gebracht in mijn vak om mijn doel te kunnen bereiken en zonder aarzelen een loopbaan in te treden welke mij, hoop ik, goed door de wereld zal helpen’.
En nu breekt een drukke tijd voor haar aan. Weldra zit zij volop in het Brusselse muzikale leven, zingt op concerten, op muziekavonden bij particulieren, op liefdadigheidsuitvoeringen, geeft lessen en is in allerlei muziek- en concertkwesties gewikkeld. Dit leven vol activiteit en spanning is echt naar haar zin. ‘Wij scharrelen hier uitstekend het leven door, zonder cavaliers. In ons vrije Brussel komt men haast nog beter terecht zonder protectie dan met. Want als men alleen is rekent een ieder het zich tot plicht u voort te helpen, grotendeels uit nieuwsgierigheid of iets dergelijks, om het even. Men komt er intussen maar.’
Om zich in haar vak verder te bekwamen besloot Mina Kruseman naar Parijs te gaan, om daar de laatste hand aan haar muzikale opleiding te leggen, ‘niet zo zeer voor mijzelf, als wel voor de mensen die over het algemeen zulk een belachelijke eerbied voor Parijs hebben, dat voor hen niets deugt dan hetgeen daar vandaan komt’.
Een uitnodiging van haar zwager Van Deventer om naar Soerabaya te komen wijst zij om die reden van de hand. ‘Gij zult deze plannen zeker onwelvoeglijk of minstens excentriek of dwaas vinden, maar wat wilt ge met een vrouw aanvangen die niet trouwen wil en niet de minste roeping gevoelt tot het opvoeden van kinderen of het bestieren ener huishouding? Zij is déclassée van het ogenblik af dat zij met zulk een bekentenis voor de dag durft komen. En nu ik eenmaal tot deze déclassées behoor, och, laat mij nu maar zingen om verder door de wereld te komen, dat is toch het enige waar ik op de duur van houd’
Toch is, in weerwil van haar anti-huwelijksgezindheid, Mina Kruseman in Brussel verloofd geraakt. Maar het duurde niet lang, want zij zag bijtijds in dat het een vergissing was. Neen, de banden des huwelijks waren niets voor haar, die zelf erkende dat haar onafhankelijkheidsgeest haar grootste vijand was. Daarbij was zij afkerig van elke vorm van gezins- of familieleven, en was maar het liefst alleen. ‘Ik heb van jongs af het z.g. “familieleven” als een zedelijke moord beschouwd en hoe meer ik in de wereld rondgekeken heb, hoe beter ik begrepen heb dat mijn gevoel zuiver was en ik juist geoordeeld had in de tijd toen datzelfde familieleven mij verbood te zeggen wat ik dacht’.
Mina Kruseman trouwde dus niet en heeft in latere jaren alle huwelijksaanzoeken, en dat waren er heel wat, van de hand gewezen.
In 1870 vertrok zij dus naar Parijs en raadpleegde daar allereerst enige beroemde muziekprofessoren om hun oordeel over haar stem te weten. De geleerden waren het er over eens dat zij het meest geschikt was voor de opera. Zelf voelde zij daar niet veel voor; zij zou liever concertzangeres zijn gebleven. Toch besloot zij, al viel het haar zwaar, de operastudie aan te vatten. ‘Het toneel, 't is iets verschrikkelijks voor mij. Ik weet niet waarom, want ik ben nooit verlegen of vreesachtig geweest, en daar voel ik mij zó groot, zó links,