De Vlaamsche School. Jaargang 5
(1859)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 177]
| |
Lucas Fayd'herbe.
Is het te begrypen, dat
| |
[pagina 178]
| |
dat de religieusen maer de helligt van de vastgestelde waerde dezer snywerken, hem zullen vergelden. Hadden wy deze overeenkomst, niet ontdekt in schriften, door den grooten kunstenaer, achtergelaten, wy hadden nooit aen zulk verdrag kunnen gelooven. - Inderdaed wie kan veronderstellen dat een zoo verdienstvol man dusdanige voorwaerden zou hebben onderteekend? Gelyk wy het reeds hebben aengehaeld, bewyst dit eens meer dat Fayd'herbe zyne eigene belangen versmaedde, en dat hy alles aen zyne kunstliefde slachtofferde - alsof hy het gevoelen had dat zyn naem door zyne teekenpen, door zynen passer, door zynen beitel en winkelhaek, zou onsterfelyk zyn geworden. Maer wat was dan eindelyk de oorzaek, dat men die belangloosheid, die afstand van eigenliefde niet hooger schatte? Welke redens geleidden dan den grooten kunstenaer, den vermaerden bouwmeester, om de zedigheid te brengen tot zyne meesterstukken aen het oordeel van zyne mededingers te onderwerpen? - Waeruit komt het dat men hem niet naer waerde schatte, dat men hem de achting die hy verdiende, weigerde? Helaes! de oplossing van deze vragen is, dat in dit tydstip, zoo als heden, de ondankbaerheid alle gevoelens van erkentenis verdoofde; dat alsdan, gelyk nu, de nyd en de afgunst van mindere kunstenaers, den man wien zy niet konden naderen, en die hen zoo verre overtrof, met smaed en onverdienden hekel overlaedden. Plotselings terwyl men het autaer oprichtte, ontstond de oorlog tegen Frankryk, het vervoer der bouwstoffen verdurende; Fayd'herbe zag zich, met de toestemming der monikken, verplicht, eenige schikkingen van het aengegane verdrag te veranderen; het autaer moest volgens dien akt, na voltrekking, door dieskundigen gewaerdeerd worden; deze afwyking kon dus geen het minste nadeel aen het klooster, noch geen voordeel aen den bouwmeester opleveren, en niet tegenstaende, wanneer het autaer byna voltooid was, begonnen de religieusen, zoo het schynt, misleid, door den toezichter der stadswerken, als ook door de beeldhouwers en bouwmeesters Van den Steen en Quellin,Ga naar voetnoot(1) de verdiensten ervan te betwisten, houdende staende dat dit autaer, met het gebouw niet in evenredigheid was, dat het van verscheidene stukken marmer was byeen gebracht, dat Fayd'herbe zich aen zyn akkoord niet hield, en zelfs poogde zy hem dit werk te doen afbreken. Men voelt den pynlyken indruk, dat die onredelyke, die ongerymde handelwyzen op den zwaermoedigen geest van Fayd'herbe moesten te weeg brengen; - hoe kon hy een autaer uit éen blok kappen welk uit marmer van verschillende kleuren moest bestaen? De kunstenaer zag alsdan het ongelyk welk hy had gehad, wanneer hy die overeenkomst sloot, die zyne belangen aen de goede trouw onderwierp, en waervan elk artikel kon betwist worden. In dien staet van zaken, riep hy bekwame kunstenaers om zyn werk te keuren en een gegrond verslag te geven, of het autaer in evenredigheid was met de plaets die het verkleedde. Wy kunnen niet vaststellen of de Hanswyckkloosterlingen, van hunne zyde, kunstenaers ontboden hadden om over dit geschil te beslissen; wat er van zy, tusschen deze rechters telde men niet alleen de bekwaemste bouwmeesters maer ook beroemde beeldhouwers en schilders, welke op het einde der maend mei 1680, ten getalle van