De Vlaamsche School. Jaargang 9
(1863)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 53]
| |||||||||||
De kroft van Ste-Walburgis te Antwerpen.Te midden der oude burgt van Antwerpen, ten noorde der plaets die den naem van Ste-Walburgis behouden heeft, bestaet een vormlooze hoop metselwerk in baksteen, aen beide zyden door eenige overblyfselen van hoogere freiten bezet, die ons aenduiden dat die bouwval eertyds toebehoorde aen den tempel waervan de sporen sedert eene halve eeuw verdwenen zyn.
teekening en plaetsnêe van j. linnig.
Zonder eenig belang in zyne uitwendige vormloosheid, bevat deze bouwval in zyn binnenste het oudste gedenkteeken van de stichting der stad en van de invoering des christendoms in onze gewesten. Nogtans zyn deze kostbare overblyfsels aen het oog onzer oude geschiedschryvers ontsnapt; en de herinnering aen hun bestaen was reeds sedert eeuwen onder de bevolking verdwenen, ten gevolge der wisselvalligheden welke de tempel sedert de eerste tyden zyner stichting onderging. Inderdaed, Pastoor DiercxsensGa naar voetnoot(1), om de overlevering van het verblyf van St-Walburgis te Antwerpen te staven, verblyf waervan wy welhaest hier zullen spreken, haelt eenvoudiglyk de kroft aen, ten zuiden van den toren gelegen; zonder eenige bemerking daer by te voegen opzigtens de plaets waer men ten zynen tyde die veronderstelde overblyfselen des ouden tempels aentoonde. Wy zullen hier de woorden van onzen schryver in hun geheel aenhalen. ‘Non modicam firmitaten huic traditioni (dat is te zeggen van het verblyf der Heilige te Antwerpen) adfert, quod in dicta ecclesia Burgi sub turri in latere meridionali habeatur Crypta, in qua S. Walburgis aliquando egisse et preces fudisse dicitur, et quae tamquam talis ab immemoriali a populo frequentatur et honoratur.’ Hy bepaelt zich daer bytevoegen dat die kroft merkelyke wyzigingen onderging by de vernieuwing der grondvestingen van de kerk en van den toren in 1740, wyzigingen die niet beletteden dat de plaets voortdurend door de geloovigen bezocht werd. Onze geschiedschryvers moeten dan niet geweten hebben, dat de kroften der eerste christene tempels zich altyd onder de Koor bevonden en somtyds de gansche uitgestrektheid der kerk besloegen? Die geëerbiedigde onderaerdsche gewelven, tot begraefplaets der geloovigen bestemd, werden nooit onder den toren aen den ingang der kerk gemaekt. Een nog meer doorslaende bewys dat onze agiographen niet zou | |||||||||||
[pagina 54]
| |||||||||||
mogen ontsnapt zyn, is, dat de zuiderbeuk slechts in 1506 aen de kerk werd bygebragt. De noordelyke was in 1501 gebouwd geworden; en het is onder den eersten dat de nieuwere grafkelder, aen de vereering der geloovigen geopend, zich bevond. Men ging er in langs eenen trap van den beuk onder de kerkmeesterskamer, waer men in 1752 den autaer van de gilde der Buildragers plaetste. Eene kapel buiten den zuiderbeuk gebouwd, en aen de H. Walburgis toegewyd, wy weten niet op welk tydstip, maer die zich op het jongste plan der kerk bevindt, kan niets gemeens hebben met het min of meer oud bestaen van den grafkelder. De datums welke wy komen aen te halen en die op de opgaven onzer plaetselyke kronyken berusten, bewyzen dus onwêerlegbaer dat Pastoor Diercxsens, zoowel als P. Henschenius zich vergist heeft, als hy het gedenkteeken waervan hy melding maekt, aenduidt als dat, welk sedert onheugelyke tyden door de geloovigen was bezocht geworden. Maer, dat die schryvers te ligtveerdig de denkwyze van het gemeen aengenomen hebben, betrekkelyk de ligging van het gedenkteeken, daer uit volgt geenszins dat de overlevering nopens het verblyf der Heilige binnen de muren onzer burgt, het minste harer waerde verlieze. Inderdaed de overlevering moest wel sterk gevestigd zyn, opdat de ieverige inwooners die de laetste vergrooting des tempels bestuerden, daer de herinnering der gebeurtenis wilden behouden; en, als wy de dwaling die ten opzigte der plaets, tot in deze tyden de overhand had, wilden te regtwyzen, is het alleen om de overlevering door een grondiger bewys te staven. Er is dus enkel kwestie de echte ligging van den grafkelder waer de H. Walburgis kan verbleven hebben, te bepalen, en te bewyzen dat dit onder zoo vele opzigten, eerbiedweerdig gedenkteeken, nog bestaet. Wy zullen ons in deze aenteekeningen bepalen de datums en de byzondere feiten die ons in onze opzoekingen moeten geleiden, aentehalen. Het zy voldoende den lezer te verwittigen dat die datums en die feiten geput zyn uit de algemeen bekende werken van Miraeus, Henschenius, Diercxsens en andere. De eerste kerk der Burgt werd omtrent het midden der VIIe eeuw, door St-Amands ter eere der HH. Apostelen Petrus en Paulus gewyd. Wy hebben ons niet bezig te houden met het gevoelen dergenen die beweren dat die kerk, vóor de vestiging des Christendoms, een tempel was, den krygsgod Woden of Wodon toegewyd. Zy werd in 835 door de Noordmannen verwoest, maer onmiddelyk daerna door de monniken van Epternach opgetimmerd. Volgens Diercxsens ging zy daerna aen de monniken van