Vooruitstrevende meubilering in West-Vlaanderen
Het moderne meubel in serie-productie
Ontwerp en uitvoering Defour, Hooglede. Foto: ‘Anthony’, Brussel.
Tot voor enkele jaren nog waren de mensen, die zich een rustig, behaaglijk en prettig interieur wilden maken, overtuigd dat ze naar het buitenland moesten. Zij zaten te grasduinen in allerhande Franse, of Zwitserse revue's of zwoeren bij de Nederlandse pas-toe-meubels. Het is verheugend hoe ook Vlaamse binnenhuisontwerpers hun goede smaak aan een fijnzinnig commercieel inzicht hebben gekoppeld, en hoe inderdaad thans reeds enkele voorname ontwerpers van meubels en binnenhuis in ons land aan het werk zijn. Elders in dit tijdschrift wordt hierover uitvoeriger uitgeweid.
De meubelfabriek Defour uit Hooglede moet in verband hiermede stellig vermeld, omdat dit bedrijf, zoniet zuiver creatief, dan toch industrieel het rhythme en de smaak heeft weten te vatten van het algemeen streven naar een moderner, en smaakvoller interieur. Het mag eens onderlijnd dat dit jonge bedrijf een Westvlaams seriebedrij f is, dat het heeft aangedurfd meubelen van moderne lijn en smaak in serie te fabriceren tegen democratische of althans breed toegankelijke prijzen. Op de in Januari van dit jaar gehouden Meubelbeurs te Brussel, mocht het huis Defour hiervoor de felicitaties in ontvangst nemen van het departement van Economische zaken, dat in deze bedrijvigheid een middel ziet om de té grote import van buitenlandse artikelen tegen te gaan. Op uitnodiging van het Museum van Sierkunsten te Gent werden enkele ensembles van Defour (o.a. het hierbij gereproduceerde) van 5 tot 27 februari 1955 geëxposeerd in de eerste tentoonstelling gewijd aan het sociale meubel.
Ontwerp en uitvoering Defour, Hooglede. Foto: ‘Anthony’, Brussel.