Alfons Blomme
Niemand heeft meer dan Alfons Blomme, Romeprijs en een der voornaamste schilders van het land, rondgezworven Europa door, op zoek naar het pittoreske, dat hij dan met de hem eigen techniek weergeeft. Het is echter vooral Venetië, dat hem steeds opnieuw boeit: de stad met de felle kleuren en de scherpe contrasten, de stad ook van de zuivere, kalme, blije hemel en van het heldere water, waarin bruggen en koepels en torens zich weerspiegelen. Van werken, die hij aan Venetië heeft gewijd, vindt men elders in dit nummer een reproductie.
Het stadje Zierikzee, dat eveneens dikwijls door Blomme werd uitgebeeld, geeft als een synthese van Holland: de gezellige bouwcomplexen tot een monumentaal geheel samengebonden, in een doorzichtige atmosfeer, waarin de objecten dichtbij tintelen en leven, terwijl zij op afstand verdoezelen en ook vervangen in zilvergrijs.
Bretagne, dat ook Permeke in zijn laatste jaren bekoorde na anderen zoals W. Jocqué, de schilder der Bretoense pardons, moest ook Blomme aantrekken: zee en uitvarende visserssloepen, krinkelende rivieren, een dapper volk dat zo zeer herinnert aan het Vlaamse. Zijn Bretoense werken hebben alle gemeen een schetsende, levendige lijn en een zachte gelukkige glans over de dingen
De Azurenkust wordt door Blomme meestal niet met heftige belichting uitgebeeld; de zon blijft bij hem ongezien en alle kleuren worden omwerkt tot een stil-blije harmonie. Uitzonderlijk, zoals in het hier uitgebeelde schilderij, wordt deze streek door hem met een door intense kleuren zich uitende heftigheid weergegeven.
Aankomst van vluchtelingen te Zierikzee 1914 (Verz. Stadsbestuur van Zierikzee).