Herstelling eener schildery van Rogier van der Weyden, den oude(?).
Ontdekking van een tafereel der XVe eeuw.
De voormalige Cathedrale van Antwerpen is de gelukkige eigenaresse van een uitmuntend tafereel der XVe eeuw, welk sommige bevoegde kenners, ten rechte of onrechte, aen den grooten kunstschilder Rogier Van der Weyden, den oude, toeschryven. Het stelt een dubbel onderwerp voor; ter linker zyde: St.-Joseph aengeduid als toekomstigen bruidegom van Maria; ter rechter: het huwelyk der H. Maegd.
Dit tafereel, waerover wy reeds, in verscheidene schriften, gelegenheid hadden te handelen, werd omlangs hersteld door de zorgen van den heer Maillard, aen wiens kundige hand, over weinige maenden, de herstelling van Rubens' beroemde schildery: het mystieke huwelyk der H. Catharina, (in de Antwerpsche St.-Augustinuskerk,) insgelyks was toevertrouwd geweest. De heer Maillard kweet zich met geweten van de hem opgelegde taek en thans kan men Van der Weyden's (?) voortbrengsel in zynen vollen glans bewonderen. Eene plaetsneê, welke het Bestuer der Vlaemsche School van dit tafereel laet verveerdigen, zal, even als eene volledige beschryving, onze lezeren weldra in staet stellen met deze heerlyke schepping kennis te maken.
Een byzonder geval kenmerkte echter de herstelling van dit schoone werk. Terwyl de heer Maillard, op raed van