beeldhouwer. Bekend om zijn brons- en marmersculpturen, bestaande vanaf ca. 1960 uit opeenhopingen van vormen, later met meer herkenbare elementen van de menselijke figuur. Beeldhouwt thans tonelen, soms met neo-figuratie-inslag.
JANNOT HENRI
Te Parijs geboren in 1905. Ecole des Beaux Arts. Vormt met Humblot e.a. de groep ‘Forces Nouvelles’ in 1934, die aansluit bij de Barokkunst en della Francesca.
KISLING MOSES
Geboren te Krakau (Pol.) in 1891, waar hij aan de academie leerling was van Pankiewics. In 1910 te Parijs gevestigd; invloed van Cézanne en Derain. Franse nationaliteit na oorlog in de Légion Etrangère. Nadien ontwikkelt hij met Soutine een hevig expressionisme, met levendig koloriet; met o.a. Soutine, Pascin, Chagall en Modigliani vormde hij een belangrijke groep uitgeweken Joodse kunstenaars. Overleden in 1953 te Sanary (Var).
KOSICE GYULA
Geboren in 1924 te Kosice (Tsjech.). Is afwisselend werkzaam in Buenos Aires en Parijs. Begon reeds vanaf 1944 met kinetische werken zoals virerende structuren in hout of metaal. Weldra ook luministische experimenten, waarna hij ook het bewegende water inschakelt (hydraulische sculpturen). Hij was op deze gebieden een voorloper. Hij zelf heet het: Arte hidrocinetico.
KUDO TETSUMI
Geboren te Osaka in 1935. Sedert 1962 gevestigd te Parijs. Sloot aan bij het Nouveau réalisme en beoefent de nieuwe kunstvormen zoals assemblages, environments e.a. Maakt ook lugubere ‘Boîtes’ met b.v. hersenen, een oog enz., verbonden met andere elementen. Ontwierp de Cultivation by Radioactivity: hij beleefde als kind de vernietiging van Hiroshima.
LABISSE FELIX
Geboren te Douai in 1905. Ontwikkelde een sterk erotisch en maniëristisch surrealisme, dat vooral aan de Belgische kunst verspreiding kende. Ook theaterdecors o.a. voor J.L. Barrault.
LACASSE JOSEPH
Geboren in 1894 te Doornik. Eerst werkman, later studie aan de academies van Doornik en Brussel. In Parijs gevestigd sedert 1924. Had reeds voordien abstract gewerkt. Van 1927 tot 1936 belangrijke religieuze werken, waarna hij terugkeert tot de abstractie, waarvan hij als een der pioniers wordt beschouwd.
LANSKOY ANDREI
Geboren te Moskou in 1902. Verbleef in St.-Petersburg en Kiew. In 1921 naar Parijs uitgeweken (Grande Chaumière). Vanaf 1939 abstracte gouaches en na 1944 ook abstracte schilderijen. Houdt enigszins verband met de kunst van N. de Staël door zijn romantische en koloristische strekking. Stond ook sterk onder Nederlandse invloed (o.a. Cobra).
LAPICQUE CHARLES
Geboren in 1898 te Théizé (Fr.). Kunst- en wetenschappelijke studies. Assistent aan de Faculté des Sciences te Parijs tot 1943, waarna hij zich volledig aan de schilderkunst wijdt. Bevriend met Bazaine, Manessier en Villon. Na veel abstract werk keert hij terug tot de figuratie in de geest van Dufy's werk. Gevestigd te Parijs.
LE MOAL JEAN
Geboren te Aithon-du-Perche (Fr.) in 1909. Beaux-Arts, Arts Décoratifs en Académie Ranson, bij Bissière, waar Manessier zijn vriend en geestesgenoot wordt. Muurschilderijen, theaterdecors en later ook veel glasramen; medewerking aan de beweging Art Sacré. Vele abstracte werken met lineaire inslag.
