De Vlaamsche School. Jaargang 8
(1862)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 61]
| |
Kunstnyverheid.Naestgaende plaet stelt
teekening van d. van spilbeeck, plaetsneê van jos. van hoof.
het middenstuk voor der tafel van het banket door den zeer Eerw. heer Beeckmans, deken der stad Antwerpen, Zyne Em. den Kardinael-Aertsbisschop van Mechelen, en HH. HH. de Bisschoppen van België en uit den vreemden, op 19 augusty 1855 aengeboden. Hetzelve werd ontworpen en uitgevoerd door M.D. Van Spilbeeck en stelt eenen troon voor, in Oosterschen of Byzantyschen styl, samengesteld uit 16 staken waerboven blazoenen en leliën met het naemcyfer van Maria en het stadswapen; deze staken waren versierd met vanen en wimpels en de wapens van Z.H. den Paus en van alle de aenwezige Prelaten en droeg het volgende latynsch opschrift: LetIfICeMInI reCtI CorDe. In het middengedeelte ontwaerde men het beeld van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangenis, op een voetstuk met de wapens der Provincie, der stad en der hoofdkerk versierd. Aen de vier hoeken, onder troonen of hemeldekens, de HH. Evangelisten Lucas, Joannes, Marcus en Mattheus. Als samenstelling en opvatting, liet het niets te wenschen en was allerliefst onder het oogpunt van koloriet; de dagbladen van dien tydGa naar voetnoot1 keuren allen dit werk goed; de Précurseur drukte zich uit als volgt: ‘Wy hebben dezen morgen by M. Van Spilbeeck het middenstuk der tafel gezien voor het banket dat aen de vreemde en belgische prelaten morgen, door den eerw. Deken der Kathedrael wordt aengeboden. Het stelt de H. Maegd Onbevlekt Ontvangenis voor, op een rustaltaer. Verwonderlyke zaek, de ontwerper komt overeen met het algemeen plan, met het rustaltaer van de Meirplaets; alleenlyk heeft M.D. Van Spilbeeck tusschen de zypilaren de beelden der vier Evangelisten; verder verschillen zyne hemeldekens in de détails. Het is een waer kunstwerk zoo wel van goeden smaek als geduld.’ Zoo als men in deze regelen ziet, werd er ter gelegenheid der processie en der gemeentefeesten, op de Meir, een rustaltaer opgericht; er waren verscheidene kunstenaren die daer hun talent aen leenden, zoo als: MM. Bertou, Col, Dujardin, Gons en Verdonck. M. van Arendonck voerde vier beelden uit de Heilige Vaders voorstellende, die den lof van Maria hebben geschreven; het waren de HH. Joannes Chrysotomus, Augustinus Ambrosius, AnselmusGa naar voetnoot1. |