemeen; - 2. het publiek dat aangetrokken wordt door muziek verruimen; - 3. de creatie van betere mogelijkheden en sociale voorwaarden voor jonge componisten en uitvoerders; - 4. het leveren van een extra inspanning op het vlak van muzikale opvoeding en training; - 5. het bewaren en verrijken van ons muzikaal erfgoed.
• Roeping - beurzen voor jongeren gingen naar Lotje Hertogs (balletschool; 21, Antw.), Marie-Claude Struyf (romaniste; 20, Antw.), Filip Verpoest (altist; 23, Gentbrugge) en Dirk Vonck (kunstsch.; Antw.). Bedrag der beurzen: 100.000 fr.
• Jaarlijks wordt een Eug. Baieprijs van 100.000 fr. om de beurt aan een letterkundige, beeldhouwer, architect, componist, graficus en schilder toegekend. De kandidaten moeten in het Vlaams landsgedeelte geboren zijn ofwel Vlaamse ouders hebben gehad ofwel van Vlaamse inspiratie zijn. Zij mogen niet ouder zijn dan 40 jaar en moeten zich door meer dan een werk hebben doen opmerken. Naast bestaat er ook een Internationale Eugene Baieprijs van 100.000 fr., die periodiek wordt toegekend aan een buitenlands auteur, die heeft bijgedragen tot de verspreiding en kennis van de Vlaamse cultuur. Eugene Baieprijs voor 1980 beeldhouwdkunst Wilfried Pas; voor 1981 schilderkunst Pjeroo Roobjee; voor 1982 literatuur Leo Pleysier: voor 1983 architectuur Bob Van Reeth. Internationale Eugene Baieprijs 1973-1977: dr. J.G.C.A. Briels voor zijn ‘Zuidnederlandse boekdrukkers en boekverkopers in de Republiek der Verenigde Nederlanden omstreeks 1570-1630’.
• Eén van de wegen waarlangs Vlaanderen in het buitenland een eigen gezicht kan krijgen, is de vertaling van werk van Vlaamse auteurs. In het kader van het Taalunie-verdrag, is een Vertaalstichting actief die zich bezig houdt met de promotie van Vlaamse en Nederlandse auteurs in het buitenland. Deze Stichting wordt voor één derde door ons gefinancierd en voor twee derde door Nederland. In 1982 besteedde ze 1.215.000 fr. aan tussenkomsten in vertaal- en produktiekosten. Daarvan ging welgeteld... 98.000 fr. (nog geen 10% dus) naar Vlaamse realisaties. En tussen de 60 projecten die momenteel lopen, blijken alweer slechts 12 Vlaamse auteurs aan bod te komen. Vlaams-Nederlandse culturele integratie? (DF-Mededelingen 84/3). Ook wat de recensies van Vlaams werk betreft is de toestand triest. Zeventig procent van de Nederlandse auteurs die in hun eigen land een recensie krijgen, worden in de Vlaamse pers besproken. Maar slechts 13 procent van de in Vlaanderen gerecenseerde Vlaamse auteurs krijgen een bespreking in een Nederlands blad. (Neerlandica Extra Muros, nr. 42). Deze toestand houdt verband met ‘Het beeld van België in de Nederlandse opinieweekbladpers’ om de titel te gebruiken van het proefwerk van Gemma Smeets aan de K.U.L. (communicatiewetenschappen). Daaruit blijkt dat dit beeld vertekend, geridiculiseerd, op het randje van het beledigende af, overtrokken, gebaseerd op vooroordelen, denigrerend en gespeend van nuances is. Slechts 16% van alle artikels waren positief, de grote meerderheid negatief. Wat zal er met de Vlaamse literatuur geworden als alle Vlaamse uitgeverijen door Nederlanders zullen kapot geconcureerd of opgeslorpt zijn? We gaan daar met rasse schreden naartoe.
• Het ledenblad ‘SABAM’ wees eens te meer op ergerlijke toestanden bij Faillissementen van Uitgeverijen. Hun boeken worden immers tegen weggeefprijzen geliquideerd of geveild, zonder dat ervoor honoraria aan de auteurs betaald worden. Ook bij verdere verkoop in de boekhandel wordt de auteur niet betaald. Een nieuwe uitbating of heruitgave door de nieuwe uitgever-koper is ook uitgesloten. Voor muziekwerken is de toestand praktisch identiek: geen royalties bij de verkoop van partituren en orkestraties. Een platenfirma die fail- | |||||||||||||||||||||
[pagina 209]
| |||||||||||||||||||||
liet gaat is ook niets meer verschuldigd aan toondichter en uitvoerders bij de liquidatie der platen, evenmin als de opkoper, die voortverkoopt. Herhaaldelijk kloeg SA-BAM, VVL en CVKV deze situatie aan, die fundamenteel verschilt bij wat in bv. Frankrijk en Duitsland gebeurt. Daar worden de auteurs, compositeurs en executanten beschouwd als bevoorrechte schuldeisers, zodat zij bij voorrang vergoed worden zoals de werknemers.
