Veilingen van schilderijen.
In den laatsten tijd hebben te Parijs twee aanzienlijke veilingen van schilderijen plaats gehad: die der galerijen Pommersfelden en Salamanca. Deze laatste galerij was vooral rijk aan schilderijen uit de Italiaansche en Spaansche scholen, en met het oog daarop had de bestuurraad der Antwerpsche koninklijke academie aan het Staatsbestuur en de regeering van Antwerpen voorgesteld, in de veiling Salamanca 75,000 fr. te besteden, om het Antwerpsch museum met eenige stukken van beroemde Italiaansche en Spaansche meesters te verrijken. De bestuurraad der academie, de stad Antwerpen en het Staatsbestuur zouden ieder één derde van deze som, dat is 25,000 fr. hebben gegeven. Deze voorslag werd evenwel door het Staatsbestuur en het gemeentebestuur van Antwerpen niet aangenomen. Dientengevolge werd dan ook op de bewuste veiling, vanwege het Antwerpsch museum, geen bod gedaan.
Over 't algemeen werden de schilderijen van de verzameling Salamanca zeer duur verkocht. De voornaamste werden toegewezen aan eenen Engelschman, den heer Cook, naar men zegt voor rekening der Nationale Galerij, te Londen. Het Brusselsch museum deed eenige aankoopen en betwistte onder andere aan den heer Cook de hem voor 85,000, 73,000 en 98,000 fr. toegewezene schilderijen van Murillo en Velasquez. Wij laten hier eene opgaaf volgen van prijzen in de veiling Salamanca besteed: De gramschap van Achilles, 16,200 fr.; De dood van Achilles, 15,700 fr. (beide van Rubens); Portret van den markgraaf van Segones (door A. Van Dyck), 14,200 fr.; een ander mansportret van denzelfden meester, 63,000 fr.; Een woudgezicht (van Ruysdael), 15,000 fr.; Vier veldslagen uit den dertigjarigen oorlog (van Pieter Sneyers), 17,250 fr. (gekocht voor het museum van Brussel); De ruiter op bezoek, 35,000 fr.; Een mansportret, 10,000 fr. (beide van Terburg); Een binnengezicht (van Pieter de Hoogh), 10,200 fr.; Eene Vlaamsche kermis (van Teniers), 24,000 fr.; De dood der H. Klara, 95,000 fr.; De oude Zingara, 85,000 fr.; De verloren zoon bij de lichtzin-