Kunstaenmoedigingen.
1860-1862.
Het annexe n. 6 van het verslag der centrale sektie over het budget van binnenlandsche zaken, voor 1862, bevat eenige narigten omtrent de groote beeldhouwwerken, het aenkoopen van schilderstukken en het vervaerdigen van plaetgravuren. Wy nemen er uit over al wat belangstellend en wetensweerdig kan geacht worden:
De heer Fraikin heeft zich verbonden, voor 70,000 fr., te maken de bronzen groep der graven van Egmond en Hoorn, om geplaetst te worden op den stoep van het Broodhuis te Brussel.
Dit is het eenigste werk van beeldhouwery omtrent hetwelk men te akkoord is, en onderhandelt men nog met de artisten of met de gemeentebesturen over:
Het standbeeld van Artevelde, door M. Devigne-Quio, te Gent.
De groep der gebroeders Van Eyck (door M.L. Wiener) te Maeseyck,
Het standbeeld van Karel den groote (door M. Jehotte) te Luik.
Het standbeeld der prinses van Espinoy (door M. Dutrieux) te Doornyk.
Het standbeeld van Ambiorix (door M. Bertin) te Tongeren.
Het standbeeld van Hemling (door M. Pikery) te Brugge.
Het staetsbestuer heeft aengekocht en zal in verscheidene toelagen betalen:
Het schilderstuk van Athalia, door M. Navez, voor 's ryks Museum, te Brussel. Prys: frs. 12,000.
Het schilderstuk de Lichtbaek van Golgotha, door M. Wiertz. Prys: frs. 23,000, betaelbaer in vyf jaren.
Het schilderstuk de Verdediging van Doornyk door Philippine de Lalaing, door M.J. Van Severdonck, voor het museum van Doornyk. Prys: frs. 6,000.
De marmeren groep Liefde en Schalkheid, door wylen J. Geefs. Prys: frs. 6000.
Het marmeren standbeeld van eenen jongen Napolitaen, door M. Sopers, Prys: frs. 7000.
Een schilderstuk van M. Bossuet, het Museum van Brussel versierende, is verruild tegen een ander van den zelfden kunstoefenaer en van meerder waerde, uit welker hoofde hem in 1862 eenen opleg van 3000 frs. zal betaeld worden.
Wat de gravuerkunst aengaet, zie hier de lyst der onvoltooide werken, voor welke het Staetsbestuer subsidiën heeft verleend:
Franck, gravuer naer het schilderstuk van A. Van Dyck: De H. Martinus, in de dorpskerk van Saventhem.
Biot, gravuer naer een fresco van Raphaël: Galathea's zegeprael.
Corr, gravuer naer de schildery van Rubens: De kruisoprigting.
Bal, gravuer naer Gallait: Troonsaftreding van keizer Karel.
Danse, gravuer naer het stuk van Degroux: Dood van keizer Karel.
Demannez, gravuer naer E. Slingeneyer: De Christus martelaer.
Verzwyvel, gravuer naer Van Dyck: Christus op den schoot zyner moeder dood uitgestrekt.
Michiels, gravuer naer Leys: Berthal De Haze.
Desvaches, gravuer naer Rubens: Christus tusschen de moordenaers.
Meunier, gravuer naer Rubens: Christus het kruis dragende.
Delboete, gravuer naer Rubens: De H. Maegd met den Papegaei.
Te samen elf artisten, en men zal niet zeggen, dat de regering zich ten opzichte der graveerkunst karig toont; als zy zich verbindt voor verscheidene jaren te vernieuwen. Anders kan het ook onmogelyk gaen, de graveurs de lange en moeijelyke werken hunner kunst slechts kunnende ondernemen, na voorop de verzekering te hebben bekomen van eene krachtige en aenhoudende ondersteuning.
L.T.