• In de Rivierendreef 340 te 1090 Brussel-Jette had op het Atelier 340 een ontmoetingsavond plaats voor beeldhouwers, architecten en steengroeve-exploitanten uit ons land, in samenwerking met het Hoger Architectuurinstituut Saint-Luc. De studenten uit de tweede kandidatuur hebben hier namelijk een bouwproject bedacht met als onderwerp ‘het realiseren van een schuiloord voor beeldhouwers in de exploitatie-site van Soignies’. Een aantal van die projecten werden besproken aan de hand van plannen, maquetten en diabeelden. Het inrichten van een schuiloord voor beeldhouwers op de steengroeve ter plaatse zou de kunstenaars een nieuwe werkgelegenheid bieden, iets dat in andere landen - denk maar aan Carrara - al lang bestaat. Beeldhouwers zouden nu buiten hun atelier kunnen werken in het exploitatiegebied in directe aanraking met het steenmateriaal. Een hele infrastructuur zou ter plaatse worden ingeplant ten behoeve van de kunstenaars - machines, werktuigen... en eventuele raadgevingen van gespecialiseerde arbeiders zoals steenkappers op de steengroeve.
• De CeBeDeM (Belg. Centrum voor Muziekdocumentatie) is sedert 1 januari gevestigd op het 2e verdiep van het Sabamgebouw (Aarlenstraat 75-77, 1040 Brussel). Het in 1951 gestichte centrum bevat ten dienste van de aangesloten componisten: bibliotheek, documentatiebureau (archivalia), fonoteek met beluisteringsruimte, uitgeverij en reproductie van partituren der leden. Tenslotte wordt ook de promotie in binnen- en buitenland verzorgd. Het organiseert ook de tweejaarl. Em. Dochaerdwedstrijd en de vierjaarlijkse Kam. Huysmansprijs voor compositie. Tel. 02/230 94 30. | |||||||||||||||||||||
Hoe verzeker ik mijn tentoon-stelling?Inleiding Verzekeringen zijn overeenkomsten waarbij de verzekeraar zich verbindt, tegen de betaling van een premie, de verzekerde schadeloos te stellen voor verlies of schade die deze zou lijden ten gevolge van bepaalde toevallige of uit de overmacht ontstane gebeurtenissen. Een belangrijk punt uit deze definitie is dat de verzekerde zichzelf verzekerd tegen bepaalde gebeurtenissen: bv. diefstal, schade veroorzaakt door derden, de aanvragen tot schadevergoeding in het kader van de burgerlijke verantwoordelijkheid. Indien de benadeelde geen verzekering zou hebben dan zou hij het verlies zelf lijden, de schadevergoeding zelf moeten betalen. Als er een tentoonstelling georganiseerd wordt dan moet U vooral twee zaken goed verzekeren.
A. De verzekering tegen schade en/of diefstal van de tentoongestelde kunstwerken | |||||||||||||||||||||
1. Het onderwerp van de verzekeringDe volledige verzekerde materies zijn de tentoongestelde werken tijdens de verplaatsing naar de tentoongestelde ruimte, het vervoer, het opslaan, het ophangen, de expositie tijdens de duur en het afbreken van de tentoonstelling, evenals het terugvoeren en het terugplaatsen van de stukken op de oorspronkelijke plaats. Een goede tentoonstellingspolis verzekert dan ook deze volledige operatie. Zie hier twee voorbeelden van clausules uit polissen zoals het Instituut ze afsluit.
Voorbeeld 1: De verzekering wordt genoemd van ‘nagel tot nagel’ van ‘sokkel tot sokkel’ van ‘vitrine tot vitrine’, d.w.z. dat de risico's ten laste van de verzekeraars beginnen te lopen vanaf het ogenblik dat het verzekerd belang zijn plaats van osptelling verlaat op de plaats van vertrek, om voort te duren zonder onderbreking gedurende de behandelingen van laden / lossen / inpakken / uitpakken / monteren / demonteren op de plaats van de tentoonstelling en op iedere andere plaats, inbegrepen alle behandelingen die hierop betrekking hebben, alsmede alle verblijven op de plaats van de tentoonstelling of op alle andere plaatsen en zonder uitzondering noch voorbehoud; de eventuele verlening der risico's zijnde al dan niet te wijten aan de verzekerde, om te eindigen op het ogenblik dat het verzekerd belang zijn plaats van opstelling terug inneemt op de plaats van bestemming. Voorbeeld 2: Art. 2. - De waarborg neemt een aanvang op het ogenblik dat de verzekerde voorwerpen de lokalen van de plaats van vertrek verlaten, met het oog op hun vervoer naar de tentoonstelling en loopt ononderbroken voort tot op het ogenblik dat zij terugkeren in de oorspronkelijke lokalen. De in deze polis bepaalde maximum verzekeringsduur mag echter niet overschreden worden. Als U een verzekering zou afsluiten die het vervoer of het ophangen zou uitsluiten dan zal het natuurlijk juist dan zijn dat de schade zal geleden worden. Neem uw verzekering voldoende lang, voorzie voldoende tijd voor op- en afbouw en vervoer. In het voorbeeld 2 moet U die zelf in de bijzondere voorwaarden van de polis bepalen. In voorbeeld 3 voorziet de verzekeraar zelf een maand.
