| |
| |
| |
Rubrieken
De redactie van de Vestdijkkroniek meent dat de lezers gebaat zijn bij alle over Vestdijk beschikbaar komende informatie. Tenslotte is Vestdijk nogal eens in het nieuws, duiken er feiten op of valt de naam Vestdijk in een onverwachte context. De Vestdijkkroniek achten wij bij uitstek de plaats waar die informatie bijeengebracht kan worden. Te denken valt ook aan de signalering van artikelen in tijdschriften en dagbladen, recensies, herdrukken, boeken over Vestdijk, berichten over veilingen, uitgeversrestanten en dergelijke. De lezer kan in de rubriek gevraagd/gezocht zijn of haar wensen en vragen kenbaar maken.
Het Letterkundig museum besteedt in zijn folder Tentoonstellingen 2001/2002 aandacht aan de stofzuiger van Vestdijk: ‘deze stofzuiger zette hij aan zodat elk ander geluid overstemd werd en hij rustig kon werken.’ Een bezoeker aan het museum kan regelmatig het gezoem horen waarbij de meester zelf enkele van zijn romans geschreven heeft.
Louis Ferron, door Janet Luis gevraagd naar geestverwanten in een interview in het NRC van 22 februari 2002: ‘Soms lees ik nog wel eens een Vestdijk, die ik enorm bewonder om zijn enorme psychologische inzicht. Maar ik moet zeggen dat ik zijn boeken liever herinner dan dat ik ze lees, omdat ik bang ben er teveel door beïnvloed te worden.’
Doeschka Meijsing betuigt in het Cultureel Supplement van het NRC van 8 maart dat literatuur geschikt is om liefde te verwerven, ondermeer van de lezer voor de schrijver. ‘Soms gaat deze over, soms blijft ze over het graf bestaan. [...] Mijn verliefdheid op Vestdijk, die indertijd dramatische vormen aannam, geldt nog slechts enkele aspecten van hem, terug te vinden in veel van zijn boeken. Ik verslond alles van/over hem; ik kreeg een erotisch oog voor de zogenaamde typische Vestdijk-vrouwen, nogal tragische wezens met een stille blik en brede heupen; ik vermoedde in elke alpinopet- en brildragende man een zelfde brille; ik vergeleek elke situatie met een Vestdijk-citaat.’ Bovendien betoogt zij dat literatuur er is voor de enkeling, niet voor het stelletje: ‘Vestdijk las al zijn tweeënvijftig romans voor aan zijn kersverse bruid, het moet een hel van een huwelijk zijn geweest.’
In NRC van 14 maart inventariseert Robert-Henk Zuidenga bijnamen voor dichters. Vestdijk noemde Goethe de Olympiër van Weimar. Voor Vestdijk, de kluizenaar van Doorn, noemt Zuidenga er ook enkele: de Duivelskunstenaar (Ter Braak), een drietal uit het kwatrijn van Adriaan Roland Holst (tegenpool van Bloem) en een hele mooie: gunsteling der goden (A. Marja).
Jan Fontijn vraagt zich in zijn artikel in de Volkskrant van 29 maart af welk romanpersonage hij pas echt antipathiek vond en vindt. De heer Visser uit Vestdijks Meneer Visser's hellevaart scoort hoge ogen, ware het niet dat ‘door de nauwkeurige beschrijvingen van de dromen en de gedachten het de lezer duidelijk wordt op welk moment van diens leven het mis is gegaan.’
Janet Luis bespreekt in het NRC van 5 april 2002 het ‘oerboek’ Een doolhof van relaties van Hella Haasse. Een ‘oerboek is een zelfverzonnen woord voor een zelfverzonnen reeks’ gebaseerd op een nooit uitgegeven manuscript van een schrijver. Het is dus niet vreemd dat het artikel aan Vestdijks Kind tussen vier vrouwen refereert: ‘De suggestie wordt gewekt dat deze oerboekenreeks onuitgegeven parels aan het licht zal brengen van het kaliber Kind tussen vier vrouwen, een manuscript dat ook jaren op
| |
| |
uitgave moest wachten en waaruit hij in de tussentijd zijn Anton Wachterromans destilleerde.’