elf, zich te Mechelen vergaderden. Deze rechtbank bestond uit de twee Verbruggen, Vanden Eynden, Mercx keizerlyken bouwmeester, Henricus Herregouts, C.E. Biset, Arnoldus Quellin, Daniel Janssens, E. Wautiers, Gabrieli Bruxello en Van BruxeyGa naar voetnoot(1). Fayd'herbe overhandigde aen deze kommissie het plan of de teekening volgens welke hy, het betwist werk had begonnen en voornemens was te voltrekken; na alles nauwkeurig overwogen te hebben, verklaerden die kunstmeesters dat de evenredigheid tusschen het hoog autaer en de kerk zal bestaen, wanneer het werk, volgens het afgeleverde plan, zal voltooid zyn. Weinige dagen later overhandigde Fayd'herbe het bovengemelde plan aen den notaris Verhulst, onder eed bevestigende dat hy diezelfde teekeningen, aen de rechters gedurende hun oordeel aenboodGa naar voetnoot(2). Dusdanig vonnis, door zulke bekwame rechters uitgesproken, zou allen stryd moeten geslist hebben; integendeel stookte het de verbittering aen, en de zaek werd zoo verre gedreven dat de partyen hun geschil niet meer op vriendelyke wyze kunnende vereffenen, zy tot de rechterlyke overheid overgingen. - De monnikken van Hanswyck door smeekschrift gedagteekend, 16 april 1680, onderwierpen | |
[pagina 179]
| |
aen den grooten raed van Mechelen, hunnen twist met Fayd'herbe; deze bestelde zyne antwoord den volgenden 11 october, steunende zyne verdediging op het aengegane verdrag; daerby deed hy aenmerken, dat de religieusen den kwaden wil dreven tot hem te dwingen het hoog autaer af te breken alvorens het voltrokken was, en dus zonder te kunnen oordeelen of het prachtig genoeg was; of het aen de bepaelde voorwaerden verantwoordde; dat na er verscheidene jaren tot den godsdienst gebruik van gemaekt te hebben, zy dezen uitvlucht poogden om zoo de betaling te verschuiven; - eindelyk aengezien het klaerblykend was, dat hy geen het minste voordeel uit de aengenomene werken kon trekken, het autaer alleen hem eenige vergelding kon toebrengen, en het diensvolgens aen monnikken niet toegelaten was dit werk te doen stakenGa naar voetnoot(1). Een ander schrift werd den 6 february 1681, om het antwoord van Fayd'herbe te wederleggen, voorgedragen, maer de kunstenaer verklaerde den 16 der zelfde maend, dat hy in zynen vorigen eisch volherdde; het Hooge Hof door een vonnis van 29 meert 1681Ga naar voetnoot(2) besloot dat het hoog autaer en de twee koordeuren, zonder er de snywerken in te begrypen, binnen de maend, door onpartydige en van wederzyds te benoemen kunstenaers, zouden geschat worden; dat deze het voordeel zouden vaststellen; dat de bouwmeester uit die werken, indien zyn afgeleverd plan ten volle ware ten uitvoer gebracht geweest, zoude getrokken hebben, en veroordeelde de monnikken, een derde deel van het beloop dezer schatting dadelyk aen Fayd'herbe te betalen, om de overige twee andere deelen, van jaer tot jaer, te vereffenen; hiermede ook moest de eisch eindigen nopens het tweede bas-relief, doch Lucas de overeenkomst tot het maken des autaers met reden, als ondeelbaer aenziende, bracht by, dat indien men van de eerste voorwaerden afweek, hy recht had tot de betaling van twee bas-reliefs in plaets van één, zoo als het akkoord luidde, omdat de sny- en bouwwerken maer éene en zelfde aenneming uitmaekten, en onscheidbaer waren, daer het voordeel dat hy van de eene zyde kon genieten, het verlies moest dekken, dat hy van de andere kon onderstaen. By gevolg van het uitgesproken