postscriptum
‘Het laatste nummer van West-Vlaanderen is ne keer iets anders, iets waarvan ik geen benul had, iets waarvan ik niet wist dat het ‘zo’ was. Zulke zaken doen altijd deugd aan het hart. Zijn er toch slimme mensen op de wereld en interessante dingen! 'k Heb spijt dat ik zo vroeg geboren ben... De onderwerpen voor 1965 zijn goed gekozen...’
ᴕ Wij besluiten met een briefje van Lic. Aimé Pillen, briefje, dat eerder zou passen in ‘Vrije Tribune’, maar vermits wij hier nog net een hoekje vrijhebben...
‘De rol van de ‘wijtewagen’ in de film Kerkhofblommen is een onderwerp van veel kritiek geworden.
1. Uit de tekst van Gezelle blijkt duidelijk dat de wagen klaar staat op de boerderij. In gedachten vooruitlopend op de tocht naar de kerk, dicht Gezelle: ‘Traagzaam...’.
2. De onverwachte aankomst van de leerlingen op de boerderij doet in extremis het traditioneel gebruik van de wijtewagen wegvallen. De leerlingen dragen zelf het lijk en de familieleden volgen te voet.
3. Sub 1 is de wijtewagen in de film bijgevolg verantwoord, maar niet sub 2.
ᴕ Eveneens tot de rubriek ‘Vrije Tribune’ behoort een schrijven dat naar een redactielid gestuurd werd om te protesteren tegen de veronachtzaming van de oude sakrale kunsi in deze dagen: onder voorwendsel de nieuwe liturgie te dienen zouden vele waardevolle kunstwerken uit onze kerken vernield, verkocht, weggeworpen worden met een gewetenloosheid, die aan de slechtste tijden van de Beeldenstorm doet denken, toen uit dwaas fanatisme zoveel moois verloren ging. Onze correspondent vermeldt geen concrete gevallen, maar moesten zulke bestaan, dan kan hij zich richten tot de Bisschoppelijke Commissie voor Kerkenbouw, die eveneens de zorg voor de oude kerkelijke kunstvoorwerpen ten zeerste behartigt en voorgezeten is door Mgr. V. Van Gheluwe (Bisdom, H. Geeststraat, Brugge).