5
Martin R. Baeyens
Laureaat Deleuprijs te Gent
Martin R. Baeyens werd geboren te Melle op 4 april 1943. Niettegenstaande zijn jeugdige leeftijd wist hij reeds een groot aantal prijzen en vermeldingen in de wacht te slepen. Hieronder stippen wij aan: in 1964 de prijs van Oost-Vlaanderen;
Martin R. Baeyens:
Serie II-Entourage de mon âge III, 1970.
in 1965 een speciale vermeiding in de Rotary prijs te Brussel en een vermelding in de Olivetti prijs; in 1966 het ere-diploma Grafia-prijs te Antwerpen en laureaat van de Looymansprijs, eveneens te Antwerpen; in 1967 laureaat Baron de Brouwer prijs, de nationale prijs wandtapijt en een staatsmedaille pro-arte; in 1968 o.a. de Deleu prijs te Gent en de prijs van de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer te Oostduinkerke; tenslotte in 1969 een tweede maal de Deleu prijs te Gent, een medaille van de 4e Internationale Biënnale Malbork in Polen en een medaille van de stad Gent. Behalve deze onderscheidingen kunnen we van Martin R. Baeyens ook reeds enkele tentoonstellingen vermelden, ondermeer te Knokke, Gent, Westdorpe (Nederland), Massemen, Sint-Niklaas, het Kasteel te Gaasbeek, Lokeren, Vlassenbroek, e.a. In 1970 hield hij een tentoonstelling in Galerij R. Foncke te Gent en in Galerij Liebens te Antwerpen. Martin R. Baeyens studeerde aan het Hoger Instituut Sint-Lukas te Gent en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten aldaar. Hij stichtte in 1966 de ‘metaphoor-groep’, die zich als doel stelde de symbolische waarde in het schilderij te bevorderen. Werk van Martin R. Baeyens bevindt zich in het Prentenkabinet te Brussel en te Antwerpen. Ook de Belgische Staat schafte zich in 1967 en in 1969 werk aan van deze kunstenaar.
In 1967 doceerde Martin R. Baeyens decoratie aan de centrum etalageschool te Gent. Momenteel is hij als leraar verbonden aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent.
Met zijn verantwoordelijkheid als leraar, ligt echter zijn persoonlijke arbeid niet stil. Hij ontwierp wandtapijten voor G. de Wit. Van zijn hand is ook het ontwerp ‘Solis Ortus’, in opdracht van de Belgische Staat uitgevoerd.
Martin R. Baeyens was aanwezig op rondreizende tentoonstellingen in Oost-Duitsland, de Nederlandse Antillen, Polen, Italië en Rusland ‘50 Wereld-graveurs’.
In zijn laatste werk breekt Martin R. Baeyens met zijn vroegere tachistische instelling en sluit nu aan bij de koele, technologische richting van de periode na-Pop.
Etienne Le Compte