arrest kwamen eindelyk de partyen overeen, en, door eenen notarielen akt van 23 mei 1681Ga naar voetnoot(1), vergenoegde Fayd'herbe zich met eene som van 4400 guldens Brabantsch geld, (7981 fr. 85 cent.). In een der aen den grooten raed voorgedragene schriften, hadden de monikken aengehaeld dat zekere bouwmeesters hun het voorstel hadden gedaen het autaer, ten koste van 4000 guldens, op te halen; maer steunende op een antwoord van Fayd'herbe, schynt het ons, dat deze laetste aen zyn werk eene veel grootere weerde toeschreef, want hy bevestigt dat zyn autaer in geene vergelyking met dit van het Beggynhof, welk men zegt 5000 guldens gekost te hebben, kon gesteld worden, er by voegende dat ‘hy zich gelukkig zou achten, waert hy dusdanige aenneemingen konde doen, dat hy alsdan een rytuyg tot zyn gebruyk zoude hebben, dat dit autaer maer eene verzameling van hout en steen is, dus geenzins in evenredigheyd met dit van Hanswyck gansch uyt marmer kon gestelt worden.’ Dit hoog autaer was niet geheel voltooid op het tydstip der overeenkomst; wy hebben geene zekerheid of Fayd'herbe er later de bestiering over behield; het schynt neen, want | |
[pagina 180]
| |
het blykt uit zyn antwoord van 16 february 1681, dus dry maenden vóor de slissing der moeijelykheden, dat het autaer tegen den koormuer niet rustte, dat dáer eene deur, toegang tot het klooster gevende, bestond, alsook dat dáer eene plaetst bestemd was, om het tabernakel te stellen; - heden is het niet afgezonderd, maer aen de muer vastgehecht, en in plaest van in marmer te zyn gehouwen, zyn de pilaren in hout; het is dus te denken dat, na den 23 mei 1681, het autaer verschoven werd. Eene andere beweegrede, die ons doet gelooven dat de er aen toegebrachte veranderingen zonder de tusschenkomst van Fayd'herbe geschied zyn, is dat zooals het autaer thans bestaet, dezes breedte niet in evenredigheid schynt met deszelfs hoogte; te meer is het bewezen door de stukken in dit proces bygebracht, dat de religieusen de afbraek des autaers vroegen, om dit laetste achterwaerts te plaetsen. Eene tweede onzekerheid, die myn nauwkeurig onderzoek niet heeft kunnen doen verdwynen, bestaet in de waerde waerop de twee groote en kunstryke bas-reliefs die den dom versieren, zyn geschat geweest. Op deze wyze echtereindigde dit geschil, dat de wysheid en de goede trouw hadden moeten doen voorkomen; die moeijelykheid deed den grootsten indruk op onzen beeldhouwer, en zelfs schynt het, dat die ongelukkige oneenigheid eenen droeven invloed op geheel zynen levensloop heeft uitgeoefend. Reeds hebben wy doen aenmerken dat de kerk van O.-L.-V. van Hanswyck eene onbetwisbare kunstweerde bezit; - dit gebouw is stout en schoon, en de bouwmeester heeft hierin zyne groote kennissen en zyne rykheid van geest bewezen; - gelyk andere gebouwen van dien aerd, bestaet deze tempel niet uit een latynsch of grieksch kruis - dry gelykloopende beuken maken het gebouw; aen den derden pilaer, welke een der steunen van den dom is, maken zy een kring uit en verder hunne oorspronkelyke lyn hernemende, scheiden zy, ieder aen een der kleine autaers. Gemakkelyk kan men ontdekken dat die oprichting des doms het byzonderste oogwit onzes bouwmeesters was, en hy hiertoe aenspraek op al de kracht zyns geestes heeft gemaekt. Tusschen de steunpilaren van den dom zyn vier zuilengangen (portiques) boven welkers voetstukken de borstbeelden van de HH. Ambrosius, Augustinus, Hieronimus en