Zoekertjes
De Aangenomen Openbare Bibliotheek Zwevegem (p.a. André Malfait, Italiëlaan, 2, 8550 Zwevegem) zoekt ‘West-Vlaanderen’, jaargangen 1960 en 1961 (nrs. 49 tot en met 60). Op deze jaargangen na is heel de collectie volledig. Wie helpt?
Atlasboekerij, St.-Rochusstraat, 48, 2100 Deurne-Zuid, heeft slechts 2 nummers te kort, nl. 72 en 81. Wie heeft deze dubbel en is bereid tot overkoop?
M. Ducheyne, Nieuwe Gentweg, 39, 8000 Brugge, stelt volgende nrs. te koop (50 fr./ex.): 1953 (nr. 6); 1954 (nrs. 1, 3, 4, 5, 6); nr. 65 (2 ex.), nr. 71, nr. 88 en nr. 102.
Opiniepeiling door het Koninklijk museum voor Schone Kunsten - Antwerpen
Wij stellen er belang in Uw opinie te kennen.
Antwoord dus in volle oprechtheid op volgende vragen:
1. | Wat denkt U over het houden van reeksen kleine informatieve tentoonstellingen over hedendaagse kunst in het museum? |
2. | Heeft U interessante suggesties in dat verband? |
3. | Voor de Biënnale van Venetie 1970 werden deze vier kunstenaars (Laenen - Leblanc - Van Severen - Verheyen) geselecteerd om de Vlaamse Kunst te vertegenwoordigen.
- | Wat is Uw oordeel over deze keuze? |
- | Zijn er namen van kunstenaars, die naar Uw mening beter de hedendaagse kunst in ons landsgedeelte hadden vertegenwoordigd? Indien U wenst op de hoogte gehouden te worden van onze activiteiten:
|
|
Wij danken U voor Uw medewerking.
H. Bex-Verschaeren, Sectie Hedendaagse Kunst
Wij waarderen de openheid en de democratische instelling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen, maar menen dat het goed is de volgende bedenking even naar voren te brengen, nl. dat het toch zeer moeilijk is een oordeel te vellen over de selektie van de kunstenaars Laenen, Leblanc, Van Severen en Verheyen. In feite zou een lijst moeten gepubliceerd worden met b.v. de namen van de geselekteerden van de jongste vijf Biënnalen, zodanig dat men een beter inzicht zou krijgen in de keuzepolitiek van het Ministerie van Cultuur.
En anderzijds is de kwestie ook zeer delicaat. Moet men ook veelbelovende debutanten een kans gunnen? Of moet men - gezien het belang van een manifestatie als de Venetiaanse Biënnale - uitsluitend maar namen vooropzetten van kunstenaars, die ‘gevestigd’ zijn, om nu eens een heel lelijk woord te gebruiken? Daarover kan inderdaad tot morgenvroeg gediscussieerd worden...