Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 16
(1967)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 125]
| |||||||||||||||||||
ontmoetingenIn memoriam
| |||||||||||||||||||
op korte golfPeter Andersen regisseerde te Vichte de bekende tragi-komedie van P.A. Bréal: ‘De Huzaren’, waarvan de opvoering op 18 december 1966 plaatshad.
Van 12 tot en met 19 maart stelde Robert Arens in het gemeentehuis te Zele tekeningen en schilderijen tentoon onder het motto: ‘Corsika, oase van schoonheid’.
Van 4 tot 17 maart stelde kunstschilder Frans Bakker tentoon in de galerij ‘Générale’ te Oostende.
In opdracht van de Kultuurdienst van de Belgische Boerenbond, hield Johan Ballegeer in de afgelopen winter een drietal voordrachten in verscheidene plaatselijke afdelingen over het thema: ‘Boer en Kultuur’.
In het gemeentehuis te Hamme stelde Wilhelmina Barbé - Van Gucht van 25 februari tot 6 maart haar werken tentoon.
Van 13 tot 28 april stelt Jaak Beckers zijn schilderijen tentoon in de galerij Meus, Naamsestraat 36, te Leuven.
Kunstschilder Jos Beerden uit Assebroek stelde zijn werken tentoon te Torhout in het Kultureel Centrum ‘Ter Walle’, tijdens de week-ends van 11 tot 27 maart.
Voor het Davidsfonds te Assebroek-St.-Kristoffel sprak Ludo Bekkers op 2 maart over ‘Kunst van vandaag voor mensen van vandaag’.
Van 25 februari tot 11 maart stelden de jonge schilders Erik Boddin, Godfried Deschrijvere en Eddy Hoet hun schilderijen tentoon in de galerij Callebert te Roeselare.
Ons redactielid Fernand Bonneure werd vóór kort aangenomen als lid van de Vereniging van Belgische Kunstcritici.
Bij het ‘Woonwagenwerk West-Vlaanderen’ te Oostkamp, verscheen een nieuwe roman van F.R. Boschvogel: ‘Kom, Hermine’. Het boek kost 100 fr. en wordt verkocht ten bate van Home Zwaluwnest te Oostkamp. P.R. nr. 1101.62.
Willy Bosschem stelde van 4 tot 17 februari schilderijen en grafisch werk tentoon in de Korrekelder te Brugge.
In verband met de tentoonstelling André Bulthé in de galerij Forum te Oostende, waarvan de vooropening op de T.V. in beeld kwam op 3 februari, dient nog aangestipt dat de stad Oostende het doek: ‘Spaans landschap’ aankocht voor het stedelijk museum.
Kunstschilder André Bulthé exposeerde verder nog van 1 tot 14 april in de generale galerij te Oostende. | |||||||||||||||||||
[pagina 126]
| |||||||||||||||||||
op korte golfIn de zaal Intercom te Kortrijk stelde Walter Callewaert van 17 februari af zijn schilderijen tentoon.
Van de componist Ivo Ceulemans werden, tijdens het 1e kwartaal 1967, drie werken uitgevoerd, nl. ‘Serenata per quintetto a fiato’, door het blaaskwintet van de Antwerpse Filharmonie (29 januari, B.R.T. 3); de creatie van ‘Solfeggie I en II’ voor 2-en 3-stemmig koor, slagwerk en piano (deze leerstukken met concerterend karakter werden op 20 maart o.l.v. de toondichter uitgevoerd tijdens het Jaarconcert van de Gemeentelijke Muziekacademie te Hoboken); ‘Mystiek Portret’ (overname in B.R.T. 1 van B.R.T. 2, 27 maart).
Op 11, 12 en 15 maart exposeerde Raoul Chanet in het Sint-Jozefscollege te Turnhout.
Tijdens het poëtisch stemmingsbeeld ‘Oost-Vlaanderen vertelt’ van 12 maart (zender Oost-Vlaanderen) kwam letterkundige J.L. De Belder aan het woord met ‘De schoonste omhelzing’.
Geroen De Bruycker, directeur van Pro Arte Christiana, sprak het openingswoord uit voor de expo ‘Kunstkeramiek’, die te Vaalbeek in zijn centrum doorging, van 11 tot 27 maart.
In de reeks programma's van de Vlaamse T.V., gewijd aan klassiek geworden Vlaamse romans, kwam ‘Pallieter’ het eerst aan de beurt. José De Ceulaer, Herman Vos, Lia Timmermans en Gaston Durnez verleenden hun medewerking.
Te Oostende had op 25 februari de 5de herdenkingsplechtigheid plaats ter nagedachtenis van wijlen kunstschilder Jan De Clerck (1881-1962). Na een H. Mis en een bloemenhulde aan het graf, had een akademische zitting plaats in de konferentiezaal van het stadhuis.
Op 14 maart zond B.R.T. West-Vlaanderen een concert uit, gegeven door het Brugs Koperensemble o.l.v. Emiel Decloedt.
Beeldhouwster Jeanne De Dijn stelde einde '66 tentoon in de galerie A. Vyncke - Van Eyck, Nederkouter 15, te Gent. De tentoonstelling werd ingeleid door dr. Marcel Grypdonck, die het werk van de kunstenares situeerde en nadruk legde op de sculpturale betekenis van haar jongste scheppingen, geïnspireerd door land en volk aan de boorden van de Nijl. Door de Staat werd inmiddels het monumentale werk: ‘Vrouwen uit Luxor’ aangekocht. In opdracht van het Nat. Kristelijk Vlaams Toneelverbond voerde Jeanne De Dijn een toneeltrofee uit voor het tornooi ‘De Beker van de Kardinaal’, naar haar origineel ontwerp ‘Elckerlyc’. | |||||||||||||||||||
ontmoetingenderen opgehangen: een eerste maal in 1931 in zijn ‘Vlaamse muziek en componisten’ en in 1961 met breder visie in ‘Perspektieven van de Vlaamse muziek sedert Benoit’. Tweemaal schreef hij over Benoit: een geestdriftig volksboek in 1935 en een kritisch onderzoek, dat posthuum zal verschijnen. En in zijn nagelaten papieren berust er ook nog een studie over het dramatisch werk van Gilson, zijn meester. Met Floris van der Mueren verdwijnt een grote Vlaamse persoonlijkheid, wiens wijs gezag ook buiten het musicologisch milieu uitstraalde. Hij was een beminnelijk, ingoed en rechtschapen mens, onvoorwaardelijk gehecht aan zijn gezin, aan zijn vrienden, aan zijn rotsvast geloof. Voor zijn vrienden was hij een veilige toeverlaat: van hem hoorden of lazen ze steeds het passende schone woord, dat een hartelijk medeleven met hun wel en wee verraadde; hij predikte hun het zelfvertrouwen, hij die vaak aan eigen krachten twijfelde. Ten slotte hebben allen uit zijn onkreukbare levenswandel mogen leren hoe eenvoud en oprechtheid een mens kunnen adelen. Het kan niet anders of de Heer heeft in zijn dienaar behagen gevonden. Dr. Marcel Boereboom | |||||||||||||||||||
Karel Vertommen 60Opname J. Polak - Foto AMVC
De mensen van mijn generatie zijn nu zo ver dat een balans over hun leven en werk mogelijk wordt. Zo erg veel veranderen zal ze niet meer. De vormen van hun persoonlijkheid liggen vast, de grenzen van hun kunst zijn getrokken. Denkend aan Karel Vertommen, die op 25 januari 1967 zestig jaar oud is geworden, zien wij hem als een van de merkwaardigste vertegenwoordigers van de volkse kunst in onze literatuur. Dat het woord volkse kunst een verdachte klank zou hebben, wij nemen het niet en hebben het nooit genomen. Reden tot wantrouwen, waar er over kunst wordt gesproken, is alleen verantwoord tegenover leugen, onmacht en bluf. Wat volkse kunst heet is in een ononderbroken oogst uit de diepe verte van het verleden, uit de tijd dat onze letterkunde nog niet geschreven werd, tot ons gekomen. Vertommen sluit met zijn poëzie bij een eeuwenoude traditie aan. Zijn onmiddellijke voorgangers zijn Rodenbach, De Laey, De Clercq en de vergetenen als Cuppens en Sauwen geweest. Wie zijn gedichten wil leren kennen en er tegenop ziet de acht verzenbundels die van zijn hand verschenen zijn door te maken, kan terecht met ‘Balladen en gedichten’ (1957) een bloemlezing, die waarschijnlijk door de schrijver zelf werd samengesteld. Vertommen spreekt zoals het volk, ongekompliceerd, ongezocht, onverfijnd, maar daarom niet onverzorgd. Zijn taal duidt rustig en klaar bestaan en lot van de wereld waarin de mensen leven, die gewoon zijn of het willen zijn, en zich bovendien om het geluk van hun volk bekommeren. De verdienste van de volkse richting wordt dikwijls onderschat bovenop. Maar het publiek herstelt het ongelijk van de kritiek en als het gedichten onthoudt dan is daar ook Vertommens ‘Galgelied’ bij. (Karel Vertommen, o 25-1-1907 te Kontich; licentiaat Germaanse filologie Leuven 1935; atheneumleraar tot 1943; tot 1948 adviseur bij een uitgeverij; tot 1952 redaktiesekretaris van ‘De Vlaamse linie’; sedertdien leraar te Antwerpen. Hij was redakeur van ‘Volk’ en ‘De Tafelronde’. Benevens zijn verzenbundels publiceerde hij enige bloemlezingen uit de middeleeuwse letterkunde en uit Van der Hallen). André Demedts. | |||||||||||||||||||
[pagina 127]
| |||||||||||||||||||
ontmoetingen | |||||||||||||||||||
Jan Colson romanprijs 1966 LimburgOp 2 februari 1967 werd aan de Tongenaar Jan Colson door Z. Exc. Gouverneur L. Roppe, uit naam van de Bestendige Deputatie, de Provinciale Prijs voor Schone Kunsten uitgereikt, die door de provincie Limburg uitgeschreven was en in 1966 aan een onuitgegeven roman werd voorbehouden. Onder de 16 ingezonden manuscripten werd zijn roman ‘De Servische vlinder’ bekroond. In 1920 te Overrepen geboren, verblijft Jan Colson sedert bijna twintig jaar als beambte in de Ambiorix-stede. Uit de annalen van het O.-L.-Vrouwecollege te Tongeren blijkt, dat na 5 jaar lager onderwijs in Overrepen, hij aldaar in september 1932 in het 6e lagere aangeland is en er, volgens de palmares 1932-33, een ‘prijs in de Vlaamse Taal’ en ‘een accessiet in Vlaamse Stijl’ bekwam. De daaropvolgende jaren prijkt zijn naam herhaaldelijk onder de ‘eervolle vermelden’, tot in de 3e latijnse, 1937-38. Dit jaar heeft hij het college verlaten. Hij scheen dus van kindsbeen af wel aanleg voor ‘Vlaamse Taal en Stijl’ gehad te hebben. Ook voor het toneel toonde de jonge man belangstelling. Hij was voorzitter, regisseur, spelend lid en... factor van de toneelgroep ‘De nieuwe wereld’ in zijn geboortedorp. Schroomvallig onderwierp hij wel eens zijn eerste romantische pennevruchten aan literatuur-minnaars. Doch van een werkelijk literair debuut kon niemand iets vermoeden, hij zelf het allerminst. Tijdens de jongste wereldoorlog werd hij als dwangarbeider door de Duitsers weggevoerd en beleefde hij, in Griekenland en Joegoslavië, alle verschrikkingen van oorlogsgeweld, partizanen-strijd, verraad en cynisme. Die wrange, onmenselijke hardheid heeft Jan Colson voor het leven getekend. Uit al wat jarenlang opgekropt nawerkte in zijn overgevoelig hart, ontstond zijn eerste roman ‘Vijfhonderd Drachmen’. Het was voor hem een noodzaak tot katharsis, de bevrijding uit de obsessie van de zelfervaren en meegeleefde harde werkelijkheid, in de verbeten, adembenemende partizanenstrijd, die hij in deze en in de volgende twee romans, rauw en meedogenloos, heeft uitgebeeld. Deze eerste roman werd in 1964 door het Davidsfonds uitgegeven; hij werd door de kritiek een verrassende belofte genoemd. Zijn tweede roman ‘Vijftig Griekse schapen’ werd verleden jaar eveneens door het Davidsfonds in zijn fonds opgenomen. Door zijn geprezen gave van verteller, evenals door de dramatische spanning in het verhaal, wordt de lezer getroffen. Telkens is Jan Colson erin geslaagd de karakters van de hoofdfiguren scherp te typeren, met al hun licht- en schaduwzijden. Ook is dit het geval voor de nog ongepubliceerde bekroonde roman ‘De Servische Vlinder’. In elk van deze drie boeken weet hij sfeer te scheppen, die u als 't ware het Griekse en Joegoslavische landschap in al zijn tragiek doet aanvoelen. Zijn inzicht in de complexiteit van de mensen en zijn rake kijk op historisch gegroeide en sterk evoluerende toestanden, in een soms hallucinerend kader van Griekse en Joegoslavische woeste gewesten, dankt de schrijver én aan de ter plaatse beleefde apocalyptische gebeurtenissen én aan een grondige voorstudie van volk en land, hun geschiedenis en onverbiddelijke revolutie. Want Jan Colson is een autodidact die zich sedert jaren onvermoeid en gestadig toelegt op de studie van de mens en het wereldgebeuren. Ook dient er de nadruk op gelegd dat de drie romans een pleidooi zijn voor de broederlijkheid en de solidariteit, voor het warme hart dat in ieder mens blijft | |||||||||||||||||||
op korte golfOp 25 maart was Niño de Flandes met zijn groep te gast in het Oostendse Kursaal. Het programma ‘Arte Flamenco’ omvatte o.m. de eerste uitvoering in Vlaanderen van de ‘Semaña Sancta’, een reeks oude liederen, die tijdens de Passieweek te Sevilla worden gezongen.
