De Vlaamsche School. Jaargang 6
(1860)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– AuteursrechtvrijDe bloemschilder
| |
[pagina 83]
| |
op eene tafel geplaetst, een onderwerp dat onze kunstenaer met voorliefde schynt behandeld te hebben. Eene derde schildery onzes meesters versiert het kabinet door Mev. van den Hecke-Baut aen het Musaeum van Antwerpen geschonken. Hier wederom is eene vaes met bloemen voorgesteld; tulpen, roozen en sleutelbloemen zyn sierlyk by elkander gevoegd, en roepen en streelen het oog door hunne schitterende kleuren; op eene marmeren tafel, ligt een vogelnestje; verder ziet men eenige fiks gepenseelde druiventrossen die den eetlust schynen op te wekken; en, op het achterplan, staet een bokael met visschen, die echt bedrieglyk is geschilderd; dit tafereel, 't welk nog zoo frisch is, als of het eerst uit 's meesters atelier kwam, wordt buiten twyfel onder de beste onzes kunstenaers gerekend. Ziesel schilderde ook, zegt Immerzeel, bloemstukjes in miniatuur, en Siret, in zyn aengehaeld Dictionnaire historique des peintres, voegt er by dat onze kunstenaer zich in het glasschilderen oefende. Voortbrengselen in deze laetste vakken, welke in menigte bestaen, en die meestendeels spelden en garnituren versieren, kregen wy te zien; zy zyn allerliefst; doch wat 's meesters naem op stevige gronden vestigt, is zyne kunde in het tafereel malen. Ziesel, is naer ons oordeel, een der voornaemste bloemschilders die ons land heeft voortgebracht; met een fyn en dichterlyk gevoel begaefd, - iets wat den bloemschilder in hoogen graed moet bezitten, - wist hy, even als Daniel Segers, de tael der bloemen te verstaen en hare geheimen te doorgronden. Zyne samenstellingen zyn eenvoudig, en met smaek byeen gebracht; - zy getuigen van een geest die de regelen van het ware schoone begreep. Als kolorist heeft Ziesel groote hoedanigheden; wy kennen weinige schilders die hem onder dit opzicht, hebben overtroffen. Er heerscht natuer in zyne scheppingen; die bloemen welke op gindsche tafel pronken, zyn waerlyk aen den tuin ontrukt; zy roepen ons door hunne heldere kleuren; zy schynen te leven. Een enkel woord volsta om 's meesters voortreffelykheid te doen kennen: verscheidene geachte kunstenaren beweerden dat Ziesel slechts voor Daniel Segers hoeft te wyken! Stil en rustig moet het leven onzes medeburgers zyn geweest daer de aerd zelve zyner kunst strydt met allen ydelen zwier, met alle najaging van roem of eer. Ook verhaelt men dat, even als zyn voorganger Daniel Segers, Ziesel zeer godvreezend was en hy gansch afgezonderd leefde, zich alleen den dienst van het schoone en zyner geliefde bloemen toewydendeGa naar voetnoot(1). Zyne eenige vertrouwden waren de schilders Faes, Ommeganck en Smits; deze laetste, een voortreffelyk portretschil der, verveerdigde 's meesters afbeeldsel dat thans nog bestaet. Ziesel die op 6 february 1780, in de St. Andrieskerk te Antwerpen, huwelyk had aengegaen met mejufvrouw Susanna-Catharina Abri, zag zich op 10 october 1805, zyne echtgenoote door den dood ontrukken. Weduwenaer gebleven, overleed onze kunstenaer zelf op 26 juny 1809, in den ouderdom van nauwelyks 53 jaren. De akt van overlyden, op het bureel van den burgerlyken stand van Antwerpen bewaerd, duidt aen, dat Ziesel het huis, wyk 3, no 1359, (thans no 55), in de Jodenstraet bewoondeGa naar voetnoot(1). Hoe nederig het bestaen onzes meesters moet zyn geweest, zal genoegzaem hier uit blyken, dat de dagbladeren des tyds, welke zyne dood aenkondigen, niet eens melden dat hy een schilder, en wat meer is, een voortreffelyke schilder was! Zonderling toeval! Zoo lang miskend, zoo lang vergeten, wordt den begaefden man plotselings, op het onverwachts, recht gedaen en hulde bewezen! De mildheid eener edele vrouw was genoegzaem om Ziesel's werken een der voornaemste Musaeums van Europa te doen versieren, en 's meesters naem, gedurende eene halve eeuw met duisternis omgeven, eene eereplaets naest die der hoofden onzer School te schenken. Dat is dan wel het lot des waren kunstenaers: vroeg of laet bekomt hy de kroon die hy door zyn talent heeft verdiendt! P. Génard. |
|