Gregorius zyn geplaetst; de twee eerste zyn voortbrengsels van Fayd'herbe, de andere van zynen leerling J.B. Boeckstuyns. Boven het eerste kroonwerk waer de vereenigingen des doms en het welfsel des middenbeuks hunnen oorsprong nemen, stam, aen de linker-en rechterzyden, de twee overheerlyke bas-reliefs, die men, met rede, als de schoonste uit België mag aenwyzen; de eene verbeeldt de geboorte des Zaligmakers, de andere de kruisdraging Christi; - zy zyn gansch behandeld met die stoutheid, die Rubens in zyne meesterstukken stelde; gansch dragen zy dit merk van grootheid dat aen den vorst der schilders eigen was, - ja, deze snywerken alleen geven aen Fayd'herbe eene onbetwistbare plaets tusschen de grootste beeldhouwers aller scholen. De plaets waer deze prachtige kerk gegrond werd, helde zeer van straetwaerts naer de rivier de Dyle, welkers waters tegen de muren der sakristy loopen; om die ongelykheid van den grond te doen verdwynen en de noodige hoogten te bekomen, is de bouwmeester er toe gedwongen geweest, onder geheel de oppervlakte van den tempel, een onderaerdsch gebouw te maken, waerin de pilaren der kerk herhaeld zyn en aldus tot steun dienen. De voorgevel heeft meer dan 20 meters breedte en de afstand van de inkoomdeur tot achter het hoog autaer is omtrent 44 meters; de pilaren des doms zyn in toskaensche bouworde; de voorgevel was onvoleindigd blyven staen, en is eerst in 1853 volgens de plans van den bouwmeester Drossaert voltrokken. Na deze werken over de kunstwerken onzes meesters, willen wy eenige feiten aenhalen die hem als mensch zullen doen kennen. In het tydstip dat Fayd'herbe nog de lessen van Rubens volgde, was hy in byzondere vriendschap met Jan CossiersGa naar voetnoot(1) getreden; deze, een der goede schilders onzer school, was leerling van Cornelius De Vos; te Mechelen geroepen, in 1656, om, door zyne tafereelen, de Beggynenkerk te versieren, gebeurde het dat het schildersambacht zich als beledigd aenschouwde, omdat dit belanglyk werk niet aen een der leden hunner gilde was toevertrouwd; de verbittering steeg ten hoogste en borst eindelyk uit, wanneer men vernam dat die vreemde meester de hand aen het werk had gesteld. Men bespiedde Cossiers, en eindelyk betrapte men hem borstel en palet houdende, een feit voor welk men hem tot 7 guldens boete veroordeelde, met verbod van zyne tafereelen alhier te vervoorderen. Nutteloos deed Fayd'herbe poogingen om zynen vriend dusdanige knevelery te sparen: de nyd bleef onbuigzaem; Cossiers moest de stad verlaten en elders de hem gevraegde schilderyen gaen voleindigen. Men kan denken hoe dergelyke kleingeestige tegenkanting een kunstenaer als Fayd'herbe moest kwetsen; sedert lang ook had hy een middel uitgedacht om de kunst naer weerde te doen achten. In dit tydstip inderdaed, waren te Mechelen, de schilders en de beeldhouwers, met de vergulders, de uithangbordenkladderaers, de kinderspeelgoedmakers enz. vereenigd; en zy konden hunne edele kunst niet uitoefenen ten | |
[pagina 181]
| |
ware zy in het schildersambacht ingeschreven waren en hun aendeel, in de belasting die de stad van die gilde eischtte, betaelden. Trachtende die instelling, zoo vernederend voor de schoone kunsten, te zien wyzigen, vroeg Fayd'herbe met verscheidene andere aenzienelyke kunstenaers, den 5 juny 1684,Ga naar voetnoot(1) aen het magistraet, in een gegrond smeekschrift, eene scheiding te willen maken tusschen de schilders, de beeldhouwers, en die mannen welke den borstel en beitel slechts behandelen, om de deuren en vensters | |