Afflighem over, die ze in 1248 verlieten omdat zy bouwvallig werd. Het schynt nogthans dat de inwooners der Burgt ze heropbouwden; maer de kronyken, zyn het over het tydstip dezer heropbouwing niet eens. Sommige stellen de inhuldiging op het jaer 1236, andere, door P. Papebroch in zyne Annales AntverpiensesGa naar voetnoot(1) aengehaeld, op het jaer 1249, terwyl Grammeye het tydstip vaststelt op het jaer 1256. Wat er ook van dit tydstip zy, het is opmerkelyk dat vóor deze herbouwing de tempel enkel Capella werd genoemd, zoo als blykt uit eene bulle van paus Lucius van het jaer 1182, by Diercxsens aengehaeldGa naar voetnoot(2). Het is insgelyks in deze bulle dat de kapel voor de eerste mael wordt aengeduid als staende onder de bescherming van St-Walburgis. De kerk, door de inwooners herbouwd, werd aen St-Walburgis en St-Catharina gewyd. Papebrochius is van meening dat men deze tweede heilige toevoegde, omdat, omtrent den tyd der herbouwing, de kapel dezer heilige, ten gevolge der derde vergrooting, binnen de stad geslecht was geworden. By de namen der beide heiligen werden ook die van St-Amands en St-Eloy gevoegd, aen welke, naer men gelooft, de kerk na de verwoesting werd toegewyd. Aldus is de kerk, sedert de eerste stichting door St-Amands, tweemael herbouwd, zonder dat onze kronyken melding maken van de kroft alwaer men het verblyf zou kunnen aenwyzen in de levensbeschryving van St-Walburgis aengehaeld. Men weet alleenelyk dat de kapel na de eerste verwoesting opgericht, den naem der heilige droeg op het einde der XIIe eeuw, zoo als blykt uit de aengehaelde bulle. Maer anderzyds werd, tot in het midden der XIIIe eeuw, St-Eloy altyd beschouwd als de voorname beschermheilige der kerk, en het was ter eere van dien heilige dat de jaerlyksche processie in onze kronyken onder den naem van Loykens ommegang bekend, gehouden werd; al zag men er nevens zyn beeld, ook dat der heilige ronddragen. Nogthans heeft de naem der Heilige Walburgis onder de inwooners de bovenhand gehouden om de kerk der Burgt aenteduiden; maer het is te gelooven dat men tot aen het tydstip van de vergrooting der XVIe eeuw, geene kroft aen de vereering der geloovigen te toonen had. De koor der laetste kerk werd herbouwd in 1573, en er is geene melding gemaekt der kroft die onder dit gedeelte des tempels bestond. Nogthans bezitten wy akten van verdeeling die bewyzen dat de kroft vóor die heropbouwing bestond. En toch had in de XVe eeuw, een magazyn, onder de koor der Burgtkerk gelegen, aen zekere Vrouwe Elisabeth van Bombergen toebehoord,Ga naar voetnoot(1) en bleef sedert dien tyd een privaet eigendom. De styl der inwendige bouwing, de gewelven en de pilaren zouden voldoende zyn om te bewyzen dat het magazyn in bovengemelde akten aengeduid, deel maekte van den oorspronkelyken tempel: maer wat het met zekerheid bewyst, dat zyn de sporen der twee deuren langs waer men er van uit de kerk inkwam. Wy bezitten geene oorkonden die ons aenwyzen op wat tydstip of ten gevolge welker heropbouwing die deuren toegemetseld werden. Wy hebben ook niet gevonden of de kroft door de monniken of door de inwooners der Burgt ontvreemd werd, ter gelegenheid van eene der heropbouwingen. Het is zeker dat de afzondering der plaets daergesteld werd door den gewelfden doorgang, die tot de laetste tyden onder de trappen van de koor bestaen heeft. Men kan zich dus de volkomen vergetelheid, waerin deze afhankelykheid des tempels gevallen was, niet uitleggen, als door eene min of meer waerschynlyke gissing. Het is immers niet te vermoeden dat de herstelling der kerk of kapel door de monniken van Epternach plaets had onmiddelyk na het vertrek der barbaren, die in de eerste helft der IXe eeuw de burgt van Antwerpen vernielden. Er moet zeker een geruimen tyd verloopen zyn geweest vóor dat de verspreide bevolking, van haren schrik bekomen, naer hare oude haerdsteden teruggekeerd zy, en zy wederom gerust gevestigd was. Aldus mag men hetgeen onze geschiedschryvers aengaende de onmiddelyke heropbouwing gezegd hebben, niet letterlyk opnemen. Dan nog is het zeer goed mogelyk dat de kroft, daer zy onder de | |||||||||||
[pagina 55]
| |||||||||||
koor des tempels gelegen was, met een stevig welfsel overdekt, aen de algemeene vernieling ontsnapt zy, en dat men ze later, by de heropbouwing daer gelaten heeft, zich bepalende by het herstellen der koor op zyne oude grondvesten. Terwyl de tempel tot puinhoopen vervallen was, kan een privaet persoon zich de gewelfde plaets toegeëigend hebben, of de monniken die de kerk heropbouwden kunnen die plaets ten profyte huns tempels vervreemd hebben. Wat er van die onteigening zy, het is zeker dat de openbare doorgang onder de koor met het plaveisel der kroft gelyk, reeds bestond op een veel vroeger tydstip als dat der heropbouwing van de koor ontrent het midden der XVIe eeuw. De twee oorspronkelyke deuren tot den beuk des ouden tempels geleidende, de later bewerkstelligde openingen, de eene ten zuide, de andere ten noorde der kroft, bewyzen dit genoegzaem. Grondplan der Kroft.
