zeven dagen uit het kamp verwyderd (het Boek der getallen kap. xii, v. 10 en 12.) Zelfs wanneer iemand, by het oude Joodsche volk van die kwael was aengerand, werd hy in de handen der Priesters overgeleverd (boek Liviticus, xiii hoofddeel.) Het nieuwe Testament maekt ook dikwlys gewag van de melaetschheid en de Zaligmaker genas in éenmael tien dezer zieken (Mattheus 8e, en Lucas 17e, hoofdstuk.
Het was dus in de Oostersche streken, dat men die ongelukkige besmetting vond. Vele schryvers willen dat de Lazery met de terugkomst der kruisvaerders zich vooreerst in Europa vertoonde; lang vóor de XIe eeuw was het menschdom met deze plaeg gekwollen, en deze lichtveerdige aenhaling heeft geenen grond - want de soldaten van Pompeius, omtrent het jaer 65 à 70 vóor de geboorte Christi, uit Syriën terugkeerende, brachten in Italië eene ziekte die met de melaetschheid veel gelykenis had; de voortgang der kwael werd gestaekt, maer geene der alsdan gebruikte bewaermiddelen zyn tot ons gekomen (Encyclop. T. XIX).
Voor de tweede mael verklaerde zich de Lazery in Italië, na de overwinningen der Grieksche Keizers, wier terugkomende legioenen, bestaende uit talryke Egyptische en Palesteinsche krygsmannen, de besmetting medebrachten; maer wederom vond men middels om de uitbreiding ervan te voorkomen. (Montesquieu en Dict. des origines invent. et découv., T. II).
In de VIe eeuw hadden de Joden reeds in de zuiderstreken van Frankryk die plaeg verspreid; zelfs werden er de melaetschen onder het toezicht der bisschoppen in afgelegene wooningen geplaetst. (Concil. van Orleans, 549).
Onder Rhotaris koning der Lombaerden, die met zooveel luister in het midden der VIIe eeuw heerschte, verklaerde de ziekte zich wederom; onderricht van hare uitgestrektheid en verwoestingen en willende deze uitroeijen, vergenoegde deze vorst zich niet alleen met de ongelukkige Lazaristen in afgelegene plaetsen te bannen, maer bevool bovendien dat alle melaetsche die uit zyn huis verjaegd was, geene vrije schikking over zyne goederen meer had, omdat, wanneer hy uit oorzaek dezer kwael, zyne wooning had moeten verlaten, hy als dood geacht werd; - om alle gemeenschap met den besmetten te voorkomen, verklaerde de wet dezen laetsten onbekwaem tot het genieten der burgerlyke rechten.
Karel-de-Groote in zyne Capitularia van 779, na den geestelyken hunne plichten herhaeld te hebben; na bevolen te hebben dat het recht vooreerst aen de minderjarigen en de weezen moest gegeven worden; na aen de abdissen verboden te hebben uit hunne kloosters te komen, willende dat deze gestichten, behoorlyk gesloten bleven, enz., zegt de groote wetgever eindelyk dat de melaetschen zich met het volk niet mogen mengen. (Hist. de Charlemagne T. II. p. 43. Capefigue.)
Zoo dat men met recht mag beweeren dat, verscheidene eeuwen vóór de eerste kruisvaert, de melaetschheid in Europa bestond, en dat niet tegenstaende de genomene maetregels, deze kwael nooit ten volle is uitgedoofd geweest.
De terugkomst der kruissoldaten verspreidde de Lazery door gansch Europa, en die ziekte die zoo aenhaelachtig is, die van den man tot de vrouw, van den vader tot het kind erflyk overgezet wordt, moest welhaest het getal der ongelukkige besmetten ontelbaer maken; zoo veel te meer daer in die eeuwen de geneeskunde op de hedendaegsche hoogte niet was, - daer de reinheid niet bezorgd werd - daer het gebruik van het linnen niet algemeen was - en daer er overal armoede en ellende bestond. - (Hist. des croisades T. I. p. 68 Michaud).
Ook na korte jaren, had de melaetschheid zoo vele slachtoffers gemaekt, dat de noodzakelykheid zich deed gevoelen, van ziekhuizen voor deze ongelukkigen interichten, - des te meer daer zy, van hunne verschrikte en voor hun welzyn, bekommerde bloedverwanten of bedienden, geene hulp konden verkrygen.
Door deze plaeg, zegt de vertaler van het Mechl. Christo nasc. et cresc., een soort van schurft, sloeg het vel wit uit; afschruwelyke zweeren en roven, eenen onverdragelyken stank verwekkende, overdekte alle de lidmaten en de lyders van dag tot dag meer en meer kwynende, vergingen eindelyk in het midden van alle denkelyke smerten.
In het Dictionn. des inventions et découvertes T. 2., vindt men dat de latynsche naem Lepra, waervan leprosen, aen die ziekte gegeven, getrokken is uit het grieksch woord λϵπις, λϵπιδος welk beduidt: schelp, omdat de lichamen der lydenden even als met schelpen overdekt waren; volgens het verhael van een ander schryver, was de reuk eigen aen de ziekte, genoegzaem om aen de zamenwoonenden, ja, zelfs aen de geburen, de kwael overtezetten (Avicenne); dit was, voegt hy er by, in die tyden het gemeen gevoelen, waeruit gevolgd is dat de melaetschhuizen, zooveel mogelyk, op onbewoonde streken, maer nochtans omtrent groote wegen, gebouwd werden.
Deze gasthuizen waren menigvuldig in Europa; men noemde hen: melaetschhuizen, ziekelieden enz.; in de fransche tael: Maladrerie, Leproseries, Ladreries; de besmetten: Lazaristen, Ladres; dit woord voortkomende van den naem van St-Lazarus, patroon der armen en lydenden, die het gemeen, by taelverbastering, St-Ladre noemde. (Abrég. de l'Hist. de France, T. III. pag. 253. Mezeray).
Mathaeus Paris, engelsch benedictyner in het klooster van St-Albans, een vermaerd schryver, die ten jare 1259 overleed, telde reeds ten zynen tyd, in de christene landen, 19000 melaetschhuizen; er waren weinige steden, zelfs min bevolkte plaetsen, die van dusdanige gasthuizen beroofd waren. Zoo in de voorstad te Antwerpen bestond het gesticht: ter Zieken; - naby de Hallepoort, op het scheiden van de parochie van Brussel, met den Bosch, ter plaetse Obbrussel