Piet van Engelen
De plaat die deze aflevering vergezelt is een afdruk der phototypie, vervaardigd naar eene der drie schilderijen van Piet Van Engelen, die op dit oogenblik in de driejaarlijksche Tentoonstelling van Brussel prijken. Piet Van Engelen schijnt zich sedert eenigen tijd bijzonder op de dierenschildering toegelegd te hebben en niet ten onrechte, want in dit genre heeft hij reeds menige zegepraal behaald.
Voor den kunstenaar, die de dieren als hoofdhelden zijner werken laat optreden, liggen verscheiden wegen open om ons zijne indrukken mede te deelen. Ofwel bijzonder aangetrokken door de pracht van veder en pels, vergenoegen zij zich keurig en fijn gevogelte en wild na te bootsen, een vak waarin een Quiton uitmunt; ofwel meer belang stellend in de eigenaardigheden van het individu, vervaardigt de schilderwezenlijke portretten, beelden, die evenveel verdiensten kunnen hebben als menschenportretten en voor het vervaardigen derwelke gelijke moeilijkheden te overwinnen zijn. Want ieder dier heeft zijn persoonlijk karakter, zijne gewoonten, eene eigene uitdrukking op het gelaat, die het onderscheiden van andere dieren der zelfde soort, zelfs uit hetzelfde nest.
Al die bijzonderheden moet de schilder laten doorstralen in zijn beeld, op gevaar af, zoo hij ze verwaarloost, geen portret te leveren. Karel Verlat
![illustratie](_vla010189001ill0023.gif)
heeft dergelijke beeltenissen geschilderd die, toen zij in het openbaar tentoongesteld werden, de algemeene bewondering afdwongen.
De dieren kunnen echter anders beschouwd worden, namelijk onder een meer bepaaldelijk dierkundig opzicht. De ontleding van hun lichaam, zijne vormen en proportiën, komen daarbij meer in aanmerking. In sommige zijner paardenbeelden leverde onder andere K. Tschaggeny bewonderenswaardige voorbeelden van dien aard.
In meer schilderachtige omgeving stelden Ommeganck en L. Van Kuyck, soms als stoffeering van een landschap of eenen stal, soms als hoofdfiguren van het tooneel, schapen en vee, paarden en honden voor. Bij onze levende schilders zijn Verwee en Stobbaerts meester in dit vak, terwijl onder de ouderen Kuyp en de onsterfelijke Potter als schitterende sterren uitblinken.
Hiermee is nochtans de reeks niet uitgeput. Snyders, Paul de Vos en Fyt werden, evenals Rubens, begeesterd door het aanschouwen van jachttooneelen; met meesterlijke hand tooverden zij die voor onze oogen.
Minder woest en wreed zijn
![illustratie](_vla010189001ill0024.gif)
de lievelingen van Henriette Ronner. Minnekepoes treedt bij haar op met fluweelen pootjes maar snijdende nagels, met zoetzappige tronie maar scherpe blikken en scherpe tanden, slank en buigzaam van lichaam als een riet maar krachtig als eene stalen veer.
In hare spelen, poetsen en parten wordt zij gewoonlijk voorgesteld. Zij toont hoe zij het kantwerken, het vedelstemmen of het horlogiemaken verstaat, altoos in hare kattenhoedanigheid; terwijl andere kunstenaars alleen den
![illustratie](_vla010189001ill0025.gif)