Prisma der jongeren
Maurits Claeys - Sint Andries
Te Sint Andries bij Brugge woont en werkt de 36-jarige edelsmid Maurits Claeys.
Aan de Brugse Academie leerde hij tekenen en modeleren onder de kundige leiding van etser Jules Fonteyne en beeldhouwer Octaaf Rotsaert. Na enige leertijd in diverse ateliers te Gent en Antwerpen vestigde hij zich als edelsmid kort na de jongste oorlog. Het decoratief metaalwerk dat wij van zijn hand kenden bewonderen is ofwel zuiver smeedwerk in goud, zilver, koper of brons, slagwerk al of niet versierd met gravures, ofwel smeedwerk opgesierd met keurig gekozen émailkleuren. De techniek van het émail, vooral in nauw verband met het smeedwerk is uiterst delicaat. Het is ofwel inlegwerk van draad (émail cloisonné) ofwel uithaling van materie uit de massa en opvulling daarna (champ levé). Vakkennis gekoppeld aan artistieke visie. Onder de voornaamste werken van Claeys vermelden wij de versiering in zilver en émail van het Gulden Boek van de stad Binche (1947), de godslamp voor de Blindekenskapel te Brugge (1947), de godslamp en het zilveren tabernakel in de H. Hartkliniek te Oostende (1950), een bloemenkrans met vazen in zilver (2,20 m. hoog) rond het beeld van O.L. Vrouw van de Potterie te Brugge (1952), een sierlijk halssnoer voor de Prince van de nieuwopgerichte rederijkerskamer De Weerde Drie Santinnen te Brugge (1953), en de koperversiering op de zwartmarmeren doopvont van de H. Hartkerk te Knokke (1953) benevens tal van kelken, cibories, godslampen, sierkettingen voor gilden enz. In de prijskamp voor toeristische souvenirs voor Oostende (1951) en voor de Guldensporenherdenking te Kortrijk (1952) werden zijn geslagen schaaltjes, met émailwerk versierd, tweemaal geprimeerd. Reeds tweemaal werkte Claeys voor de Koning, een eerste maal met een zilveren schaal in bas-relief aangeboden aan Koning Boudewijn te Gent (1952) en onlangs nog met het geëmailleerd wapen van onze provincie op de voorpagina van het kunstalbum dat te Brugge aan de Vorst werd aangeboden (1953). Thans is hij naast vele andere werken bezig
aan de herstelling van een mooie Gotische kelk uit 1447, afkomstig uit de kerkschat van Caster. Wat hijzelf zijn ‘vrij werk’ noemt, lijkt bizonder interessant: ‘taille directe’ in koperslagwerk: een aantal kinderkoppen in deze uitvoering sieren reeds menige woonkamer.