Lionel Delfo leidde de boekenbeurs in, die op 1, 2 en 3 april gehouden werd in de zaal ‘Werkerskring’ te Geluwe.
Graficus J.J. De Grave stelde van 11 tot 23 maart zijn werken tentoon in galerij Drieghe, Felix Beernaertplein 54, te Wetteren.
Georgette De Groote - Tanghe nam deel aan de tentoonstelling ‘Hedendaagse Vlaamse fantastiek’ van 4 tot 13 maart in de galerij Campo te Antwerpen.
Van 18 maart tot 3 april stelde Dick Degryse (ateliers: Mgr. De Haernelaan 55, Kortrijk en Rue des Ecoles, Mougins bij Cannes) schilderijen, aquarellen en etsen tentoon in de Rookzaal van de Stadsschouwburg te Kortrijk.
Bij de uitgeverij Henry Fagne te Brussel verscheen zopas een bundeltje ‘Poèmes’ van Jozef Deleu. De gedichten werden in het Frans vertaald door Henry Fagne. Deze uitgave is te verkrijgen mits overschrijving van 35 fr. op p.r. 9567.63 t.n.v. de uitgever, Brussel 3.
Karel M. De Lille verleende zijn medewerking aan de twee reeds verschenen delen van het ‘Nationaal biografisch Woordenboek’ en werd tot bestuurslid verkozen in het Westvlaams provinciaal bestuur van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde.
Bij het Davidsfonds verscheen de Nederlandse vertaling van de Zuidafrikaanse roman ‘Swart Pelgrim’ door Frank Venter. De Westvlaamse dichter en criticus Jan Deloof, goed vertrouwd met de literaire produktie in Zuid-Afrika, heeft deze roman bijzonder goed weten te vertalen in het Nederlands.
Op uitnodiging van de Davidsfondsafdeling van Zwevegem en ter gelegenheid van een boekenbeurs aldaar werden vier Brugse schrijvers uitgenodigd voor een colloquium: Lucien Dendooven, Paul Brondeel, André Claeys en Paul Vanderschaeghe. Van Lucien Dendooven en Paul Vanderschaeghe werd tijdens een internationaal colloquium te Neheim-Hüsten (W.-Duitsland), door een jury uit vijf landen, werk geselekteerd voor een bloemlezing, die eerlang in het Duits zal verschijnen.
In de ‘Galerij van Vlaamse Groten’, uitgegeven door de uitgeverij Saeftinge, Blankenberge, zal als nr. 4 ‘De ridder van Ter | |||||||||||||||||||
[pagina 128]
| |||||||||||||||||||
op korte golfDoest’ van Lucien Dendooven verschijnen. Elk deeltje van de ‘Galerij van Vlaamse Groten’ omvat 32 blz., kost 30 fr. en is prachtig verlucht door Frank-Ivo Van Damme.
Van 17 februari tot 3 maart stelde kunstschilder Thomas Deputter zijn werken tentoon in de galerij ‘Générale’ te Oostende.
Kunstschilder André Deroo uit Kuurne stelde op 4, 5 en 6 februari zijn werken tentoon in het gemeentehuis te Wevelgem. Inleider was dichter-romancier Willy Spillebeen.
B.R.T. West-Vlaanderen zond onlangs het optreden van laureaat Wilfried Deroo (violist) in de Wedstrijd Pro Civitate 1966 uit. Hij werd aan de piano begeleid door Renaud Deroo.
In het kader van de Kulturele Veertiendaagse te Oostende werd op 12 maart in de kerk van de Paters Dominikanen een passieconcert gegeven met o.m. de ‘Johannespassie’ van Christoph Demantius. Het Renaat Veremanskoor en de blokfluitgroep van het St.-Andreasinstituut stonden o.l.v. Roger Deruwe.
In het Cultureel Centrum ‘Caryatide’, Vrijheidsplein 4, Brussel 1, stelde Elisabeth De Saedeleer van 8 tot en met 21 maart wandtapijten tentoon. De inleiding werd op 8 maart verzorgd door Marcel Duchateau.
Via BRT-1ste programma werd de plechtige Eucharistieviering vanuit de St.-Salvators-kathedraal op 26 februari uitgezonden. Deze H. Mis werd muzikaal opgeluisterd o.m. door orgelist Kamiel D'Hooghe die het ‘Gregoriaans proprium van de 3de zondag van de vasten’, polyfonisch ordinarium van de Missa sine titulo van Prosper Van Eeckhoutte, voor vijf gemengde stemmen en orgel, uitvoerde.
Van 25 maart tot 9 april neemt Magloire Dornez deel aan de groepstentoonstelling ‘Westkunst’, die doorgaat in de Nieuwpoortse Stadshalle. Op 1 april werd er een reeks animatiefilms vertoond, o.m. van Raoul Servais uit Oostende.
Herwig Driesschaert was een van de deelnemers aan de tentoonstelling ‘Hedendaagse Vlaamse fantastiek’ van 4 tot 13 maart in de galerij Campo te Antwerpen.
Chris Dubois kreeg opdracht van het Philips-Ontspanningscentrum in Eindhoven het opgelegd werk te componeren voor de beiaardwedstrijd, die aldaar zal gehouden worden, ter gelegenheid van de inhuldiging van de nieuwe beiaard in september 1967. Chris Dubois verleende zijn medewerking als organist in het oratorium ‘Drama Christi’ van Peter Benoit, dat op 22 maart te Izegem, o.l.v. Herman Roelstraete, werd uitgevoerd. | |||||||||||||||||||
ontmoetingenkloppen en waardoor de auteur geobsedeerd blijft. Hij heeft té veel gezien, té veel meegemaakt en toch blijft de eindeloze behoefte aan goedheid bij de mens zijn diepste innerlijke ontroeren. Jan Colson is bijna klaar met een vierde roman, die hij een problemenroman noemt. Want, aangemoedigd door de erkenning van zijn werk, hoe bescheiden hij ook blijft, zal hij voorzeker niet op zijn lauweren rusten. Hij beseft de tekortkomingen in zijn vorige verhalen, doch weet insgelijks wat van hem kan verwacht worden. Moge zijn volgende roman hem de vreugde schenken van de definitieve doorbraak als romancier! Jozef Droogmans | |||||||||||||||||||
Prijskamp Jonge Belgische Beeldhouwkunst Pol spilliaert laureaat 1966Pol Spilliaert: ‘Sehnsucht’, breedte 60 cm.