MALINA FRANK
Geboren te Brenham (Texas) in 1912. Ingenieur. Thans werkzaam te Boulogne-sur-Marne. Een der stichters van het naoorlogse luminisme, o.a. met zijn lumidyne-systeem en zijn ermede verwante Reflectodyne. Belangrijke figuur in de Scientific art.
MASSON ANDRE
Geboren te Balagny (Fr.) in 1896. Autodidact. Vanaf 1924 tot het surrealisme toegetreden. In 1941 naar de U.S.A. tot 1946, vestigt zich in de Provence. Had zeer grote invloed in de V.St., waar hij surrealistische tentoonstellingen organiseert. Ook theaterdecors en lyrische abstract surrealistische werken. Hij beoefende veel het surrealistisch automatisme.
OUDOT ROLAND
Geboren in 1897 te Parijs, waar hij aan de Ecole des Arts Décoratifs aansluit bij Brianchon en Legueult; met hen vormde hij de groep van het dichterlijk realisme.
PILLET EDGARD
In 1912 geboren te Saint-Christoly-de-Médoc (Fr.). Academie te Bordeaux en Parijs. Eerst beeldhouwer. Wordt in 1949 secr. van ‘Art d'aujourd'hui’ en leidt met Dewasne het Atelier d'art abstrait. Ook abstracte filmen en films over abstracte kunst. Technisch precies uitgevoerd abstracte schilderijen.
PIGNON EDOUARD
In 1905 geboren te Marles-les-Mines; eerst mijnwerker, later fabriekarbeider te Parijs, waar hij tekenschool volgt en in 1941 voor het eerst exposeert. Deed ook aan keramiek en aan gouacheschilderkunst. Dikwijls geïnspireerd door de Vlaamse kuststreek.
SINGIER GUSTAVE
Geboren te Waasten (Belg.) in 1909 en sedert 1919 te Parijs gevestigd, waar hij de Fr. nationaliteit bekwam. Studies aan academies op Montparnasse. Sloot aan bij Manessier en Le Moal en was een der stichters van het Salon de Mai. Ontwierp ook theaterdecors, beoefende tapijtkunst en maakte glasramen. Werkte voor de beweging Art sacré. Zijn abstracte werken zijn licht en decoratief.
ROTELLA MIMMO
Geboren te Catanzaro (lt.) in 1919. Thans werkzaam afwisselend te Parijs en te Rome. Begon na de oorlog met collage en assemblage, maar ging in 1951 over tot de decollage met zijn manifesti lacerati, die soms op informele schilderijen geleken. Vanaf 1960 wendt hij hierbij grootstadscultuurelementen aan in de geest van de Pop-art. Nadien gebruikte hij mechanische kunstproduktiemiddelen (Mec art). Sloot aan bij het Nouveau réalisme.
SCHOEFFER NICOLAS
Geboren in 1912 te Kalocsa (Hong.). Studies te Budapest en te Parijs. Ontwikkelde belangrijke experimenten op het gebied van de kinetisch-luministische kunst: Spatio-dynamisme, Luminodynamisme en Chronodynamlsme. Vooral bekend om zijn spatiodynamische torens o.a. te Luik en te Saint-Cloud. Gevestigd te Parijs. Een der leidinggevende figuren voor de aanwending van techniek en wetenschap in de kunst (scientific art). Ontwierp ook een ‘ville cybernétique’.
TANGUY YVES
In 1900 te Parijs geboren, ging hij over tot de schilderkunst onder invloed van Chirico's werk, dat hem tot het surrealisme doet toetreden. Vestigt zich in 1939 in de V.St., neemt de Amerikaanse nationaliteit. Overlijdt te Woodbury, Connecticut, in 1954.
TÉLÉMAQUE HERVÉ
In 1937 geboren te Port-au-Prince (Haïti). Vestigde zich te Parijs en werd een der voornaamste figuren van de zogenaamde Mythologies quotidiennes-richting. Eerst schildert hij uitsluitend, maar