kers, techniese zoekers, die de kinema in de korte tijdruimte van ternauwernood een zevental jaren op het hoog artistiek plan hebben ge bracht, waarop hij zich thans, wel te verstaan in zijn gewetensvolle uitingen, beweegt.
Waren de inzichten van Griffith dus nog tamelik pueriel en beperkten zich zijn bedoelingen tot simpel-realistiese accenten van beweging, van sentiment, van omgeving, in De Spookkar van de Zweed Sjoström zien we gans andere elementen in 't gedrang komen. In deze film wordt op merkwaardige wijze partij getrokken van de techniek, genaamd de ‘surimpressie der beelden’. Zij maakt het Sjöström's spookkar mogelik de meest hallucinante ritten uit te voeren, zoals b.v. die doorheen de branding van een holle zee; de personages ontdubbelen zich, ze worden immaterieel, zodat geen massa nog bij machte is aan hun etheriese lichtheid weerstand te bieden Dank zij dus nogmaals een hoge techniese inspanning werd hier een summum suggestie, mystiese suggestie, bereikt. Sinds de objektief-realistiese onderlijningen van Griffith zijn we dus reeds een fel eind weegs opgeschoten.
In Frankrijk zien we Abel Gance, Poirier, Roussel, Germaine Dullac, doch eerst en Vooral Delluc, L'Herbier en de latere Epstein werken volgens nieuwe wetten. Het zijn de impressionisten van de kinegrafie. Zij analyseren de foto en verwijlen graag, té graag soms, bij een belangwekkend détail. Deze ‘sprongen’, die niets gemeens hebben met de bliksemsnelle ‘terugkeer’ naar een voorbij moment, ook kinematografiese sumultaneïteit genoemd, doen wel eens afbreuk aan het rythmies verglijden der aktie, zodat een der kapitale hoofdprincipes van de cinegrafie, de dynamiek, er op spijtige wijze door verwaarloosd wordt. Waar echter dit ontleden geen verlammen betekent, daar is het een faktor van hoogst suggestief en evokatief allooi.
Inmiddels heeft in Duitschland Robert Wiene zijn fantastiese Caligari gerealiseerd. Sinds Broken Blossoms is het zonder enige twijfel de grootste gebeurtenis, die zich op kinematografies gebied tot dan toe voordoet. - Er is veel, zeer veel heen en weer getwist geworden over deze film, zoveel zelfs, dat het gekheid zou zijn hier nogmaals de strijdbijl op te delven. Beperken we ons daarom tot de strenge, objektieve kontrool, beoogd met dit artikel, en stellen wij, buiten alle bijkomstigheid van kritiese aard om, vast dat Caligari, en dit hebben zelfs zijn fanatiekste bestrijders moeten toegeven, een nieuwe periode inluidt, n.l die van het konstruktivisties, niet te verwarren met konstruktief, dekor.
Een niet minder belangwekkende verschijning rondom hetzelfde tijdstip is Lupu Pick's Rail, film zonder ondertitels. De bedoeling is tweeërlei: 1e de kinema trachten te verlossen van 't barok-litterair franje, waarin hij gewoonlik steekt; 2e het spel in de mate van het mogelike te styleren.
Alhoewel ik deze film om zijn eenvoud- en evenwichtigheid hoger stel dan de vorige, moet hij het evenwel, zuiver avant-gardisties