Voorbeeld 3: De verzekeraars aanvaarden zonder premieverbetering de dekking van verblijven bijkomend aan deze voorzien in de polis en van vrijwillige reisonderbrekingen veroorzaakt door toedoen van de verzekerde of de bestemmelingen tot een maximum van 30 dagen, voor zover het verzekerd belang nog niet in het eindbestemmingsmagazijn ondergebracht werd. | |||||||||||||||||||||
2. De verzekerde waardeJonge kunstenaars zijn erg gelukkig als ze geselecteerd worden voor een tentoonstelling en onderwaarderen vaak hun werk. Ze vergeten dat het meestal hun mooiste stukken zijn en dat ze door de selectie zelf in waarde stijgen. U moet natuurlijk de prijs kunnen rechtvaardigen. Hiermede bedoelen we niet dat U de uren werk, de grondstoffen die U gebruikt heeft... de waarde van het werk bepalen (met uitzondering misschien voor de mensen die met edele metalen werken) maar wel de verkoop of de marktwaardeGa naar voetnoot1. Indien U het werk duidelijk onderverzekerd mag de verzekeringsmaatschappij immers de evenredigheidsregel toepassen (zie voorbeeld 4).
Voorbeeld 4: Indien de waarde van de verzekerde voorwerpen hoger zou zijn dan de som waarvoor het bedoelde voorwerp verzekerd is, zal de regeling geschieden met toepassing van de evenredigheidsregel. D.w.z. dat indien de werkelijke waarde 50.000 F zou bedragen en het stuk voor 30.000 F verzekerd zou zijn de verzekeringsmaatschappij veronderstelt dat U de 20.000 F die niet verzekerd zijn op eigen risico nam, zodat ze slechts 30.000/50.000sten = 60% of 18.000 F zal uitbetalen. Art. 21 voorziet immers: ‘Telkens wanneer de verzekering slechts een gedeelte van het verzekerd voorwerp dekt, wordt de verzekerde zelf als verzekeraar voor het overige van de waarde beschouwd, tenzij het tegendeel bedongen is’. | |||||||||||||||||||||
3. De uitgesloten risico'sIn de meeste polissen vindt U een lijst van uitgesloten risico's. De overgrote meerderheid van die uitsluitingen zijn volledig verantwoord omdat dit risico moeilijk verzekerbaar is (zie voorbeeld 5).
Sommige clausules moet U laten wijzigen anders is de verzekering niet bruikbaar. Als U een keramiek expositie organiseert, is het noodzakelijk de clausule in voorbeeld 6 te laten wijzigen in de bijzondere voorwaarden.
Voorbeeld 6: Art. 4. - Is insgelijks van onderhavige verzekering uitgesloten, behalve tegenstrijdige overeenkomst, het breken van broze voorwerpen zoals aardewerk, glaswerk, kristal, porcelein, geschilderde of gebrande ramen, keramiek, vitrines, lampen, neonlampen; het is wel te verstaan dat deze opsomming niet beperkend is. | |||||||||||||||||||||
4. De schadegevallenIngeval van schade of diefstal moet de verzekerde uitvoerige aangifte doen aan de verzekeringsmaatschappij. In de ene polis heeft hij | |||||||||||||||||||||
[pagina 210]
| |||||||||||||||||||||
48 uur te rekenen vanaf het ogenblik waarop hij kennis kreeg van de schade of van het verlies, in de andere vijf dagen. Ingeval van diefstal moet hij bovendien binnen 24 uur na het ogenblik van de vaststelling klacht neerleggen bij de bevoegde politie-autoriteit. Verlies geen tijd, doe meteen grondig aangifte van het schadegeval. | |||||||||||||||||||||
5. Afstand van verhaalDe verzekeraar treedt van rechtswege in de plaats van de verzekerde. Hij kan dus de verantwoordelijken van schade vervolgen indien hij dat wenst. Menselijk gezien kan de organisator of de kunstenaar hierdoor in een moeilijke situatie terecht komen. De verzekeringsmaatschappij kan in de polis of in de bijzondere voorwaarden afstand doen van haar recht op verhaal (vb. 7).
