| |
Kunstactualiteiten
Het koninklijk geschenk ‘West-Vlaanderen, Ons Land...’
BIJ de Blijde Intrede te Brugge, op Zondag 31 Mei ll., heeft de Provincie West-Vlaanderen aan Z.M. Koning Boudewijn een kostbaar Hulde-Album aangeboden.
Dit geschenk is even oorspronkelijk als kunstvol. Het denkbeeld, te danken aan de h. Joz. Storme, lid van de Bestendige Deputatie, werd ontleend aan het hulde-album dat in 1952 door het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond geschonken werd aan toondichter Baron Ryelandt. Het kon thans uiteraard in homogener vorm uitgewerkt worden.
Onder de titel West-Vlaanderen, Ons Land... schreef André Demedts een essay van negen hoofdstukken, waarin hij het veelkleurig panorama van de Noordzeegouw oproept. Als op een rustige wandeltocht, doch zonder nutteloos talmen, wijst de schrijver naar de eigenaardigheden van volk en streek. Hij opent historische vergezichten en herinnert aan puntige anekdoten.
| |
| |
Naast het kunstbezit schenkt hij tevens aandacht aan de economische en agrarische toestanden en problemen. Zonder ooit tot een nomenclatuur te verstarren schenkt dit zwierig proza van Demedts een zeer volledig beeld van de provincie.
De tekst werd gedrukt op de persen van de Sinte-Catharinadrukkerij te Brugge, uit de Caslon-Old Face, op handgeschept Hollands Pannekoekpapier, formaat B 29,8 × H. 37,3 cm. De gewone zintekens werden vervangen door siervignetten in de tweede kleur van getaand oud rood. Hulde mag gebracht worden aan wijlen heer Edouard Verbeke, bestuurder van de drukkerij, die tot op de vooravond van zijn schielijk afsterven, nauwgezet toezicht hielp uitoefenen op het delikate drukwerk.
Een twintigtal West-Vlaamse grafische kunstenaars hebben medegewerkt aan de illustratie van de vrije bladzijden. Zij hielden zich nauwgezet aan het thema dat hen in de tekst toegewezen werd, doch behielden de ruimste artistieke en technische vrijheid bij het uitwerken ervan. Het aanbrengen van de heraldische zinnebeelden en van de sierinitialen bij de aanvang van elk hoofdstuk, was gebonden aan strengere normen. De jonge Brugse graficus Jef Boudens heeft zich niettemin uitstekend van zijn taak gekweten. Zijn verfijnde arbeid, - aldus het officieel advies - herinnert aan sommige middeleeuwse handschriften, waarvan de miniaturen thans in een moderne stijl schijnen te herleven.
De illustraties op de tekst van André Demedts werden verzorgd door: mej. Dora Rommelaere en de h.h. Luc De Jaegher, Rik Slabbinck, Jules Gonthier en Aimé Van Belleghem (allen uit Brugge), Arno Brys, Maurice Boel en Jo Maes (allen uit Oostende), Albert Setola (Sint Michiels), Roger Van de Weghe (Beernem), Leo Van Paemel (Blankenberge), Louis Verbeeck (Knokke), Alfons Blomme (Roeselare), Eugeen Van Steenkiste (Ieper), Hilaire Gellynck (Wervik), Fred Wallecan (Menen), Ernest Verkest (Tielt) en Jos Speybrouck en Marcel Notebaert (beiden uit Kortrijk).
Wie enigszins vertrouwd is met het werk van deze kunstenaars, kan daaruit afleiden dat het Hulde-Album ook in opzicht van illustratie een spiegelbeeld biedt van de plastische stromingen in de provincie. Uit de teeltbodem van hun persoonlijkheid, doch gebonden aan de materiële eis van het zware Pannekoekpapier, bereikten de medewerkers een veelzijdigheid die in compositie, lijn en kleur, practisch de grenzen van het grafisch genre en zijn figuratieve mogelijkheden afbakent. Juist omwille van dit illustratief gedeelte
Arno Brys, Tijl Uilenspiegel. (Koninklijk Huldeboek)
mag het Hulde-Album als een énig stuk beschouwd worden.