In het tweede nummer van onze vorige jaargang konden we hulde brengen aan de jonge beeldhouwer Spilliaert, naar aanleiding van de Berthe-Art studiebeurs, die hij behaalde. Het is daar niet bij gebleven: wat later verwierf hij de Eerste Prijs openluchtbeeldhouwkunst van België te Anderlecht, naar aanleiding van zijn deelname aan de openluchttentoonstelling in het Erasmushuis. Hij werd sterk opgemerkt in de Openluchttentoonstelligen op Keukenhof te Lisse (Nederland) en in het grafelijk park van Bachte-Maria-Leerne (O.-VI.), waar de kritiek hem eenstemmig als misschien de knapste beeldhouwer van de jongere generatie erkende, wat ook het geval was voor zijn deelname aan ‘Facetten van de Vlaamse kunst’ te Hasselt, Antwerpen en Gent. Een nieuwe schitterende bekroning werd zopas aan de reeds lange lijst van onderscheidingen toegevoegd: nadat hij voor het jaar 1963 de Vermelding van de ‘Jeune Sculpture belge’ had verworven, werd hij als laureaat uitgeroepen voor het jaar 1966. Hij werd ex aequo geplaatst met een Waal, wat onmiddellijk ons medelid L. Delaforterie in ‘De Nieuwe Gids’ (Spectator) deed schrijven, dat Pol Spilliaert verdiend had alleen de prijs te winnen; andere critici hebben zich later ook bij deze mening aangesloten. Van de vier ingezonden werken schijnt vooral zijn ‘Hulde aan Servranckx’, reeds eerder in ‘Vlaanderen’ gereproduceerd, de aandacht te hebben getrokken. Paul Caso looft immers ‘la sensualité parfaite des volumes de Pol Spilliaert dont l'hommage à Servranckx est le signe ému de la reconnaissance d'une génération à une des ombres dont elle est née’. Men onderlijnt nog zijn ‘sens du rythme | |||||||||||||||||||
[pagina 129]
| |||||||||||||||||||
ontmoetingenet du modelé’, de ‘densité extrême’ van zijn werken, die men ‘zacht en lyrisch noemt en van ‘volmaakte technische uitvoering en artistieke inspiratie’. Pol Spilliaert zelf verklaarde ons dat de motivering, de betekenis van zijn activiteit als beeldhouwer en de verantwoording ervan, ligt in wat Herbert Read in zijn voorwoord tot de expositie ‘Kunst in de fabriek’ (Peter Stuyvesant Collectie) heeft geheten: ‘de noodzaak van uitkristalisatie van vormloze gevoelens, die we niet kunnen ontberen op onze levensweg’. De titels heeft hij er slechts nadien bijgevoegd en zij zijn geïnspireerd door de Pop-Art-wereld: ‘Voici la Marilyn à moi Mister Hamilton’, ‘Sculpture pour chambre bleue’, ‘Sehnsucht boven het eterisch blauw’. Dergelijke titels kunnen ons natuurlijk concessies lijken aan de ouwe heren van de Brusselse jury, waarvan het snobisme algemeen bekend is. Al zijn werken staan, naar het eigen getuigenis van de beeldhouwer, in het teken van een intense Sehnsucht, die soms verdoezeld wordt bv. door een ‘vleugje roze ironie’, of door een drollige titel. Welke bekroning kunnen we nog toewensen aan Pol Spilliaert, die hij niet reeds heeft in de wacht gesleept! (Coppietersdreef 44, St.-Andries) Raf Verjans: ‘De Angel van de Tederheid’, staal, 1,70 m.
| |||||||||||||||||||
Raf verjans vermeldEr werd dit jaar maar één beeldhouwer aangewezen door de jury voor een ‘Mention-Vermelding’, zoals deze Brusselse juryleden dat heten. Het is de Tongerse kunstenaar Raf Verjans, voor zijn werken ‘Achter de dood verschanst’, ‘De engel met de verlamde voeten’ en ‘Vlinder met brandvrije vleugels’. Ook hier gaat het om een jonge dertigjarige artiest, die sedert zijn eerste optreden, acht jaar geleden, een zeer intense activiteit aan de dag heeft gelegd en er overigens herhaaldelijk om beloond werd. Hij hield immers reeds talrijke tentoonstellingen, die, behalve in zijn eigen stad, doorgingen te Bilzen (1962), Brugge (1962, 1963), Brussel (1963, 1966), Aachen (1964), Luik (1959), Jodoigne (1964), Lüdenscheid (1963), Leuven (1963), Eindhoven (1966), Maastricht (1966), Hasselt (1961, 62, 63, 65, 66), Utrecht (1966), Antwerpen (1964), Anderlecht (1962, 64, 66), Menton (Fr., 1965), Kerkrade (Nl., 1966), Vaalbeek (1965, 66). Ook aan de ‘Facetten van de Jonge Vlaamse Kunst’, dit jaar te Hasselt, Antwerpen en Gent, neemt hij deel. Hij is een leerling van de Kunstsmeedschool van Maredsous. Vooral de tentoonstelling van Verjans in ‘Les Contemporains’ te Brussel verleden jaar heeft de aandacht op zijn werk gevestigd; het is overigens voor drie daar geëxposeerde werken dat hij door de J.S.B. is bekroond geworden. Dat werk beantwoordt aan zijn stijl en bedoelingen omstreeks 1965, die hij trouwens op dit ogenblik verlaten heeft voor een totaal nieuwe opvatting. Wat de beeldhouwer in 1965 bedoelde met zijn abstrakt werk van toen, wordt enigszins belicht door de zorgvuldig gekozen titels, waarvan hij verklaart dat hij | |||||||||||||||||||
op korte golfAan de tentoonstelling ‘Hedendaagse Vlaamse fantastiek’ te Antwerpen, werd ook deelgenomen door Etienne Elias.
Op 17 maart leidde Kallist Fimmers de expo E. Demolder in, die doorging in het Kunstcentrum Palet te Meerhout.
Van 30 januari tot 25 februari stelde Jan Flameng grafisch werk tentoon te Stuttgart in het Instituut voor betrekkingen met het buitenland.
Kunstschilder Cyr Frimout exposeerde van 30 maart tot 13 april in kunstgalerij Altra te Aalter.
Gerard Gaudaen en Frans Minnaert hadden de eer van 22 februari tot en met 7 maart als eersten te exposeren in het pas opgerichte Vlaamse kultureel centrum ‘Caryatide’ te Brussel, aan het Vrijheidsplein (tussen Congreskolom en Madouplein).
Wij wensen onze Redactieleden Fred Germonprez en Bernard Kemp langs deze weg van harte geluk voor hun verkiezing als bestuurslid van de Vereniging voor Vlaamse Letterkundigen. ‘Het glorieloze lot van Keizer Maximiliaan van Oostenrijk’, een radiomontage van Fred Germonprez, werd door BRT-West-Vlaanderen op 18 februari uitgezonden.
Van 17 maart tot 3 september wordt in Studio Jacobs, Zeedijk 148, te Knokke een reeks tentoonstellingen ingericht met de volgende kunstschilders: 17-31 maart: Goethals en Keirse; 1-21 april: Leo Van Paemel; 22 april - 5 mei: Willy Verbrugge; 6-19 mei: Aimée Van Houtryve-Mary; 20 mei - 2 juni: André Deroo; 3-16 juni: Raymond Casier; 17-30 juni: Mia Deprez, 1-14 juli: Gilbert Vandenbossche; 15-28 juli: Renaat Bosschaert; 29 juli - 11 augustus: Constant Lambrecht; 23 augustus - 3 september: Werner Sarlet.
Van de Tieltse letterkundige Walter Haesaert verscheen zopas een verzenbundel: ‘Kleine Prins’ (65 fr., p.r. nr. 53.28.63 van W. Haesaert, Kastanjelaan 23, te Tielt).
De sopraan Monique Hanoulle vertolkte een solopartij in de uitvoering van Händels Messias, die in maart plaatshad in de St.-Martenskerk te Aalst.
De bekende groep ‘Ons Dorado’ uit Brugge, o.l.v. Paul Hanoulle, maakte tijdens de Paasvakantie een succesvol toernee naar Duitsland en zond ons vanuit Berlijn een kaartje met muzikale groeten.
Van 15 tot 27 april zal kunstschilder Karl Heeremans uit Liedekerke zijn recente akwarellen en tekeningen tentoonstellen in de H. De Braekeleer-Studio te Antwerpen. | |||||||||||||||||||
[pagina 130]
| |||||||||||||||||||
op korte golfKunstschilder Pierre Hendrix stelde van 4 tot 15 maart zijn werken tentoon in de gemeentelijke feestzaal te Borgerhout. Van 21 mei tot 2 juni zal deze kunstschilder in de ‘Boerenkrijgschuur’ van de Abdij van Tongerlo exposeren.
Van 24 februari tot 8 maart stelde Jan Hoogsteyns schilderijen tentoon in de galerij ‘Racines’, Ravensteinstraat 34, te Brussel. Van 5 tot en met 22 januari exposeerde hij in de Galerie Laterna te Herenthals. Radio Limburg nam een interview af, naar aanleiding van zijn recente tentoonstellingen.
Joris Houwen exposeerde van 19 februari tot 5 maart in de galerij Vansteenkiste te Poperinge. Het openingswoord werd verzorgd door letterkundige Walter Haesaert.
Kunstschilder Juul Keppens stelt van 25 maart tot 1 mei tentoon in zijn atelier, Konkelgoedstr., 29, Lebbeke. Deze kunstenaar bekwam de eremedalje van de stad Brussel op de tentoonstelling ‘Kijk 66’, in het Cultureel Centrum van Neder-over-Heembeek, alwaar hij van 27 mei tot 8 juni zal exposeren.
Onder de titel ‘De Hemellichamen’ exposeerde Magda Kint in ‘Au cheval de Verre’, Ravensteinstraat 5, Brussel, van 17 tot 29 maart.
De tentoonstelling van beeldhouwwerken van Gust Kulche, welke plaatshad te Jette in het gemeentehuis, werd verlengd tot 28 maart.
Van 23 maart tot 9 april nam Mark Labarque deel aan een groepsexpo, die doorging in de Kunstgalerij Britannique te leper. Tijdens de vernissage hield Peter Labarque een diaprojectie.
In het expositiecentrum Huidevettershuis, Kleine Vismarkt, te Brugge exposeerde Marie-Roze Lannoy, van 5 tot 19 maart, wandkleden, schilderijen, grafiek en smaltwerk. Met haar stelde Jan Van de Kerckhove keramiek en brons tentoon.
Kunstschilder Etienne Le Compte neemt deel aan de tentoonstelling ‘Pain-Peintures’, die doorgaat van 18 april tot 1 mei in de galerij van het Congressenpaleis te Luik. Van 6 tot 21 mei is zijn werk ook te zien in de expo ‘Plastische Kunsten’ in het kasteel te Gaasbeek.