[pagina 182]
| |
te kleuren, of voorwerpen uittewerken die alleenlyk tot het vermaek der jeugd dienen, te verstaen gevende, dat indien hunne aenvraeg gunstiglyk werd aenveerd, men te Mechelen, op de zelfde wyze als te Brussel en te Antwerpen, eene Akademie van schoooe kunsten zou kunnen stichten. Dit belangryk smeekschrift, zeker weerdig van in acht genomen te worden en welk der stad onschatbare voordeelen moest toebrengen, werd ongelukkiglyk van de hand gewezen. Dit was eene der laetste poogingen die onze meester ten voordeele der kunst in zyne geboorteplaets aenwendde. Fayd'herbe overleed te Mechelen, den 31 december 1694. Hy had eene zwakke lichaemsgesteltenis, was van kleine gestalte, mager en zwaermoedig van aerd. Hy werd begraven in den middenbeuk van de metropolitane kerk, omtrent den predikstoel, onder den zerksteen van Andreas Snyders, wiens dochter hy had gehuwd. Dit laetste feit moet echter eenieder verwonderen. Volgens den inhoud van eene overeenkomst tusschen de Hanswykheeren en Fayd'herbe, gedagteekend 24 july 1776Ga naar voetnoot(1), had deze laetste zich het recht voorbehouden van, in deze kerk, een grafkelder voor hem en zyne familie te maken, alsook een gedenkschrift boven de twee zuilengangen, tusschen de steunpilaren van den Dom, langs de koorzyde, te plaetsen; men weet niet welke de redens mogen geweest zyn dat 's kunstenaers stoffelyke overblyfselen niet in den merkweerdigen tempel, dien hy gebouwd had, ter aerde zyn besteld. Mogelyk is dit toe te schryven aen de onlusten die hy van de monniken had onderstaen; doch, wat er van zy, meer dan eene halve eeuw was er verloopen, en nergens was er in die kerk, de naem van Fayd'herbe te vinden, wanneer onder den tegenwoordigen pastoor van Hanswyck, den eerw. heer Van Campenhout, vriend van den laetsten nog den naem dragende afstammeling onzes bouwmeesters, boven een der zuilengangen der Dom, het volgende opschrift werd gesteld: D.O.M. Intusschen was de stad Mechelen van haren kant, den man ook gedachtig geworden, die eene perel in hare kunstkroon had gehecht. Ten jare 1854 richtte zy ter eere van Fayd'herbe een standbeeld op, welk aen den beitel van Joannes-Baptista-Joseph de Bay, een harer luistertoebrengende zonen toevertrouwd werd.Ga naar voetnoot(2) Jammer is het dat Fayd'herbe Italië niet hebbe doorreisd: als beeldhouwer zou de studie der meesterstukken van de oudheid op zynen beitel eenen gelukkigen invloed gehad hebben, alsook zou hy het schoone ideale, van welk hy somtyds afweek, beter hebben verstaen; als bouwmeester, zouden de menigvuldige monumenten dier rykbedeelde landstreek hem de uiterste geheimen der bouwkunde hebben geleerd. Ook verstond onze meester zeer wel de voordeelen die hy uit dergelyke reis kon trekken en was hy voornemens deze te beginnen, maer de liefde kwam zyne zinnen keeren, en den | |
[pagina 183]
| |