Het vorstelijk geschenk werd ingebonden in ongekleurd Vlaams kalfsvel door het uis De Baere, te Brugge. Het draagt op de omslag een ingewerkt handgedreven en geëmailleerd wapenschild van de Provincie, vervaardigd door de goudsmid Maurice Claeys, uit Sint Andries. De band wordt beschermd door een openslaand kistje in bruingekleurd kalfsvel, op de witzijden binnenwanden versierd met het wapenschild van de Vorst in goudstempeldruk, eveneens vervaardigd door het huis De Baere. De opvatting van het Hulde-Album werd uitgewerkt door een provinciale commissie van advies, waarvan deel uitmaakten de h.h. Storme, voorzitter, Botte, Fonteyne, Pauwels, Schelpe, Verbeke en Gyselen. Het toezicht op de typografische schikking en op het bandwerk werd uitgeoefend door de h. Fonteyne, eredirecteur van de Academie te Brugge. De coördinatie tussen de medewerkers werd verzorgd door de diensten van het Provinciaal Gouvernement.
G.G.
| |
Wedstrijd voor jeugdtoneelwerk
HET Algemeen Westvlaams Toneel schrijft een wedstrijd uit voor jeugdtoneelwerken, ten einde onze lagere en middelbare scholen te laten beschikken over een rijker keus artistiek verdedigbare werken voor jeugdtoneel. De reglementen voor deze literaire wedstrijd moeten aangevraagd worden bij de heer R. Decock, Stationlaan, 97, Roeselare.
| |
Oudheidkundige en Geschiedkundige kringen
VAN 26 tot 30 Juli wordt te Kortrijk het jaarlijks nationaal congres gehouden van het Verbond voor oudheidkundige en Geschiedkundige kringen van België, dit naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de stichting van de Kortrijkse kring. Het programma vermeldt op Zondag 26 Juli: te 10 uur: H. Mis in St Michielskerk; te 11 uur: vergadering van de afgevaardigden; te 12 uur: ontvangst door het stedelijk magistraat; te 15 uur: algemene vergadering (Casinoplein); te 18 uur: Bezoek aan de tentoonstelling: Kerkelijke Kunst in het Kortrijkse; te 20 uur: concert.
De volgende dagen worden werkvergaderingen georganiseerd, een geleid bezoek aan de Kortrijkse kerken en een uitstap naar Ieper, Lo, Veurne en de opgravingen van de abdij Ter Duinen.
Adres voor inlichtingen: Toekomststraat 1, Kortrijk. (De inschrijvingskosten bedragen 250 fr. en geven recht op het bijwonen van het congres en op de publicaties).
| |
Het fantastische in de kunst
OP 5 Juli wordt in de Kursaal te Oostende een tentoonstelling geopend die gewijd is aan de fantastische kunst. De inrichters hadden tot doel enkele karakteristieke werken te exposeren vanaf de zestiende eeuw tot op heden. Naast Bosch, biedt de zestiende eeuw Bruegel, Huys, Caron, Ars Graf, Arcineboldo en Dürer.
De zeventiende eeuw is vertegenwoordigd door Teniers, Monzu Desiderio, Bracelli. Daarop komen Füssli, Wiertz, Redon, Rops, Ensor, van wie schilderijen en etsen zullen te zien zijn, vertegenwoordigt de hedendaagse kunst. Wat de metaphysische school betreft, zal men een homogeen ensemble van Chirico, Caiza, Morandi, Sirona kunnen bewonderen. Het surrealisme zal vertegenwoordigd zijn door Dali, Ernst, Margritte, Delvaux, Labisse en Coutaud; ook zullen er belangrijke werken getoond worden van Klee, Chagall, Miro, Tanguy, Brauwer en Lam.
| |
In het Casino te Knokke
OP 4 Juli wordt in het Casino te Knokke een grote retrospectieve tentoonstelling Max Ernst geopend. Op dezelfde dag worden de reusachtige decoratiewerken,
| |
| |
welke René Magritte ontworpen heeft voor een der zalen van het Casino, voor het publiek ten toon gesteld.
| |
Knokke, histoire et souvenirs
HET merkwaardig boek Knokke, histoire et souvenirs van de hand van Pastoor Opdedrinck wordt heruitgegeven. E.H. Opdedrinck heeft zijn leven lang gewijd aan opzoekingen over de oudste geschiedenis van het Noorden van West-Vlaanderen. Te Damme had hij een aanzienlijk aandeel in de historische onderzoekingen in het St Janshospitaal en richtte aldaar ook het museum op. Hoeke en Westkapelle werden insgelijks door hem bestudeerd. Het werk over Knokke, zijn levenswerk wordt heruitgegeven in het Frans en in het Nederlands bij de uitgeverij Veka, Lippenslaan, Knokke. Het werk werd nagezien door Ir J. De Langhe, die zelf de schrijver is van het werk: De oorsprong van onze kustvlakte.