Op 1, 2 en 3 april had te Geluwe, in de zaal ‘Werkerskring’, een groepsexpo plaats met werken van Magda Lernout, Marcel Coolsaet, Marc Deltour, Jacques Vandamme, Guido Legrand en Robert Clicque. Als samensteller fungeerde Hubert Dejonghe. | |||||||||||||||||||
ontmoetingenze niet opvat als een verplichte verklaring van het werk, maar eerder als een aanvullende noot, een letterkundig orgelpunt, dat aansluit bij het hoofdthema: ‘over elke titel zou men een gans blad kunnen volpennen, maar als men een werk zodanig gaat literaturizeren, loopt het heel zeker mis’, zo zegt Verjans. Hij wil immers dat er achter elk werk een weinig mysterie steekt, dat een dialoog mogelijk maakt tussen werk en toeschouwer; hij vraagt niet dat de toeschouwer zijn werk schoon vindt, maar wenst alleen een kommunikatie tot stand te brengen. Hoger vermeld hoofdthema drukt hij uit met het bekende citaat van Herakleitos: de oorlog is de vader van alle dingen. Maurits Bilcke gaf hieraan de volgende uitleg: ‘Verjans drukt zijn diepste wezen uit aan de hand van een universeel thema: de oorlog. Niet anekdotisch gezien, doch veeleer als symbool van bestendige strijd, van gedurige tweedracht, aanval en verovering, vernietiging en dood. Maar de mens verzet zich en triomfeert ten slotte. De dood is niet het eindresultaat. Want er is het geloof. En de hoop. Zij zijn overal in het werk van Verjans aanwezig. De holronde vorm roept de bolronde op. Het negatief lokt het positief uit. Zij vullen elkaar aan, hebben elkaar nodig, zijn onafscheidbaar’. Raf Verjans is edelsmid en koperdrijver, juweelontwerper en binnenhuiskunstenaar. Als hout- en metaalbeeldhouwer treedt hij echter van jaar tot jaar meer op de voorgrond. Zijn Vermelding in de J.S.B. weze voor hem, zoals het voordien voor Spilliaert het geval is geweest, een aanloop tot het behalen van het laureaatschap. (Maastrichtsesteenweg 128, Tongeren) A.S. | |||||||||||||||||||
Paul De Vylder Laureaat Stichting RoepingVóór enkele weken reikte Koningin Fabiola de prijs van de Stichting ‘Roeping’ uit aan kunstschilder Paul De Vylder. Deze Stichting stelt zich voor doel jongeren tussen 19 en 30 jaar, die zich in een of andere kunst of wetenschap willen vervolmaken, hiertoe in de gelegenheid te stellen met beurzen van 50.000 tot 100.000 fr. P. De Vylder is de enige Vlaming onder de negen laureaten van de promotie Leon Bekaert; er waren 86 aanvragen geweest waarvan slechts 17 van Vlamingen. Zoals reeds vorig jaar vestigen wij nogmaals de aandacht van onze jonge kunstenaars op de beurzen van deze stichting, waarvoor al te weinig Vlamingen hun kandidatuur stellen.
Paul De Vylder (o St.-Niklaas, 20-6-1942) deed Grieks-Latijnse humaniora aan het college te St.-Niklaas, gevolgd door een jaar Wijsbegeerte en Letteren te Leuven. Hij had echter reeds vroeger Academie gevolgd in zijn geboortestad en besloot zijn universitaire studies te onderbreken om zich aan de kunst te wijden en verder Academie te lopen te Antwerpen en St.-Niklaas. Diverse moeilijkheden zoals de militaire dienst, gevolgd door een zware en langdurige ziekte, hebben hem nochtans niet belet in 1965 als eerste de Specialisatie Grafiek te behalen. Intussen had hij reeds meerdere malen geëxposeerd, hetzij in groep (St.-Niklaas, Beveren, Antwerpen, Duitsland), hetzij individueel (Antwerpen, Gent, Eindhoven). Grafisch werk van hem verscheen ook reeds, zoals zijn cartoonbundel ‘Mafia’ (1960) en de door hem geïllustreerde bibliofiele uitgave van ‘Ouroboros’ van Dirk Claus (1965), beide bij Paradox-Press te St.-Niklaas. Enkele zijner werken werden o.m. door de Staat aangeworven. Hij is gehuwd en zijn vrouw geeft half-time les; met de 50.000 fr., die hij nu kreeg, hoopt hij een tweedehandse etspers te kopen. | |||||||||||||||||||
[pagina 131]
| |||||||||||||||||||
ontmoetingenZijn ontwikkeling als kunstenaar is zeer typisch voor de evolutie van de belangstelling bij de hedendaagse jonge Vlaamse artiesten. Op 18-jarige leeftijd was hij non-figuratief en experimenteerde met materie en monochromen. Sedertdien ging het gestadig meer in de richting van de nieuwe figuratie. Hij is gekaptiveerd door de ‘objectieve waarde’ van de kleur, wat aanleiding geeft tot experimenten met optische metingen van de kleur en atonaal kleurgebruik. Ook de Hard-Edge richting boeide hem, evenals andere vormen van Op-Art. In de laatste tijd doet hij toepassingen in de grafiek van een beeldhouwkunst, die aan de variabiliteitsfunctie veel belang hecht. In feite beschouwt hij zichzelf als nog te jong, om zich te laten binden door een of andere richting van de hedendaagse schilderkunst. ‘Mijn werk is tot op dit ogenblik nog steeds gekenmerkt door een grote diversiteit,’ verklaarde hij. ‘Dit is het gevolg van een intens zoeken. Indien ik een of ander theoretisch standpunt zou verdedigen, dan zou ik mezelf vastzetten in de enge wereld van een a-priori-denken. Het leven komt me te wonderlijk voor met zijn duizenden dingen die te beleven zij, om door een pasklaar antwoord of een ready-madeinstelling alles vrijwillig te vertekenen en te verminken. Analoog daarmee is het creatief-zijn m.i. zo onuitputtelijk, dat pas na jarenlang intensief bezig-zijn met de mogelijkheden ervan, er zich een bepaalde “Stijl” gaat voordoen, die men eigenlijk slechts a-posteriori kan onderkennen. Daarom geloof ik dat de stijl, die men artificieel creëert, wel de reflexie kan zijn van een individu; de stijl echter, die men laat groeien door het doen zelf, kan pas de reflexie zijn van een tijd, van een gemeenschap in een tijd. Voor de toekomst kan ik dan ook maar één prognose stellen wat betreft mijn evolutie: intens werken. Een hevige werkdrift bezielt me en als resultaat een grote vreugde. Wel voel ik me steeds sterker aangetrokken tot een precieze objectieve vorm van grafiek en schilderkunst. Is dit reeds een stijl? Een stijl is een kwestie van incubatie.’ De kunstenaarsloopbaan van Paul De Vylder vertrekt beslist onder een gunstig gesternte. De ruimere algemene ontwikkeling, die hij in tegenstelling met te veel kunstenaars bezit, zal niet zijn geringste troef zijn. Wij kunnen hem maar feliciteren om zijn bekroning en hem voor het overige goede vaart toewensen. (Oude straat 2, Elversele) A.S.
N.B. Aanvragen voor beurzen van de Stichting Roeping moeten vóór 15 september gericht worden aan Stichting Roeping, Gasthuisstraat 23, Brussel 1. De heer Van den Boeynants heeft beslist de Stichting ook te begiftigen met een ‘Beurs van de Eerste-Minister’, wat de kansen voor het volgend jaar nog vergroot. | |||||||||||||||||||
verbondsberichtenNieuwe ledenOnze Raad van Beheer aanvaardde in de vergadering van maart de volgende nieuwe leden, die wij langs deze weg hartelijk welkom heten:
Antwerpen Ludo Bekkers, Antwerpen (L); Armand Boni (L) (Kohlscheid - D.); Magda Degroodt, Antwerpen (D); Cor Ria Leeman, Lier (L); Emiel van Hemeldonck, Vosselaar (L); Paul van Morkhoven, Berchem-Antwerpen (D); August Willems, Olmen (P).
Brabant Maurits Bilcke, Wezembeek (L); dr. Marcel Boereboom, Brussel (M); Herman Boon, Meise (D); Herman Bossier, Zellik (L); prof. A.G. Dumon, Heverlee (L); prof. Joos Florquin, Korbeek-Lo (L); René Seghers, Brussel (L); kan. prof. Herman Servotte, Leuven (L); prof. dr. Albert Westerlinck, Leuven (L).
Limburg Jan Colson, Tongeren (L); Kamiel Swinnen, Hasselt (M); Pierre van Mechelen, Sint-Truiden (P).
Oost-Vlaanderen Lucien D'Hondt, Zwijnaarde (P); Walter De Bock, Sint-Niklaas (P).
West-Vlaanderen Jan de Cuyper, Kortrijk (L); prof. dr. Corneel Heymans, Knokke (L); Marcel Sercu, Ardooie (D); Werner Van Holme, Oostende (P); Roger Verkarre, Torhout (L); mw. Vermandere-Decaesteckere, Roeselare (P); drs. Valentijn Vermeersch, Brugge (L); prof. dr. Lodewijk Wils, Kortrijk (L). | |||||||||||||||||||
op korte golfTe Vlissegem droeg Rita Lommée op 21 januari voor uit het werk van Lucien Dendooven, die er sprak over ‘verhalen schrijven’.
Het Belgisch Kamerorkest o.l.v. Georges Maes concerteerde in het Conservatorium te Brussel en voor de B.R.T.-derde programma op 30 januari. Te Oostende leidde Georges Maes de opvoering van ‘Dido en Aeneas’, opera van H. Purcell.
‘Egidius’ is een pas verschenen verzenbundel van Adriaan Magerman, verlucht met 5 houtsneden van Michel Bracke. Het is een uitgave van Colibrant te Deurle (45 blz., 110 fr., luxe-uitgave: 265 fr.).
Van 17 maart tot 30 april exposeren Bart en Ortrud Maréchal batik en keramiek in Galerij Oranje te Gent.
Van 18 tot 31 maart stelden Hubert Minnebo en Roland Monteyne aluchromie tentoon in de Korrekelder te Brugge.
Van 10 tot 22 februari stelde kunstschilder Nicolas uit Aalst (atelier Stationsstraat, 6) tentoon in de galerij 's Gravensteen, Kraanlei 5, Gent, en van 22 tot 29 maart in de Belfortzaal te Aalst.
Joz. Noreille neemt deel aan de expo ‘De Ets’, die door Bekaert Zwevegem van 21 maart tot 23 april wordt ingericht in Alta Ripa te Outrijve.
Van Flor Peeters werd op 19 februari door de BRT-1ste programma de harmonie Sinfonia (opus 38) geprogrammeerd.
Armand Preud'homme trad te Brussel op in het H. Consciencehuis met het trio ‘Op de purperen hei’. Tijdens de maand februari werden in het ochtendprogramma van BRT-1 geregeld jeugdliederen van zijn hand geprogrammeerd.
Van 1 tot 18 april exposeert de Antwerpse kunstschilder Karel Roelants in galerij Nova, Nekkerspoel 21, te Mechelen.
Op 1 maart sprak Herman Roelstraete, directeur van de stedelijke muziekacademie te Izegem over beroemde plaatselijke kunstenaars.
Kan. Herman Servotte werd onlangs bekroond met de prijs van de Scriptores Catholici, voor zijn werk ‘Literatuur als levenskunst’. Wij wensen hem van harte proficiat en zullen in het volgend nummer uitvoeriger op deze bekroning terugkomen.
Van 4 tot 16 maart exposeerde Florent Smet in de VTB - Jan Van Eyckstudio te Gent. Anton Vlaskop verzorgde de inleiding. | |||||||||||||||||||
[pagina 132]
| |||||||||||||||||||
op korte golfIn galerij Deurlica had van 25 maart tot 6 april een tentoonstelling van schilderijen en beeldhouwwerken plaats, waaraan o.m. J.F. Smith deelnam.
