Moderne religieuze kunst in de decanale kerk van De Panne
Gedurende de oogstmaand van 1973 had in het gemeentehuis van De Panne een internationale tentoonstelling plaats gewijd aan religieuze thematiek. De belangstelling van het publiek voor deze religieuze kunst inspireerde Z.E.H. Deken Leo Devloo eens de mogelijkheden van zijn kerk af te tasten om een blijvend centrum van hedendaagse religieuze kunst te stichten.
De Onze-Lieve-Vrouwekerk te De Panne werd in 1932 door de bekende Brugse architect Viérin gebouwd. Ze blijft een model van sobere, stemmige neoromaanse stijl, die daarenboven nog meer bezienswaardigs bevat. We vermelden: het Byzantijnse Mariabeeld met kind op het O.-L.-Vrouwealtaar, ook al hetgeen de Franse kunstenares Valentine Reyre gemaakt heeft voor deze kerk, o.a.:
Bob van de Weijer:
De bespotting, olie op doek, O.-L.-Vrouwekerk De Panne
een groot mozaïek dat de H. Antonius voorstelt in nachtelijk gebed en het glasraam van de doopkapel (Doopsel van Christus in de Jordaan).
De benedenkerk of crypte is uitgegroeid tot een van de drukst bezochte bedevaartplaatsen van het Vlaamse Land en bevat ook meer dan een bezienswaardigheid b.v. de brandvensters, werk van de Brugse glazenier Pintelon en een prachtig houten Sint-Jozefsbeeld van een onbekende meester. Deken Devloo heeft een grote inspanning geleverd om dit artistiek patrimonium aan te vullen met hedendaagse kunstwerken. Daarvoor deed hij een beroep op twee Oostendse kunstenaars: Marie-Louise Cools en Bob van de Weyer. Zij waren beide vertegenwoordigd op de internationale tentoonstelling op het Gemeentehuis in 1973. Een
Marie-Louise Cools: Golgotha.
monumentale
Golgotha van Marie-Louise Cools die beneden de trapzaal stond, heeft van daar zijn weg gevonden naar de decanale kerk. Dit was de aanleiding tot wat nu de galerij Cools-van de Weyer in De Panne genoemd wordt. Van Bob van de Weyer is het een drieluik geworden: de
Bergrede, de
Bespotting, en de
Intocht van Christus te Jerusalem. Van Marie-Louise Cools is er een groep van tien werken rond het thema van de Eucharistie.
Met zijn kunstcentrum heeft Deken Devloo bedoeld: ‘zoals onze middeleeuwse kerken een prentenboek waren, de biblia pauperum, ook voor onze mensen enkele hoofdgegevens van ons christelijk geloof in lijn en kleur te laten uitbeelden.’
J.L.