1en mei 1640, trouwde hy Maria Snyders, by welke hy zes zonen en zoo vele dochters won. Twee dezer zonen, Lucas en Henricus, waren zyne leerlingen; de eerste, zoo als zyn vader, bezat boven de beeldhouwerskunst, nog die van bouwmeester; de tweede had meer genegenheid voor de dichtkunde; echter legde hy zich ook op het beeldhouwen toe en verveerdigde hy verscheidene kleine figuren in albast; - eene zyner dochters behandelde ook den beitel, en men verhaelt dat zy eischte als beeldhouwster in het schildersambacht aenveerd te worden; hier uit volgde er, zoo het schynt, dusdanige rechtelyke betwistingen, dat de stukken dit geschil behelzende, in de archiven van het ambacht zyn bewaerd geweest; men zegt daerby dat het Anna-Barbara Fayd'herbe was welke dezen eisch voorbracht. Ten jare 1666 trad zy in huwelyk met Joannes Van Delen, eenen melchelschen beeldhouwer, die zich te Brussel nederzetteGa naar voetnoot(1). Echter moeten wy aen de waerheid, te verklaren dat wy aengaende dit buitengewoon geschil geene de minste bewyzen gevonden hebben; zelfs gelooven wy dat de aenteekenaers zich aengaende Anna-Barbara misgrepen hebben, en zy deze met hare moei, Maria Fayd'herbe, dochter van Antonius, overgrootvader van onzen kunstenaer, verward hebben. Wy zyn, aen de dienstwilligheid van den heer Van Doren, archivist der stad Mechelen, een belanglyk stuk nopens deze Maria Fayd'herbe verschuldigd, welk met de moeijelykheden in verband staet die zy met het schildersambacht heeft gehad;Ga naar voetnoot(2) inderdaed uit een smeekschrift, in den naem der schilders aen de schepenen, den 21 january 1633, voorgedragen, blykt dat deze Maria met den grootsten smaed, de wetenschap der beeldhouwers en schilders, die destyds van die gilde deel maekten, behandelde; zy ging zoo ver dat zy hun eene uitdaging toezond, om tegen haer een kunstkamp aen te zetten. Deze grootspraek was voor hunne eigenliefde hoogst vernederend; ook verklaerden de tien beeldhouwers welke het smeekschrift onderteekenden, aen de schepenen dat zy dit beroep aennamen, en dat zy zich, in dusdanige plaets zouden begeven, als hun zal aengewezen worden, om tegen Maria Fayd'herbe den wedstryd te onderstaen. Nergens hebben wy kunnen ontdekken of die kunststryd plaets heeft gehad; maer wy denken, dat alzoo Maria in het schildersambacht niet aenveerd werd, zy in haren hoogmoed gekwetst zynde, alleenlyk aen haren wrok gehoor gevende, niets voor oogen had, dan de verdiensten van die kunstenaers der gilde aen wie zy den hoon haer overkomen, toeschreef, te vernederen. Lang is men van gevoelen geweest dat Lucas Fayd'herbe, ten gevolge van wonden hem door den val van een zyner beelden overkomen, zoude zyn overleden; maer volgens familieschriftten die men ons wel heeft willen toevertrouwen, is het klaerblykend dat hy onder eene kwynende ziekte is bezwekenGa naar voetnoot(1). Voorders hebben deze bewysstukken ons getoond, dat Joannes-Lucas Fayd'herbe, even als zyn vader, een ervaren bouwmeesters was, en dat hy de verheffing der kolommen van het hoog altaer in St.-Rombautskerk, werk dat Lucas als zeer moeijelyk en gevaerlyk aenzag, bestierde; ten uitterste voldaen over den onderstand die zyn zoon hem had toegebracht, schonk de vader hem een schoon standbeeld, door den vermaerden Duquesnoy, zynde Ganimedes op den arend rustende. Joannes-Lucas Fayd'herbe, echtgenoot van J.M. de Croes, bouwde ten 1696 het huis in den Langen Brul op, dat zyne vrouw van hare ouders erfde; die woon bestaet nog onaengeroerd en zoo als de zoon van onzen grooten kunstenaer haer volgens zyne eigene teekening, voltrok; heden nog is zy met schoone snywerken van den vader versierd. In den hof, had hy het standbeeld van Ganimedes opgericht - een tegengelegen huis, om zynen tuin te vergrooten, aengekocht hebbende, wilde hy het werk van Duquesnoy | |
[pagina 184]
| |