De bekende Antwerpse schrijver Guido Staes, die in 1965 bekroond werd met de prijs voor het kinderboek van de provincie Antwerpen, schreef reeds verscheidene hoorspelen voor de omroep West-Vlaanderen, alsmede meerdere t.v.-spelen. Hij realiseert regelmatig de uitzendingen ‘Tienerklanken’ en ‘Tijd voor U’. Bij de uitgeverij Diogenes te Antwerpen verscheen van zijn hand zopas een nieuw boekje: ‘De zeven pijltjes’ (met tekeningen van Herman Denkens). Niet minder dan veertien andere boekjes van hem zullen nog vóór juli van de pers komen bij Heideland te Hasselt. Zij handelen over dagelijkse dingen, en doen vooral blijken dat naastenliefde een gemakkelijk te beleven deugd is.
Het eerste toneelstuk van Jaak Stervelynck: ‘Een seconde eeuwigheid’ zal als laatste stuk van dit seizoen door Teater Antigone - Kortrijk opgevoerd worden.
In de galerij Oranje te Gent stelde Gaston Theunynck van 16 tot en met 28 februari schilderijen tentoon. Van 2 tot 15 september zal de kunstgalerij Britannique te leper aan de beurt komen.
Onze medewerker, de bekende letterkundige en musicoloog Prof. Jules E. van Ackere schreef voor B.R.T. West-Vlaanderen een historische evocatie over Savonarola. Dit stuk werd door Teater Antigone, o.l.v. Bert de Wildeman, opgevoerd en uitgezonden op 18 maart.
In het ‘Komponistenprofiel’ van BRT 3 op 4 maart werd Vincent Christoff voorgesteld.
In de raadszaal van het stadhuis te Wervik stelde Jacques Vandamme van 10 tot 15 maart zijn werken tentoon.
In een concert door het Brussels houtblazerstrio, dat op 26 februari door de BRT - 3de programma uitgezonden werd, vertolkte Leo Vande Moortel (fagot) ook eigen werk: nl. het Divertimento nr. 3.
Kunstschilder Gilbert Van den Bossche exposeerde van 25 maart tot 3 april in het Brugse Stedelijk Concertgebouw.
Ter gelegenheid van Pasen werden op de St.-Rombouts te Mechelen bijzondere beiaardconcerten gehouden, waaraan stadsbeiaardier Piet Van den Broeck zijn medewerking verleende. Hij begeleidde op dezelfde dag - op het orgel dan - het St.-Romboutskoor, o.l.v. Mgr. Vyverman.
Van 1 tot 15 maart stelde kunstschilder Jaak Vanderheyden uit Borgerhout tentoon in Galerij Oranje te Gent. | |||||||||||||||||||
provinciale prijzenLetterkundige wedstrijd 1967 van de Provincie BrabantDe letterkundige wedstrijd van de Provincie Brabant voor 1967 is voorbehouden aan het essay. De volgende wedstrijden zullen lopen over de poëzie (1968), de dramatische letterkunde (1969) en het proza: romans en novellen (1970). De wedstrijd beoogt het verlenen van twee letterkundige prijzen, elk ten bedrage van 20.000 fr., respectievelijk bestemd voor werken geschreven in de Nederlandse taal of in de Franse taal. De handschriften, alsmede de werken gepubliceerd na 1 januari 1963, moeten in drievoud vóór 15 juni 1967 gericht worden aan de Heer Gouverneur der Provincie Brabant, Eikstraat 22, Brussel, waar het volledig reglement van de wedstrijd kan aangevraagd worden. | |||||||||||||||||||
Interprovinciale prijs en provinciale prijzen van AntwerpenOp 21 maart had in de zaal Elckerlyc te Antwerpen de jaarlijkse uitreiking plaats van de culturele prijzen, door dhr. Kinsbergen, Gouverneur van Antwerpen, bijgestaan door dhr. Roppe, Gouverneur van Limburg en dhr. Bestendig afgevaardigde Van Put. Een der Interprovinciale Prijzen ging naar een Antwerpenaar: Ward Ruyslinck (ps. Raym. de Belser), voor zijn roman ‘Het reservaat’. Provinciale premies voor letterkunde gingen naar:
Verder werden enkele plastische kunstenaars bedacht met premies van de Stichting Eugène Baie:
Kunstenaarsverbond en tijdschrift wensen al deze bekroonden hartelijk geluk. In de rubriek ‘Ontmoetingen’ zal overigens op meerdere onder hen teruggekomen worden. Vermelden we nog de toespraak van dhr. Gouverneur Kinsbergen over de culturele activiteit van de Provincie Antwerpen. Eenieder zal het toejuichen, dat het Antwerpse provinciebestuur overweegt deze activiteit nog meer te intensifiëren en te coördineren. Voor dit doel werd, einde 1966, een Provinciale Cultuurdienst opgericht. Hij is gevestigd in het Sterkxhof en staat onder de leiding van dhr. P. Baudouin, Directeur, en dhr. Soons, secretaris. Niemand zal zich meer om deze oprichting verheugen dan de Antwerpse kunstenaars, waarvan de belangen aldus des te beter zullen verdedigd worden.
Wegens plaatsgebrek moest in dit nummer de rubriek ‘Poëtisch Bericht’ wegvallen; er is echter geen sprake van ‘poëtische discriminatie’, want de dichters zullen in de volgende aflevering dubbel en dik aan hun trekken komen. Tussen het opmaken van onze teksten en het bestellen der nummers aan onze abonnees verloopt wel enige tijd. Om die reden kunnen niet alle kunstberichten, die ons in deze ‘tussentijd’ bereiken, nog een plaatsje krijgen; zij staan echter vooraan op de wachtlijst voor het eerstkomend nummer. Al onze leden-kunstenaars dienen, ongeveer om de twee maanden, een aflevering te ontvangen van onze ‘Tijdingen’. Indien dat voor sommigen niét het geval mocht zijn, dan verzoeken wij hen beleefd dit te berichten aan ons Verbondssecretariaat, p.a. Luk Vercruysse. | |||||||||||||||||||
[pagina 133]
| |||||||||||||||||||
Offert par le Macaroni Soubry
A. DERAIN Nature morte au Pot bleu Stilleven met blauwe Kan Toile - Dock: 116 × 89 cm (Collection Particuliére, Bruxelles - Private Verzameling, Brussel) (Ekta Giraudon - Copyright: A.D.A.G.P. / 1962) Aangeboden door de Macaroni Soubry | |||||||||||||||||||
[pagina 135]
| |||||||||||||||||||
op korte golfVan 19 tot 31 maart stelde André Vandevoorde tentoon in de galerij Vyncke - Van Eyck, te Gent.
In de feestzaal van het stadhuis te St.-Truiden stelde Toon Vanmechelen van 26 februari tot 9 maart beelden en reliëfschilderijen tentoon. Tijdens de openingsplechtigheid werd het woord gevoerd door ons redactielid Karel van Bockrijck.
Van letterkundige E. Van Peer verscheen in eigen beheer de verzenbundel ‘Lied der stilte’ (Mayerlei 89, Mortsel).
In de zaal C.A.W. te Antwerpen had op 17 maart een debat ‘Confrontatie - Poëzie’ plaats, waaraan Daniël Van Ryssel meewerkte.
Gerard Vermeersch verleende op 6 maart zijn medewerking aan het kabaretprogramma ‘De showballon’ van radio Antwerpen.
Van Leopold Vermeiren verscheen zopas het 25ste Rode-Ridderverhaal: ‘De Rode Ridder in de Slangenkuil’. Te dezer gelegenheid werd de auteur te Brussel en te Antwerpen gevierd.
Zopas verscheen bij de uitgeverij Saeftinge te Blankenberge het eerste deeltje in de ‘Galerij van Vlaamse Groten’: ‘Nachtelijke patrouille’ van de hand van Jack Verstappen en handelend over het offer van de gebroeders Van Raemdonck.
Op 14 februari hield cineast Frans Verstreken in ‘De Postiljon’ van Jan Lambin (BRT) een lezing over de begijnhofreis, die Felix Timmermans in 1907 als 21-jarige maakte met zijn vriend Flor van Reeth. Architekt Van Reeth, binnenkort 83, vertelde tevens herinneringen aan die tocht door Vlaanderen.
Van de Antwerpse auteur Theo Vonck werd op 1 februari door zender Antwerpen het luisterspel ‘De Pechvogel’, een satire, uitgezonden. Van dezelfde schrijver verschijnt eerstdaags een bundel met vijftien zonderlinge verhalen: ‘Reporters op jacht’, dramatische, burleske of ironische vertellingen, waarvan de humor toch steeds een filosofische achtergrond heeft.
Van 12 tot 23 maart ging in galerij Deurlica te Deurle een groepsexpo door, waaraan Martin Wallaert deelnam.
Op 22 maart werd te Hasselt, voor het eerst in ons land, de Marcuspassie van Reinhard Keiser uitgevoerd door het Herkse koor ‘Laetare Musica’, samen met het kamerorkest der Solistes de Liège, het geheel onder leiding van Juliaan Wilmots. | |||||||||||||||||||
kunstecho'sAffligem
| |||||||||||||||||||
Amsterdam
| |||||||||||||||||||
Brugge
|
- | Op 5 februari reikte Ridder P. van Outryve d'Ydewalle, Gouverneur van West-Vlaanderen, aan 23 nieuw gediplomeerde gidsen het officiële getuigschrift uit. |
- | Op 4 februari richtte de Gidsenbond zijn 4e voordrachtavond in tijdens het seizoen 1966-67. Ditmaal handelden K. Mortier en N. Kerkhaert over ‘De diefstal van de Rechtvaardige Rechters’, het beroemde paneel uit de ‘Aanbidding van het Lam Gods’. |
- | In 1966 bestond de Gidsenbond veertig jaar. Overrompelende werkzaamheden hebben vorig jaar belet dit achtste lustrum waardig te vieren. 1967 tekent zich echter gunstiger af en er werd een commissie samengesteld om een fijn jubelfeest te ontwerpen. |
Korrekelder
Op 30 maart ging in de Korrekelder de première van ‘De Drie Klaphoeden’ van Miguel Mihura, zulks onder de regie van Jaak Vermeulen. Dit stuk wordt nog opgevoerd op 6, 13, 15, 20, 22 en 27 april a.s. Het is het laatste werk, dat in dit Korreseizoen wordt gebracht. Het past derhalve de ‘Korremensen’ van harte te feliciteren en te danken voor hun baanbrekend werk op het toneelgebied. De programma's, die zij de voorbije winter hebben gerealiseerd, loonden telkens de moeite en waren van aard om elke toneelliefhebber reikhalzend te doen uitkijken naar wat het volgend seizoen zal gebracht worden.
