Franz Marijnen is gezond
Helemaal uit Buffalo (USA) kwam Franz Marijnen (30) naar de Dagen van de Vlaamse Gids. Om er de Thaliaprijs van de uitgeverij Hoste te krijgen (zie foto). En om met de zaal te praten over theater.
Op het theaterweekeinde stond Franz nog maar enkele dagen van zijn ‘Measure for measure’-produktie. Voor het eerst in zijn jonge loopbaan, en na ‘Oracles’ en ‘Maldoror’, speelt de groep Camera Obscura onder de leiding (begeleiding) van Franz een klassieke tekst. Als uitgangspunt althans.
In Den Haan hield Marijnen geen referaat. Hij praat zonder getypte tekst voor zijn gezicht, bewogen, dan weer relativerend. Vindt het een ellende dat binnen de minste tijd door zgn. toneelpractici over subsidie wordt gepraat.
Franz Marijnen: Toen ik in Mechelen werkte, kreeg ons theatertje 70.000 fr. per jaar. De acteurs verloren geld bij elke voorstelling. Maar ze bleven spelen!’.
Het Proka-colloquium over marginaal theater (Gent 1973) was voor Franz aanleiding tot een vrij pathetische oproep. In Den Haan heeft hij die niet herhaald. Wel voorzichtig gepraat rond ‘Maat voor Maat’.
De voorstellingen van deze produktie liggen nu al vast voor Antwerpen, Brussel, Gent en andere steden.
Er komt geen tweede Vlaams Maldororavontuur.
De h. A. Maertens overhandigt de Thalia-prijs van Het Laatste Nieuws (een sculptuur van Bert De Leeuw) aan Franz Marijnen.