Het zou eene zonderlinge misgreep zyn over de oudheid van het inwendige des gedenkteekens te oordeelen naer den styl en het aenzien der twee deuren aen de noordzyde die heden nog bestaen. Die ingangen kunnen slechts sedert het einde der XVe of XVIe eeuw bestaen. Maer men heeft gezien dat alsdan de koor geheel heropgebouwd werd, en dan hebben ook de muren en de freiten zonderlinge wyzigingen moeten ondergaen. Zulks blykt uit de sporen der nissen of gestopte deuren in de freiten, waervan het heden moeijelyk, ja onmogelyk is de verklaring te geven. Het zou dus, zeggen wy, eene dwaling zyn, den uiterlyken vorm of aenzien der ruïne tot vergelykingspunt te nemen. In de herstelling die men voornemens is te doen, mag men slechts het inwendig karakter der kroft in het oog houden. Men moet de buitenzyde herstellen zoo als zy zich in den beuk der oorspronkelyke kapel moet voorgedaen hebben, eer men de beide deuren toemaekte. Dan, volgens het geschiedkundige dat wy hebben gepoogd te schetsen, is het zeker dat dit tydstip datgene moet voorafgaen, waerop de bewooners der Burgt, zich ontrent het midden der XIIIe eeuw gelastten den ouden tempel te herstellen. De te volgen styl moet dus klaerblykelyk het karakter des romaenschen bouwtrants dragen, om geen anacronisme te begaen én opzichtens het gedeelte des tempels dat men zich voorstelt te behouden, én opzichtens het inwendige aenzien dat dit gedeelte ten onzen dage nog oplevert aen degenen die daer langs eene der te opene deuren, van den kant der Walburgisplein, zal binnenkomen. Thans dat de eigenaer met het stedelyk bestuer is overeengekomen ons een eerbiedwaerdig aloude gedenkteeken te behouden, ware het niet ongepast in de voorzyde aen St. Walburgisplein het volgende opschrift te plaetsen ter herinnering van onze vroegste stadwording. Men zou daertoe het latyn of het vlaemsch kunnen bezigen. Men kieze. Wy doen slechts een voorstel: reliquiae ecclesiae a s. amando cc. a.d. iↃc.lx constructae. sive crypta a populo antverpiano usque ad a. ciↃ.iↃcc.xcvii frequentata et honorata in qua s. walburgis virgo anglosaxonica cc. a. iↃcc.xxviii. egissa et preces fudisse fertur. restaurata a.d. ciↃ.iↃccc.lxiii. of in het vlaemsch: dit is het overblyfsel der kerk omstreeks het jaer o.h. iↃc.lx door s. amands gebouwd | |||||||||||
Bylagen.(1) Ontfangen by my Jan Stappaert vuyten naem ende als Rentmr. vanden erfgenamen wylen heeren Franchois vander Dilft ende vrouwe Cornelia de Bernny, van Gillis Hofman de somme van dry en tnegentich gulden ende acht stuvers over een jaer renten heurl. competerende op zeker packhuys gestaen onder de borcht kercke toebehoort hebbende jouffr. Elizabeth van Bombergen haer grootmoeder, verschenen te Bamisse vyf en tsestich lestleden. Oirconde myns handteekens hier onder gestelt desen xiiijn february lxv. voors. stilo braban. J. Stappaert. Achtervolgen de procuratie by de momboirs van voirs. kinderen op my Jan Stappaert gepasseert voor schepenen van Antwerpen den xxij decemb. ao. xvc. lxiij. De procuratie luidt als volgt:
| |||||||||||
[pagina 56]
| |||||||||||
Doorsnede der Kroft op de lengte.
Doorsnede der Kroft op de breedte.
Verryckt den xxjen augusti ao xvc. lxxiij tich
| |||||||||||
[pagina 57]
| |||||||||||
Oirkonde op perkament met twee uithangende zegels in bruin was.
F.H. Mertens. |
|