Festival van Vlaanderen 1967
Wij herinneren eraan, dat Brugge dit jaar voor de tweede maal een Internationale Orgelweek inricht (15 tot 22 juli). Er kwamen reeds geestdriftige reacties binnen uit een tiental landen en uit de V.S., zodat het orgelconcours een verzekerd succes tegemoetgaat. Er zal ook een dag worden gewijd aan de orgelbouw en een andere aan de interpretatie; verder wordt een uitstap voorzien, met bezoek aan Westvlaamse historische en moderne orgels. De avondconcerten zullen de diverse aspecten van het orgel belichten. De Haendelweek - vermelden wij o.m. uitvoeringen van The Messiah, Judas Maccabeus, de Coronation Anthems, e.d.m. - zal de Muziekdagen besluiten.
Het festival wordt georganiseerd door de V.Z.W. Muziekfestival te Brugge, met Kamiel D'Hooghe als programmator.
Inlichtingen: Dienst Toerisme, Markt, 1, Brugge.
Secretariaat Muziekdagen: Gistelsteenweg, 285, Brugge 3.
Expo ‘Ken Benelux’
Van 11 tot 26 februari had, in het Provinciaal Hof te Brugge, deze tentoonstelling plaats. Hij omvatte een selectie uit de inzendingen van de 10e Nationale Fotowedstrijd voor de Jeugd 1966, uitgeschreven door de Gevaert-Fotoclub en gewijd aan het thema ‘Ken Benelux’.
Expo N.F.K.
N.F.K., de Nederlandse Fotografen Kring, stelt van 2 tot en met 30 april tentoon in het Expositiecentrum Huidevettershuis, Kleine Vismark, te Brugge.
Brussel
België in de Wereld - Canadaproject 1967
‘België in de Wereld’ organiseert in 1967 andermaal een actie van sociaal-cultureel dienstbetoon ten voordele van onze Vlaamse tabaksboeren in Zuid-Ontario (Canada). Deze brede contactname tussen de sedert lang uitgeweken Vlamingen en onze hedendaagse jeugd wordt gecombineerd met hulp bij de tabakasoogst en toerisme in Noord-Amerika.
kunstecho's
De studenten, die hiervoor belangstelling koesteren, kunnen zich schriftelijk richten tot het Nationaal Secretariaat BiW, Blanchestraat, 1, Brussel 5.
5e Brusselse Boekenbeurs
De Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen organiseerde van 1 tot en met 10 maart, in het Brusselse Centraal Station, voor de 5e maal de ‘Brusselse Boekenbeurs’. Er was heelwat belangstelling, ook voor de uitgebreide reeks voordrachten en lezingen, die voorzien waren en waaraan o.m. medewerkten: Gaston Durnez, Jos Ghysen, André Demedts, Rose Gronon en Daniël Van Ryssel.
Koopt de staat ook kunstambachtsprodukten?
Op deze vraag die ons in de jongste tijd van verschillende zijden gesteld werd. ontvingen wij van bevoegde zijde het hierna volgend antwoord:
In alle gevallen van steunverlening aan kunstenaars, laat het Departement van Cultuur zich uitsluitend door artistieke overwegingen leiden. Alleen de artistieke waarde van hun werk geeft de geïnteresseerden recht op hetzij een toelage, hetzij de aankoop van een van hun werken.
Zulks geldt eveneens voor de kunstambachtsbeoefenaars, die inderdaad geenszins van deze gunsten uitgesloten zijn.
Over het algemeen worden deze echter verleend naar aanleiding of ter gelegenheid van een tentoonstelling en na advies van de Consultatieve Commissie voor Plastische Kunsten.
Kunstambachtsbeoefenaars die voor een toelage of voor de aankoop van één van hun werken in aanmerking wensen en menen te kunnen komen, gelieven derhalve wanneer zij een tentoonstelling houden deze aan het Departement van Cultuur mede te delen en hierbij de reden van deze aankondiging op te geven. (Overgenomen uit ‘Berichten - Economisch en Sociaal Instituut voor de Middenstand’, K.A. 1/67).
Charleroi - Gent
Prijs van de Kritiek
De tentoonstelling ‘Prijs van de Kritiek’ waarvan de laureaten zijn: Pol Mara (1964-1965) en Eugène Dodeigne (1965-1966) is van 18 maart tot 9 april te zien in het ‘Palais des Beaux Arts’ van Charleroi en van 14 april tot 15 mei in de St.-Pietersabdij te Gent. Aan deze internationale expositie nemen o.a. deel: Karel Appel, Bram Bogart, J.M. Bottequin, P. De Bruyne, Landuyt, Walter Leblanc, Lismonde, Michel Martens, Mendelson, Roger Raveel, Corine Toussein, Van Dongen en Van Lint.
Den Haag
Toneelprijs A.N.V.
Het Algemeen Nederlands Verbond schrijft voor 1967 een prijsvraag uit voor toneelstukken. Prijzen: tussen 1500 gulden (20.000 fr.) en 3000 gulden (42.000 fr.). Alle nederlandsschrijvende auteurs kunnen deelnemen.
Getikte werken, onder schuilnaam of motto, in 3-voud, vóór 1 oogst a.s. aan het secretariaat van het A.N.V., Surinamestraat, 28, Den Haag. Jury: Nel Bakker, Dobbelstein, A. Van Impe, F. Koote, Rik Lanckrock.
Hasselt
Belangrijke tentoonstellingen
In het Provinciaal Begijnhof, Zuivelmarkt te Hasselt, werden twee belangrijke exposities op touw gezet:
van 5 tot 26 maart een retrospectieve Floris Jespers
en van 20 april tot 21 mei een retrospectieve Albert Servaes (open: alle dagen van 10 tot 13 en van 14 tot 18 uur).
In verband met de Servaesretrospectieve te Venlo werd in sommige kranten betreurd, dat deze tentoonstelling ook niet in Vlaanderen plaats heeft. Wij vestigen er de aandacht op dat deze expo werd ingericht in samenwerking tussen het Stadsbestuur van Venlo en het Provinciaal Bestuur van (Belgisch) Limburg. Zelfs de catalogus is gemeenschappelijk (alleen het eerste blad wisselt). In elk geval komt - zoals hierboven vermeld - Hasselt beslist aan de beurt.
Twintig jaar Radio Limburg
Op 2 maart 1947 kwam Omroep Limburg voor het eerst in de ether. Sindsdien werd een lange radiofonische weg afgelegd en kan van de Omroep gezegd worden, dat hij, qua degelijkheid, mee aan de spits staat van de Gewestelijke Zenders in ons land, ook op het gebied van de cultuurspreiding. Hartelijke gelukwensen dus en nog heel veel zendjaren!
Heist-Duinbergen
10e Poëzieprijs
Bij gelegenheid van de 10e uitgave van deze wedstrijd, besliste het Schepencollege van Heist-Duinbergen de prijs op 15.000 fr. vast te stellen (voorheen 10.000 fr.). Elke mededinger mag max. 3 gedichten inzenden, in tikschrift en op 7 exemplaren, en wel uiterlijk tegen 30 april a.s. aan ‘Tiende Poëzieprijs van Heist-Duinbergen’, Stadhuis van en te Heist. De inzendingen geschieden onder schuilnaam.
Proclamatie: op 10 juni, n.a.v. een weekeind ‘Poëzie aan zee’. Jury: Pieter-Geert Buckinx, André Demedts, Hugues C. Pernath, Jan Vercammen en Gust. Vermeille. Secretaris: Jos. Derooze.
Keulen
Expo Academie Eeklo
In de loop van maart werd in het Belgisch Huis te Keulen een tentoonstelling gehouden van schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken van leraars, oud-leerlingen en leerlingen van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Eeklo.
Aan deze opgemerkte expo namen o.m. deel: Luc en Dirk Verstraete, Roger Noel, Albert Servaes (de leraar beeldhouwkunst dan!), Achiel Pauwels, Denijs Goossens, Leon Dhondt, Rolenda Blanckaert, Georges van Landschoot, Christelle de Volder, Denise van Dooselaer, Michel Bracke, Norbert Feliers, Jeroom Blanckaert, Domien de Schrijver, Gaston de Mey, Joris Goigne, Willy Verhasselt, Oswald Schelstraete en Eric de Latter.
Lier
Lierse Kunstkring Konvent
Kalender 1967:
Groepstentoonstelling in de Lierse Vleeshalle, op 1, 2, 3, 8, 9 en 10 april. Tentoonstellingen in galerij Konvent, Begijnhof, Lier: van 15 tot 24 april: Dries Van den Broeck; van 29 april tot 8 mei: Willy Cools; van 27 mei tot 5 juni: Gaston Schuermans; van 8 tot 17 juli: groepstentoonstelling kunstkring uit Schoten; van 2 tot 11 september: Andries Sano; van 16 tot 25 september: Tonet Timmermans; van 29 september tot 9 oktober: Pil; van 14 tot 22 oktober: graficus Piet Janssens; van 28 oktober tot 6 november: V. Estercam.
Samenstelling van de Kring:
De Kring bestaat uit twee afdelingen: plastische kunst en letterkunde. Secretaris is Bert Verbist, schilder/schrijver, Vredelaan, 32, Lier.
Afdeling plastische kunstenaars; voorzitter: Lode Verhoeven.
leden: Jos Cornelis, kunstschilder; Herman Cornelis, beeldhouwer; René Boschmans, beeldhouwer; Jos Bonné, kunstschilder; Jos Bilsen, kunstschilder; Felix De Winter, kunstschilder; Willy Cools, kunstschilder; Bob De Cort, kunstschilder; Sylvain De Bie, kunstschilder en directeur Lierse academie; Richard De Bruyn, architect/kunstschilder; Rik Dirickx, kunstschilder; W. Dolphijn, kunstschilder; René De Voeght, fotograaf; Frans Duval, kunstschilder; Antoon Franckx, kunstschilder; Walter Goossens, kunstschilder; Jan Hoostens, kunstschil-
kunstecho's
der; Piet Janssens, graficus; Joe Meulepas (Pil), cartoonist; Jos Meulepas, kunstschilder-architect; Maurits Knabe, kunstschilder; Gommaar Lemmens, fotograaf; Frans Luyckx, kunstschilder; Frans Mertens, beeldhouwer; Andries Sano, tekenaar; Lode Sebregts, kunstschilder; Gerard Thielemans, kunstschilder; Dries Van den Broeck, kunstschilder; Jan Van den Brande, beeldhouwer; Mark Vanden Poel, beeldhouwer; Charles Van de Vloet, kunstschilder; Gommaar Timmermans, Tonet Timmermans, tekenaars; Liliane Van Hove, kunstschilderes; Paula Verberckmoes, kunstschilderes; Leo Vingerhoets, glazenier; Bob Vekemans, Dick Vekemans, beeldhouwers; Geens Remi, kunstschilder; Mia Wuyts, kunstschilderes.