| |
Het portret in de oude Nederlanden
NA de merkwaardige tentoonstellingen die in de laatste jaren te Brugge werden georganiseerd over Hans Memling, Gerard David, Fiamminghi e Italia en de Edelsmeedkunst, wordt dit jaar van 28 Juni tot einde Augustus in het stedelijk Museum een belangrijke tentoonstelling gehouden: Het portret in de oude Nederlanden. In tegenstelling tot de expositie die verleden Winter te Parijs liep van Jan van Eyck tot Van Dyck, zal de Brugse tentoonstelling zich beperken tot de 15de en de eerste helft van de 16de eeuw, het glanstijdperk van de Vlaamse en Brugse school. Meer dan honderd werken worden tentoongesteld; zij zijn vooral afkomstig uit private verzamelingen en verschillende zijn van de hand van onbekende meesters. Uit Nederland, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk worden de schilderijen naar Brugge overgebracht. De tentoonstelling van Brugge zal vollediger zijn dan de Parijse, onder meer door de aanwezigheid van het Portinariportret van Van der Goes uit de Galleria Uffizi te Florentië.
Een uitgebreide catalogus werd uitgegeven met talrijke reproducties en met een inleiding van de heer Paul Fierens. De toegangsprijs is vastgesteld op 20 fr. (10 fr. in groep) en 50 ff. voor een abonnement.
| |
Ateliers Permeke, Jabbeke
DE ateliers van wijlen Constant Permeke, worden gedurende de ganse Zomer opengesteld voor het publiek, elke dag, uitgenomen de Vrijdag, van 10 tot 12,30 uur en van 14 tot 18 uur. De toegangsprijs is vastgesteld op 20 fr. bij individueel bezoek. (15 fr. voor groepen vanaf 10 personen en 10 fr. voor scholen en jeugdgroepen).
| |
Het internationaal congres voor religieus toneel te Brugge van 12 tot en met 17 augustus 1953
PATER Boon heeft verleden jaar zijn bedoeling beklemtoond, het gezelschap van het H. Bloedspel een duurzaam karakter te verlenen, hetgeen de recruteringsmoeilijkheden van verleden jaar zou uitsluiten en tevens de voorbereiding op de volgende vertoningscycli zou verbeteren en veredelen. De continuïteit van het Gezelschap brengt echter ook een derde factor met zich mede, die voor Vlaanderen en Brugge niet van belang ontbloot is: door jaarlijkse manifestatie's op toneelgebied wordt het algemeen peil verhoogd, ontstaat er een vruchtbare internationale wisselwerking en kan ons land inzake openluchttoneel een bemiddelende en zelfs leidende rol spelen. Dit laatste is trouwens reeds herhaaldelijk in het verleden het geval geweest. Hoeft dan nog onderstreept, wat dit voor Brugge betekent, de stad van het Europa-College, en misschien wel eens een centrum van een bepaalde tak der West-Europese cultuur?
Het congres staat onder de algemene leiding van E.P. Boon, bijgestaan enerzijds door dhr J. Declercq voor de Vlaamse sectie en anderzijds door dhr E. Schwartz voor de Waalse sectie. Het ere-voorzitterschap werd door Mgr De Smedt, Bisschop van Brugge, welwillend aanvaard. De heer Jozef Storme, lid Bestendige Deputatie en Hoofd der Kulturele Diensten voor de Provincie West-Vlaanderen, zal als verbindingsman met de openbare instanties fungeren. Verlenen verder aan dit internationaal congres voor religieus toneel te Brugge hun gewaardeerde medewerking: de UNESCO, het Ministerie van Openbaar Onderwijs, het Provinciebestuur van West-Vlaanderen en het Stadsbestuur van Brugge. Tal van buitenlandse groepen zonden reeds hun toetreding. Verschillende onder hen zullen zelfs model-opvoeringen geven. Hieronder publiceren wij het voorlopig programma, zoals dit door het secretariaat van het H. Bloedspel, ons op einde Mei werd medegedeeld:
12 Augustus: Opening met eerste studie en academische zitting in het Provinciaal Hof.
's Avonds Openluchtopvoering van Le Chemin de la Croix van Paul Claudel, door de groep Le Masque au Genêt van Angers, onder regie van René Rabault.
13 Augustus: Studieuren over verscheidene problemen van het Religieus Toneel in dienst van de massa en in de geschiedenis der Middeleeuwen en der latere Tijden.
14 Augustus: Dag voor de regisseurs in het binnen- en buitenland.
's Avonds openluchtopvoering van De Zeven Blijdschappen van Maria. Regie: Anton Van de Velde en muziek van Arthur Meulemans.
15 Augustus: Geleid bezoek aan de stadsmusea en studie van het religieus toneel in verband met de middeleeuwse schilderijen. Internationale contactname van de verscheidene grote openluchtprestaties der Europese en zelfs mondiale bewegingen met vertegenwoordigers ook der grootste openluchtprestaties uit New-Zealand, Australië, Canada, enz.