verplaetsen, maer de stelling om het standbeeld van zyn voetstuk af te laten, brekende, deed hy nuttelooze poogingen om den val van het beeld te voorkomen; onmachtig om het in evenwicht te houden, ontsnapte het hem, waerdoor hy dusdanig gekwetst was, dat hy ten gevolge hiervan ten grave daelde. Dit ongelukkige voorval had plaets in de maend July 1704, dus zeven jaren na zyns vaders overlyden. Velen hebben gedacht dat Lucas Fayd'herbe dit huis bewoonde; dit is eenen misslag, want den 3 September 1669 kocht hy voor zyne huisvesting een uitgestrekt gebouw op de Yzeren Leen alhier, tegenover het vleeschhuis, welks uithangbord alsdan was: de koning van Vrankryk, en op volgenden 23 December, werd hem toegelaten dezen naem, in dien van den koning van Spanie, dien het heden nog draegt, te veranderenGa naar voetnoot(1). De byzonderste werken van Fayd'herbe, die wy kennen, zyn te Mechelen de volgende: - In de hoofdkerk van St-Rombauts, het hoog autaer, prachtig en edel monument; - de grafstede van den aertsbisschop Creusen, noordwaerts van dit autaer ten jare 1664 gesteld; - de beelden van de HH. Joseph, Carolus Borromeus, Hieronimus en Anna, en eene groep, den H. Franciscus-Xaverius zich voor de H. Maegd met haer goddelyk kind buigende; - dit stuk is een der bevalligste en belangrykste van zyne beeldwerken; het bekroont heden de grafstede, ter gedachtenis der Berthouten, heeren van Mechelen, hersteld. De voorgevel der kerk van Leliëndael, welkers print, naer de teekening van Egid. Smeyers, men in de Brabantia Illustrata van Sanderus ontmoet. Over weinige jaren heeft men aen dit gebouw aenzienlyke veranderingen gedaen. Ook tot aen de kroonlyst of kornis, is de voorgevel van de hedendaesche St.-Petrus, voortyds de Jesuitenkerk, van zyne verordening en is ook in den besten trant behandeld. St.-Janskerk bezit van Fayd'herbe's werken de standbeelden van de apostelen Petrus en Paulus, twee aschkruiken, eenen H. Franciscus in marmer, eene kleine grafstede ten geheugen van den kanonik Huens. De kerk van O.-L.-V. van Hanswyck die hem geheel toebehoort, is verrykt met de borstbeelden van de leeraers Ambrosius en Augustinus, en bovenal met de twee uitmuntende basreliefs die gansch de school van Rubens herrinneren. - Deze groote schilder meldt, in een getuigschrift, den 5 april 1640, een beeld van de H. Maegd afgeleverd te hebben; dit werk van Fayd'herbe, alsook het beeld van den Zaligmaker, pronken heden nog in de Beggynen kerk. Te Brussel, in de kerk van St.-Gudula, staen van Fayd'herbe, de apostelen Simon en Jacobus. De grafstede van de historieschilder Adrianus de Bie in St.-Gommarus kerk te Lier, is ook een zyner werken. In 1666 gaf Petrus de Jode den prachtigen lyktroon in plaet uit, door Fayd'herbe geteekend, en die in de Metropolitane kerk by het overlyden van Philippus den IV, koning van Spanje, werd opgerecht. Vele andere beeldwerken hebben wy ontmoet die men ten rechte Fayd'herbe toeeigende, maer wanneer men den trant en de breede handelwyze van den grooten beeldhouwer met aendacht bestudeert, onderscheidt men gemakkelyk de snywerken zyns beitels, van die welke anderen toebehooren. Menigvuldige voortbrengsels van zyne naestbestaenden of leerlingen, worden hem toegeschreven; byna in alle deze ontbreekt er geest en zy dragen eene drooge en harde bewerking. Eindelyk, buiten zyne twee zonen, telde Fayd'herbe tusschen zyne leerlingen, Jan Van Delen, (die zyne dochter Anna-Barbara huwde), - Nicolaes Vander Veken, Franciscus Langemans en Egidius Bocxstuyns.
Chr. du Trieu de Terdonck. |
|