Afdeling letterkundigen-publicisten; voorzitter: Gaston Durnez.
Ieden: Jef Boschmans, J.L. De Belder, Jan Lambin, Flor Lambrechts, Valère Lamsens (Luc ter Elst), Cor Ria Leeman, Frank Gysen, José De Ceulaer, Renaat De Vos, Hugo Neefs, Piet Hellemans, Clara Timmermans, Lia Timmermans, Simone Van der Auwera, Z.E.H.H. Van Fraechem, E.H. Lieve Verberckt, Dr. Oscar Van der Hallen, Dr. Herman Van der Wee, Frans Verstreken (kineast-publicist), Ivo Vroom, Herman Vos.
Loker
Opbouwwerk Heuvelland
Opbouwwerk en Davidsfonds Heuvelland hebben het initiatief genomen de streek rond Loker uit te bouwen tot een ideaal oord voor familievakantie en tot een gedroomde startplek voor de ontdekking van Frans-Vlaanderen. Daartoe werd een V.V.V.-inlichtingenkantoor met bibliotheek en leeshoek geopend, waar de toeristen antwoord kunnen bekomen op alle vragen i.v.m. uitstappen in de streek en naar Frans-Vlaanderen. Van 25 tot 27 maart ging er trouwens een Frans-Vlaanderen-weekeind door, met spreekbeurt over, verscheidene uitstappen naar Frans-Vlaanderen en de opvoering van het toneelspel ‘Begin met Eva’ van Flor Barbry.
Menen
7e Boekenweek van de Grensstreek
Deze Boekenweek, die van 25 februari tot 5 maart doorging in het Sint-Aloysiuscollege, kende andermaal een groot succes. Zij is, qua aantal bezoekers, trouwens nà Antwerpen de belangrijkste boekenbeurs van het Vlaamse land.
Tijdens de officiële opening hield Prof. Dr. Garmt Stuiveling een rede over het moderne proza in Nederland. De daaropvolgende dagen waren verscheidene auteurs te gast; Nonkel Bob, Leopold Vermeiren en Valeer Depauw vonden een dankbaar gehoor. Zoals gebruikelijk werd ook dit jaar een toneelopvoering gegeven in het kader van de Boekenweek: op 1 maart voerde het Antwerps Reizend Volksteater ‘Sakoentala’ op, een Indische legende in een bewerking van Maxim Kröjer.
Vermelden wij nog de tentoonstelling ‘Literatuur in Nederland’ (met talrijke handschriften, foto's en documenten) en de geëxposeerde fotopanelen van de jonge fotograaf Etienne Vanneste uit Menen.
Oostende
Culturele Veertiendaagse
Van 4 tot 19 maart ging te Oostende een Culturele Veertiendaagse door, waaruit wij als voornaamste manifestaties aanstippen: een tentoonstelling van houtskooltekeningen van Käthe Kollwitz (Museum, 4-19 maart); optreden van de ‘Bob Boon Singers’ (Jeugdclubs, 8 maart); uitvoering van de opera ‘Dido en Aeneas’ van H. Purcell, o.l.v. Georges Maes (Kursaal, 9 maart); Uitvoering van de Johannespassion van Chr. Demantius, door het Renaat Veremanskoor en de Blokfluitgroep van het St. Andreasinstituut, o.l.v. Roger Deruwe (Dominikanenkerk, 12 maart); bekroonde films van o.m. Raoul Servais (Feestpaleis, 18 maart) en verder verscheidene kleinkunstavonden en voordrachten.
Rotterdam
37e Nederlands Congres
Op 17 en 18 februari jl. had dit Congres te Rotterdam plaats, met als thema: ‘De culturele integratie van Nederland en Vlaanderen’. In de algemene resolutie wordt gezegd, dat deze integratie zeer onvoldoende vervuld is; het is derhalve broodnodig, dat zo spoedig mogelijk een ‘Belgisch-Nederlandse Raad voor de Nederlandse cultuur’ wordt ingesteld, evenals een ‘Bestendig secretariaat van de culturele integratie’.
De besluiten van de Sectievergaderingen houden talrijke, belangrijke suggesties in, zulks i.v.m. de culturele samenwerking tussen de Nederlandse en Vlaamse provincies, de volksontwikkeling, de jongerencontacten, het amateurtoneel en de contacten met de nederlandstaligen over de wereld.
Sint-Niklaas-Waas
Jong-Davidsfondsweek
Het Jong-Davidsfonds houdt van 3 tot 9 april een studieweek te Sint-Niklaas, met als oogmerken: betere informatie aan de buitenwereld over de plaats van JD ten aanzien van de jeugdbewegingen en van het DF zelf; in het bijzonder zal aandacht worden gewijd aan de rol en aan de functie van deze jongvolwassenen-beweging, die openstaat voor alle jongeren.
Turnhout
Vijfde internationaal koorweekend
Op 31 maart en 1 en 2 april ging te Turnhout, in het St.-Jozefscollege, andermaal een internationaal koorweekend door, dat zich als doel stelt verscheidene koren of koordelegaties uit Europa dichter bij elkaar te brengen door middel van het actief gemeenschappelijk musiceren. Er waren drie ateliers voorzien, resp. geleid door Oriol Martorell, Kamiel Cooremans en Vic Nees. Het slotconcert ging door m.m.v. het Westvlaams Orkest o.l.v. Dirk Varendonck.
Utrecht
Prijsvraag voor zwarte humor
De uitgeverij A.W. Bruna & Zoon te Utrecht bericht, dat haar literair jaarboek ‘Vandaag’, dat op 15 november zal verschijnen, in het teken wil staan van de zwarte humor. Het boek zal trouwens op een ander formaat en verlucht met tekeningen en foto's van de pers komen. Een prijs van 1000 gulden, plus een symbolische Zwarte Roos, worden uitgeloofd voor de beste bijdrage (zwarte humor, het bovennatuurlijke, science fiction, de sick joke, de magie, alledaagse terreur en paniek, grand guignol, de vierde dimensie, de toekomst fluiten in het donker, roze angst en zwarte fantasie). De lezers zullen d.m.v. een enquête uitmaken wie de prijs krijgt.
Inzendingen (evt. gehonoreerd à f 15 per pagina, 25 voor tekeningen en foto's) dienen vóór 1 oogst a.s. aan te komen bij Frans De Bruyn, Pijlstraat, 2, Antwerpen.
Waregem
Tweede lustrum koor Gavergalm
Ter gelegenheid van het tweede lustrum van het koor Gavergalm uit Waregem (leiding: Albert François), het vierde lustrum van het St.-Bavokathedraalkoor uit Haarlem (leiding: Jan Valkestein), had op 3 april te Waregem, met medewerking van het Westvlaams Orkest o.l.v. Dirk Varendonck, een galaconcert plaats, met werken van Bach, Haendel, Mozart en Brahms. Als solisten werkten mee: Monique Hanoulle, sopraan, Marceline Keirsbulck, alt, en Yvan Leire, orgelist.
9e Provinciaal Zangfeest
Dit feest ging door op 19 maart. Dirigenten waren: Renaat Veremans, Juliaan Wilmots, Herman Roelstraete, A. Defoort en H. Baert. Koren: Het Waregems Knapenkoor o.l.v. E.H. Vandorpe en het Normakoor uit Torhout,
kunstecho's
o.l.v. A. Defoort. Muzikale omlijsting: Muziekkorps St.-Cecilia Waregem o.l.v. H. Baert en het Brugs Koperensemble o.l.v. Emiel Decloedt. Verder de vendeliers van V.T.S. Kortrijk en de dansgroep van het Lyceum O.L. Vr. van Vlaanderen, Kortrijk. Chansonnier: Louis Verbeeck, de feestrede werd uitgesproken door Paul Daels, voorzitter V.V.B., presentatie was in handen van Gerard Vermeersch en Joris Sustronck voerde de regie.
Woumen
Blankaart-nieuws
Deze zomer gaan op De Blankaart te Woumen vier zomercursussen door: ‘Mens en natuur’ (3-9 juli), met mogelijkheid van contacten met buitenlandse Esperantisten; ‘Mensen ontmoeten mensen’ (15-21 juli), een nadere kennismaking met diverse facetten van de hedendaagse samenlevingscultuur; ‘Vakantieweek voor gezinnen’ (24-31 juli); ‘Meeting Europe’ (5-12 oogst), een cursus in het Engels.
Momenteel is op De Blankaart een bijzonder fraaie tentoonstelling aan de gang waarbij werken van diverse strekking en van jonge Westvlaamse kunstenaars elkaar op uitstekende wijze kunnen ‘vinden’.
Ward Bovée exposeert enkele surrealistische schilderwerken, Gilbert Swimberghe stelt witte reliëfs tentoon, Corinne Toussein wandtapijten, haak- en borduurwerk en Ernest Verkest heeft een keur uit zijn recent grafisch werk meegebracht.
Eli E. Balduck, Beselaarsestwg., 36, Zonnebeke (tel. 051/771.15) zoekt de volgende nrs. van ‘West-Vlaanderen’: jg. 1954, nrs. 5 en 6; jg. 1955, nr. 3; jg. 1956, nr. 2; nrs. 50, 52, 54, 55, 56, 57, 59, 61 en 62 en kan de volgende nummers in ruil aanbieden: jg. 1952, nrs. 1, 2, 3, 4, 5,; jg. 1956, nr. 5 en verder nrs. 53, 58, 70, 73, 80, 81 en 85.
Leo Simoens, Burgemeester De Guchtenerestr., 3, Gentbrugge, biedt te koop: ‘West-Vlaanderen’: jg. 1953, nrs. 1, 2 en 3; jg. 1954, nr. 4.
Marcel De Paepe, Weggevoerdenstr., 37, Ninove, zoekt te kopen: ‘Hadewijch’, Strofische gedichten, I. Tekst en commentaar, II. Inleiding, door J. van Mierlo (Leuvense Studiën en Tekstuitgaven), Standaard-Boekhandel, 1942.
Bij het redactiesecretariaat is een adres bekend, waar de volledige reeks jaargangen van ‘West-Vlaanderen’ tot en met 1965 te koop geboden wordt. De nrs. zijn niet ingebonden en enkele zijn licht beschadigd.
vrije tribune
Foutieve Korte-Golf
Mag ik U beleefd laten opmerken, dat in het Vlaanderennummer, gewijd aan Brussel, een fout geslopen is, met betrekking tot de uitzending van een mijner werken? Op pag. 58, links bovenaan, in de rubriek ‘Op korte golf’, staat er dat ik de zanger zou geweest zijn van de op 10 december '66 uitgezonden liederencyclus ‘De zeven klachten van de bruidegom’, op gedichten van Albe. Ik ben niet de zanger, maar wel de toondichter van deze 7 liederen. De vertolker was Willy van Hese, tenor bij de K.V.O. te Antwerpen, aan het klavier begeleid door Rosa Baeyens-Mees.