's Avonds speciaal beiaardconcert door Staf Nees, uit Mechelen.
16 Augustus: Verbroedering der internationale organisaties op het congres aanwezig en tal van Vlaamse vooraanstaande toneelgroepen die aan christelijk toneel doen. Tevens Landdag voor de Waalse sectie van het Katholiek toneel en voor de vertegenwoordigers van het Nationaal Vlaams Kristelijk Toneelverbond (N.V.K.T.).
Naast deze openluchtprestaties en studiedagen, die dit congres tot een festival zullen maken toegankelijk voor al de bezoekers uit het binnen- en buitenland, wordt in de Stadsschouwburg een reeks van andere religieuze opvoeringen gegeven, nl.:
1. Door Mej. Van Veen, uit Parijs Le poche de la souffrance als voorbeeld van de religieuze dans en choreografie.
2. Door regisseur Paul Pasquier, met zijn groep Le théâtre du Château uit Lausanne, met het werk van De Milosz Miguel Manara.
3. Door regisseur Baeriswyl, met zijn groep Les Compagnons de la Romandie uit Genève, een opvoering uit het werk van Henri Ghéon die voor het eerst in België opgevoerd werd en de religieuse toneelbeweging wakker riep, en thans over heel de wereld wordt voortgezet.
| |
| |
4. Een opvoering van een werk van de Spanjaard Caldéron de la Barca, waarschijnlijk door de groep van de Universiteit van Padua onder regie van De Bosio.
5. Een type van het religieuze toneel in Engeland, hoogstwaarschijnlijk door de toneelfilm Murder in the Cathedral van T.S. Eliot.
6. Een modelopvoering door het Vlaams Toneel, uit Brussel, onder regie van Piet Savenberg, voorzitter A.K.V.T.-Brabant en Directeur van het Schooljeugdtheater uit Brussel.
Daarnaast zal een tentoonstelling gehouden worden die een internationaal aspect geeft over het religieus toneel over alle landen en continenten. Met gans de retrospectieve geschiedenis van het vlaamse toneel-ontwaken, via het Vlaamse Volkstoneel, de bloei der massaspelen en de voornaamste bewegingen in het buitenland.
Tijdens deze tentoonstelling zullen ook geregeld films afgerold worden als documenten van toneelprestaties, en kleine modelopvoeringen gegeven worden van het poppenspel.
| |
125 jaar academie te Menen
OP Zaterdag 20 en Zondag 21 Juni vierde de Stedelijke Tekenacademie van Menen haar 125 jaar bestaan, met luisterlijke feesten. Bij de opening der tentoonstelling van werken van leerlingen en oud-leerlingen werd het woord gevoerd door kunstschilder Fred Wallecan. Hulde werd op het stadhuis gebracht, na de Dankdienst in de Decanale Kerk, aan Gaetan Halsberghe en Jozef Noreille. De hr Devleeschouwer sprak op de Academische zitting de feestrede uit. Ook werd een gedenkplaat onthuld.
| |
Vaticaanse kunstschatten
IN het gemeentemuseum te 's Gravenhage wordt van 27 Juni tot eind September een unieke tentoonstelling gehouden van Vaticaanse kunstschatten.
Onder meer zal hier geëxposeerd worden: De Goede herder, de oudste vrijstaande plastiek (2de of 3de eeuw), evenals de sarcophaag met het leven van Petrus, het kostbare kruis van Justinus II met de reliek van het H. Kruis en tal van kunstnijverheidsvoorwerpen uit de vroegste tijd. Fraaie broderieën uit de kerkschat van Pisa, pelgrimsampullen en vroeg-christelijke ivoren uit Monza, precieuze voorwerpen van de Byzantijnse periode uit Venetië en prachtig weefwerk uit Assisië. Verder zullen er geëxposeerd worden de Rafaëltapijten uit het Vaticaan en uit Mantua. De vroeg-renaissance, laat-renaissance en barok zullen vertegenwoordigd zijn o.a. door Fra Angelico (Altaarstuk met de Annuntiatie) en Simone Matini.
| |
Frans-Vlaanderen
HET Maartnummer van het tijdschrift van de Vlaamse Toeristenbond was gewijd aan verleden, heden en toekomst van onze volksgenoten in Frans-Vlaanderen. De meest bevoegde Frans-Vlaanderenkenners, zoals Prof. Dr Vital Celen, E.H. Gantois, Joris-Max Geerland en anderen verleenden hun medewerking.
|
|