Voorbeeld 7: Afstand van verhaal. Tenzij ingeval van bedrog en kwaadwilligheid, doen de verzekeraars afstand van verhaal tegen:
| |||||||||||||||||||||
6. De verzekeringspremieDe verzekeringspremie wordt beïnvloed door:
Het is vrij moeilijk een standaardprijs aan te kondigen. De ambachtsmarkt gehouden op de Brusselse Grote Markt tergelegenheid van het jaar van de K.M.O. was een heel wat duurdere polis, dan voor de gelijklopende tentoonstelling in het stadhuis.
B. De burgerlijke aansprakelijkheid tegenover derden
Als een bezoeker valt op een tentoonstelling en zich hierbij een arm of been breekt kan U als organisator verantwoordelijk gesteld worden omdat een tapijt onvoldoende was vastgenageld of een trede niet verlicht... De artikelen 1382 tot 1386 van het Burgerlijk Wetboek zijn de bron van deze burgerlijke aansprakelijkheid. De artikelen die in het kader van een tentoonstelling van belang zijn: Art. 1382: Elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden. Art. 1383: Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook die welke hij door zijn nalatigheid of door onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt. Art. 1384: Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan of van zaken die men onder zijn bewaring heeft. U doet er goed aan U meteen te beschermen tegen deze problemen, die U zeer duur te staan kunnen komen. Polissen vermelden dan ook meestal vrij hoge bedragen. Een typische waarborg van een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid is:
Voor een tentoonstelling van 3 dagen betaalt U voor dergelijke verzekering 1.500 FGa naar voetnoot1, voor 8 dagen 2.000 FGa naar eind1 en voor 14 dagen 2.500 F Henri Vandermeulen
Overname uit het tds. ‘Belgisch Kreatief Ambacht’, waarvoor beste dank. | |||||||||||||||||||||
Zij rusten in vre-de bij de heer
Kunstenaarsverbond en tijdschrift bieden hun christelijke deelneming aan de verwanten van onze overleden collega's aan. | |||||||||||||||||||||
In verband met een artikel:Wij huldigen / Wij gedenkenTen einde alle misverstanden te vermijden, achten we het nuttig hier nog eens te herhalen wat onze Raad van Beheer beslist heeft in verband met de rubriek ‘Wij huldigen / Wij gedenken’. Onze Raad van Beheer vraagt niet beter dan van al onze leden een geschreven portret te kunnen publiceren, maar u zult dadelijk begrijpen dat dit voor 1600 leden-kunstenaars materieel volkomen uitgesloten is. Daarom drong een selectie zich op gebaseerd op onbetwistbare objectieve normen. Wie kan aanspraak maken op een artikeltje in deze rubriek?
Om het gemakkelijk te maken worden alle leden die in aanmerking komen, schriftelijk verwittigd, maar we zijn u uiteraard dankbaar, indien u ons daarbij behulpzaam wou zijn: wij willen echt niemand vergeten! Te dikwijls gebeurt het nog dat leden door allerlei omstandigheden vergeten worden of de moeite niet deden - veelal uit misplaatste bescheidenheid - het redactiesecretariaat ervan op de hoogte te brengen dat zij voor een artikel in aanmerking komen. Als principe geldt dat de teksten maximaal dertig getypte regels bedragen. De redactie eigent zich het recht toe zo nodig de tekst zelf in te korten. Men vergete ook niet dat de lezer zich licht ergert aan uitbundige lofuitingen, (pseudo)-diepzinnig gebazel en sentimentaliteit. Hij verlangt de artiest en zijn werk echt te leren kennen: milieu, opleiding, beroepsontwikkeling, onderscheidingen, karakter van de artiest en van zijn werk, kunstopvattingen, evolutie, enz. | |||||||||||||||||||||
Rubriek ‘Korte golf’De Rubriek ‘Korte golf’ is voorbehouden aan kunstenaars, die aangesloten zijn bij het Kunstenaarsverbond (en debutanten). Voor het lidmaatschap zijn de voorwaarden:
Bovendien moeten de kandidaten van alle kunsttakken hun kandidatuur door twee leden laten steunen, die garant staan voor hun artistieke waarde. Kunstenaars die geabonneerd zijn op ‘Vlaanderen’ maar de driemaandelijkse ‘Tijdingen’ (bestemd voor de leden) nooit ontvangen hebben, gelieven hiervan de redactie der Kunstecho's te verwittigen: Warschaustraat 12 bus 3, 8400 Oostende. Daar ontvangt men ook graag tijdig bericht van al uw artistieke of literaire activiteiten ter bekendmaking in ‘Vlaanderen’. Dat is belangrijk want ons blad is geen wegwerpartikel, maar een document voor de toekomst.
Alleen berichten die tijdig worden ingestuurd naar:
|