Paul van Crombruggen (ps. Vincent Christoff), Brussel.
Tevreden lezer (2)
De belangstelling voor mijn promotie op 19 januari j.l. bleek zó groot, dat zij de op zichzelf al gelukkig makende gebeurtenis voor mij, mijn vrouw en onze kinderen tot een onverwacht heerlijk feest heeft gemaakt. Dat wij van zovele kanten zulk een hartverwarmend medeleven mochten ondervinden, heeft ons goed gedaan.
Dank voor Uw goede woorden in ts. Vlaanderen!
Dr. J.J.M. Westenbroek, Wassenaar
Grappen
Zopas een afrekening ontvangen van een van mijn uitgevers. De auteursrechten worden niet meer à 10% berekend, maar op 9,345% zgz. omdat voortaan de overdrachttaks in de verkoopprijs dient verrekend te worden. Nog van zulke grappen gehoord? U kunt ook langs ‘Vlaanderen’ om antwoorden, dan weet iedereen van wanten.
(Naam en adres in bezit van redactie)
Wij achten het voor de briefschrijver veiliger zijn naam niet te vermelden, hoewel hij daarom niet heeft gevraagd. Een algemeen geldend antwoord kan hier niet gegeven worden: alles hangt af van de bepalingen in het contract. Indien dit laatste echter uitdrukkelijk vermeldt: ‘Honorarium: 10% op de verkoopprijs van het boek’, dan heeft niemand het recht deze 10% te reduceren op 9,345%. Een goede raad: dreig eens even met Sabam en, indien de uitgever niet wil buigen, hou het dan niet bij een dreiging, maar zet dan Sabam erbovenop en de juridische dienst van deze auteursrechtenvereniging zal de uitgever wel wanten passen voor de rechtbank.
Snellere toezending
Mag ik U vragen of het niet mogelijk is hier in Antwerpen het tijdschrift ‘Vlaanderen’ wat vroeger te bekomen. Soms staan er interessante mededelingen in, waarvoor de datum reeds verstreken is bij het ontvangen van het tijdschrift. Maart-april mochten wij nog niet ontvangen en wij zouden niet graag een nummer verliezen, het is er te degelijk voor.
Mw. Staes-Meeuws, Merksem.
Ook de redactie moet soms knarsentandend toezien dat sommige werkelijk interessante berichten onze lezers niet tijdig zullen bereiken. Maar daar is geen kruid voor gewassen: een tweemaandelijks tijdschrift kan onmogelijk de berichtgeving ‘à jour’ verwerken. Ook streven wij ernaar onze nummers te doen verschijnen in het begin van de periode waarop zij betrekking hebben. Indien echter één medewerker de euvele moed heeft ziek te worden of vergeetachtig te zijn i.v.m. de uiterste inzenddatum van zijn bijdrage, dan lijden wij noodgedwongen vertraging. Verder kan het ook nuttig zijn te vernemen, dat heel het redactionele werk geschiedt tijdens de vrije tijd, d.w.z. nà de gewone kantooruren. Wij vragen voor de Vlaamse cultuur ‘slechts’ 2% per jaar van de kosten van 1 straaljager. Maar kan men de NATO een pad in de korf zetten omwille van de cultuurspreiding?
Contacten
Ik ben zo vrij U nog enkele woordjes te zenden met betrekking tot de ‘Tijdingen’, die ik heden heb ontvangen.
U schrijft, dat er gedacht wordt aan ev. kontaktname; dit vind ik zeer interessant, daar in de schoot van de organisatie veel kunstenaars zijn, die elkaar niet eens kennen. Ook vind ik het spijtig, dat weinig Vlaamse kunstenaars de gelegenheid krijgen in het buitenland te exposeren, zelfs hier in het binnenland zijn sommige zalen in de grote centra nogal duur en de jonge kunstenaars vooral kunnen dit niet bekostigen. Precies daarom zijn er veel kunstenaars, die niet uit een bepaalde cirkel geraken. Suggesties genoeg, maar alles is te zeer gebonden aan de financiële zijde. In elk geval ben ik graag bereid te helpen om een eventuele kontaktname te helpen verwezenlijken. Mag ik ook vermelden dat de Stad Aalst een beeldhouwwerk (kopersculptuur) van mij aankocht, voorstellende ‘De Danspas’. Indien mogelijk, gelieve mij dan enkele proefnummers ter beschikking te stellen, want hier is het C.V.K.V. weinig bekend en ik hoop toch nog enkele leden te kunnen bijwinnen.
Victor De Neve, Aalst.
Grafisch Onderwijs voor het Bedrijf van Morgen
Het ontgaat niemand meer dat de technische evolutie van diepgaande betekenis is voor de tijd waarin wij leven. De drang naar technische perfectie en volkomenheid
vrije tribune
beheersen meer en meer 's mensen denken en handelen. Als dusdanig drukken ze een beslissende stempel op ons komend wereldbeeld.
Opmerkelijk is het feit dat de mens, als centrum van dit gebeuren, vooruit treedt met een breed sociale en humanistische gerichtheid. Een logische gevolgtrekking hiervan brengt de bedenking naar voren dat zijn situatie, gezien in het komend levensperspectief, heel wat problemen aan het licht brengt die een herziening vragen van tot nog toe gevestigde normen en waarden. Ook de toenemende automatisering en rationalisatie van het bedrijfsleven scheppen nieuwe specifiek menselijke problemen en behoeften. Is het niet zo dat ook de menselijke investeringswaarde, gezien als kapitaalsuitzet en arbeidsinbreng ten opzichte van het produktieproces, zal herzien worden en benaderd vanuit een totaal ander standpunt.
Er is ook nog iets te zeggen over nieuwere inzichten inzake verhouding werkgeverwerknemer. Verhouding die even duidelijk zal komen te liggen op het plan van wederzijdse waardering en erkenning als op het strikt financiële plan der loonstelsels.
De grafische nijverheid, jonge en dynamische industrietak in wording, ontkomt evenmin aan deze algemene tendenzen.
Verantwoordelijkheid is ten slotte geen los en hoogzwevend begrip voor degenen die zich voor deze onderscheidene problemen geplaatst zien.
Daarom komt het ons voor dat dringend moest gezocht worden naar mogelijkheden om tot een dialoog te komen. Dialoog tussen nijverheid en onderwijs. Immers, van de school wordt verwacht dat zij aan de behoeften van de nijverheid zou voldoen.
Daarom dus een contactdag, een oriëntatiegesprek tussen leiders van de grafische bedrijfssector en het personeelskader van het technisch onderwijs.
Deze dag gaat door in het Stedelijk Casino (Citadelpark te Gent) op zaterdag 15 april 1967 om 9.30 u., onder het motto: ‘Grafisch Onderwijs voor het Bedrijf van Morgen’. Er is tevens gelegenheid voorzien om ter plaatse de lunch te gebruiken.
Het inrichtend comité bestaan uit: Don Bosco Technisch Instituut te Sint-Denijs-Westrem, Hoger Instituut voor Grafisch Onderwijs te Gent, Sint-Gregoriusinstituut te Gentbrugge, Stedelijke Technische Scholen te Gent, Technisch Instituut Glorieux te Oostakker, Vrij Technisch Instituut voor B.T.O. te Eke en het Vlaams Ekonomisch Verbond, v.z.w.
Belangstellenden kunnen zich wenden tot de secretaris A. Braekevelt, Keizersvest 38, Gent, telefoon (09) 25.15.22 om documentatie en uitnodiging te ontvangen.
Jan Vandepitte, De Pinte.
Zijn schilders machteloos?
Bij het lezen van de heel normale zin: ‘De jury voor het vioolconcert was samengesteld uit vooraanstaande musici’, komen plastici nauwelijks tot de bedenking dat dit een abnormale normaliteit is, gezien hun eigen situatie. Wanneer wij de lijsten der juryleden overlopen, die beslissen over schilderkundige prijzen, zouden wij eigenlijk verbaasd moeten zijn over het feit dat daar zo weinig plastici aan te pas komen. Geen enkele musicus zou zich bij het oordeel van een paar schilders en een toegevoegde letterkundige neerleggen, indien het dan al zou gebeuren, dat dezen zich, in een moment van zelfoverschatting, voor een dergelijke jury laten inspannen. Geen enkele letterkundige zou zijn geschriften insturen naar een jury van beeldhouwers en toondichters, als dit per toeval eens mocht plaats vinden.
Picasso vond de formule voor de schilders, toen men het over zijn portret van Stalin had: wat willen zij met mij over mijn kunst praten, ik geef toch ook geen les in economie.
Het is beschamend te zien hoe weinig persoonlijkheid en fierheid onze plastici nog bezitten. De tijden zijn definitief voorbij, waarin de kunstenaar zelf de lijn van zijn tijd bepaalde. Tegenwoordig wordt die lijn bepaald door letterkundigen, journalisten en wat men noemt: critici van diverse pluimage, die stem uitbrengen en door hun publicaties de richting wensen te dicteren over een vak dat zij niet beheersen, d.w.z waarvan zij noch de ingewikkelde techniek met zijn duizend mogelijkheden en zwakke plekken kennen, noch de mogelijkheden om de zwakheden te vermijden of te ontduiken, noch de chiqué, noch de intensiteit van de charge die werd gebruikt, noch de pseudointellectuele platheden, noch de leegheid met artistieke allure, noch de produkten, geinspireerd door de angst onbekend te sterven.
Men zou zo gaan denken dat de plastici lijden aan een mafiacompleks. Wie in wil zijn, sluit aan bij de heersende groothandelaren, wie tegen is wordt als onmondig tegen de muur gezet. Er heerst het grootste stilzwijgen.
Wat men in het normale leven gewoon als bedrog zou aanschrijven, schijnt in de kunstenaarswereld precies het noodzakelijke ingrediënt te zijn voor onvakkundigen om, na de eerste verbazing, over te gaan tot het ditmaal wèl vakkundig exploiteren van de gelegenheid om de bekende judo-truc in de kunst toe te passen. Namelijk de fout stimuleren en kracht bijzetten heeft tot gevolg, dat de betrokken persoon niet meer meester is over zijn eens ondernomen handeling en maar doorschuift, waar de andere hem hebben wil. Zij verdienen daarmee niettemin niet slecht, wat tenslotte maar een billijke schadevergoeding betekent.
Wordt het niet de hoogste tijd dat de plastici hun zaken in eigen handen nemen en niet meer lijdzaam toezien hoe zij en hun collega's door onbevoegden worden afgemaakt? Kan niet gewoon door een oproep, zij het dan deze, een teken tot boycot worden gegeven om dergelijke manifestaties van machteloosheid tegen te gaan?
Albert Setola, St. Michiels.