vreemdeling, maer ook den provincial. Desgelyks iets gebeurde te Athenen, waer, gelyk Brutus en Cicero verhalen, eene vrouw uit het volk den wysgeer Theophrastes (een man die goddelyk spreekt) om zyne eolische uitspraek beschaemd maekte.
Maer integendeel, van een land, waer niemand de tael goed en keurig spreekt, kan men alleenlyk zeggen, dat het zich in beschaving niet zoo hoog, als dat, waer men het doet, heeft verheven.
De beschaving van een volk wordt door den godsdienst en het onderwys bewerkt: de middel welken beiden gebruiken is de spraek. De spraek zelve wordt volmaekter naermate een volk zich beschaeft. De tael, zegt Heyse, houdt altyd met 's volks beschaving gelyken tred, daer zy altyd de herspiegeling zyner denkbeelden is. Zy is de spiegel des verstands, zegt Leibnitz. Naermate een volk zich beschaeft en zyn geest zich ontwikkelt, ontstaen er by hem nieuwe gedachten, die nieuwe uitdrukkingen of vormen vereischen. Opdat dus eene tael een goed beschavingsmiddel weze, moet zy gemak en juistheid in de uitdrukking vereenen, en hoe nauwkeuriger, hoe juister eene tael de gedachten van het volk, dat haer spreekt, weêr kan geven, des te geschikter beschavingsmiddel zy voor dat volk ook is. Dat eene welgevormde en eenvoudige tael de beste middel ter volksbeschaving is, dit heeft Condillac bewezen. (La logique, chap. IV en V).
Dit legt verder het werk bloot van hem, die op beschaving en vooruitgang doelt, eene gemakkelyke, eenvoudige en juiste tael, aen der hand heeft, maer er zich niet weet van te bedienen, en in dit geval zyn de vlaemsche onderwyzer en de vlaemsche predikant, die hunne tael niet juist spreken kunnen. Godsdienst en onderwys hoeven zich dan van eene juiste en keurige tael te bedienen, daer zy op beschaving en vooruitgang doelen.
De predikant, die den geloovigen Gods woord verkondigt, hoeft zich in eene eenvoudige, maer steeds juiste tael uit te drukken. Zyne tael drukke als die des Bybels, de grootste en de verhevenste gedachten eenvoudig uit, maer hy herinnere zich altyd dat het grootelyks misstaet by een beschaefd volk, het verheven woord des Alwyzen in eene straettael te hooren verkondigen. - Doch ons vak is het onderwys.
De school is voor het grootste deel des volks het vormingshuis van geest en rede. Te huis kan men aen de opvoeding, noch den noodigen tyd, noch de noodige zorgen geven; men betrouwt zich op de school, en al de vorming, die den volkszoon ooit ontvangen zal, moet hem daer geschonken worden. Ook wordt er het jonge kind soms zoowel drifteloos als onbeschaefd, en onwetend, byna gelyk eene jonge plant, heên gezonden; maer daer is het dat, door zyn leeren, door zyn spelen, enz. de neigingen en driften, wier zaden in hem liggen, ontkiemen. Dit toont verder van wat aenzien eene school voor elk weldenkend burger zyn moet, op wat hoogte zy in de maetschappy moet gebracht worden, en wat zorgen de staet aenwenden moet om het onderwys te verbeteren. De kinderen, zegde Fenelon, behooren zoo zeer hunnen ouderen niet dan den state. Van daer heeft deze het recht alle onderwys aen zyne jonge burgers gegeven te bewaken. Hierover zal men het met ons niet eens zyn, maer de reden welke men tot heden toe voorgebracht heeft om het tegendeel te bewyzen, schynen ons onvoldoende. De rechten van kerk en staet moeten in het onderwys gelyk gehandhaefd worden; maer niet de rechten des eenen by uitsluiting van die des anderen.
Het hoofdwerktuig van den invloed der school is de spraek. Zy is de voortplantingsmiddel, en goed leeren spreken is ook het byzonderste en het nuttigste, dat een kind te leeren heeft: en inderdaed, alles heeft dit tot grondbegin. Spreken moet het dagelyks, ja, byna telken stonde doen, schryven en rekenen niet. Zoo het goed en recht spreken kan, zal dit hem naderhand den omgang met zyns gelyken veraengenamen.
De beste middel om dit zoo nuttige, alhoewel steeds veronachtzaemde onderwys vooruit te brengen, is dat de onderwyzer zelf eene keurige tael spreke. Zyn voorbeeld zal eenen machtigen invloed uitoefenen, en welhaest zullen de leerlingen zyne tael naspreken, en dat eens bekomen, dan is de grootste stap gedaen.
Eenige onderwyzers denken, dat zy zich belachelyk zouden maken, indien zy in de school niet spraken gelyk boeren en onbeschaefde liên. Anderen denken, dat de kinderen hen niet versteen zouden, indien zy niet spraken gelyk men op straet spreekt. De eerste opmerking is eene aerdige kleingeestigheid, en voor het tweede, veronderstellen wy dat het waer zy. Men zal ons niet betwisten, dat een keurige spreker altyd eenen onbeschaefden te verkiezen is; nu, indien de onderwyzer goed spreekt, moet het kind hem vooreerst leeren verstaen; maer dit leeren zal slechts eenige dagen duren, en zal het kind, met de keurige tael des meesters te leeren verstaen, niet veel geleerd hebben? Indien een kind op zes dagen zyne letters kon, dan zou het veel geleerd hebben; maer indien het op dien tyd eene tael, die het op straet niet hoort, heeft leeren verstaen, zou het dan niet meer geleerd hebben?....
Dat men zich hier niet vergisse. Eene zuivere tael spreken beteekent niet vreemde benamingen of zegswyzen in stede van de plaetselyke gebruiken; neen, het zyn integendeel deze plaetselyke termen, die men goed hoeft uit te spreken: men behoude zich voor verbasterde klanken; men late, naer de regels der Nederduitsche prosodia, alle silben en klanken duidelyk hooren.
Men zegge niet, dat het invoeren van het spreken