Het Parool van vrijdag 12 april laat zien dat Vestdijk invloed had op de literaire ontwikkeling van de gebroeders Van Norden: ‘Via een stuk van Vestdijk leerden we Kafka kennen, dat zelfde gebeurde met een reeks andere schrijvers.’ Van Norden verwijst naar de recensies die Vestdijk voor Het Vaderland schreef.
De Universiteit van Porto, waarvoor Hans Visser werkzaam was in het kader van een Europees wetenschappelijk project, heeft van 23 april tot 2 mei 2002 een tentoonstelling gewijd aan de foto's die Hans gemaakt had van Porto en omgeving. In de uitnodiging voor de opening van het evenement wordt gerefereerd aan de band die er bestond tussen Hans Visser en Vestdijk.
In een terugblik op het gerijpte schrijversbestaan in Vrij Nederland van 15 juni schrijft Geerten Meijsing ‘nooit vervelender boeken onder ogen gehad dan die van Vestdijk, Mulisch en Hermans’. De producent van winkeldochters had nog wel gehoopt om van de royalty's te kunnen leven ‘volgens het patroon van Vestdijk’.
Pieter Steinz raadt in het NRC van 23 februari Terug tot Ina Damman aan om, na lezing van Notre Dame de Paris van Victor Hugo, door te lezen over hopeloze liefde. In het NRC van 13 april noemt hij Meneer Visser's hellevaart als direct door Joyce beïnvloedde roman. In het NRC van 4 mei suggereert hij Pastorale 1943 als ‘klassieke Nederlandse oorlogsfictie’ te lezen na De donkere kamer van Hermans. De suggestie in het NRC van 15 juni in een artikel over de invloed van Proust op andere auteurs, is Vestdijk te lezen en wel de Anton Wachterreeks.
In de Avantgarde van 7 juli 2002 bestempelt Jessica Durlacher de roman Terug tot Ina Damman tot een van haar favoriete boeken.
In de Boekenpost nr. 60 van juli en augustus 2002 heeft Kees Hendrikse een interview met Mieke Vestdijk, waarin ze ‘moppert over de stand van de huidige literatuur’ die volgens haar niets anders dan ‘veredelde journalistiek is die zonder de rigoureuze ingrepen van redacteuren het licht niet zou zien. Daar moest je bij Vestdijk niet mee aankomen, bij hem kwam er geen redacteur aan te pas.’ Verder stelt ze dat ‘er een goede (biografie) moet komen, want er is nog steeds sprake van een uitgebreide herdruk van Vissers boek en dat is heel vervelend’. Met de nieuwe voorzitter van de Vestdijkring is ze in haar nopjes: ‘Die [de Vestdijkkring] krijgt een nieuwe voorzitter, Van Velzen, van wie ik veel verwacht.’
| |
Vestdijk op de Radio
De Tros Nieuwsshow van 10 augustus refereerde aan de Anton Wachterprijs bij de bespreking van het nieuwe boek van Nanne Tepper Hillebillieveen. Eerder besprak Ros in de uitzending van 3 augustus het nieuwe boek van Michiel Krielaars Afkomst, waarin hij de schrijver onder andere vergelijkt met Vestdijk: ‘alleen niet zo goed.’ Ook Michael Zeeman kon in het radioprogramma Discotabel niet om Vestdijk heen. Hij gaf aan dat hij moeite had met het lezen van de eerste hoofdstukken van Vestdijks boeken: ‘De eerste hoofdstukken zijn van een rampzalige krampachtigheid, daarna komt het pas. Bij sommigen (auteurs) moet je het boek al na vijftig bladzijden wegleggen, maar bij Vestdijk niet.’
| |
Bibliografie
In de rubriek Bibliografie wordt verwezen naar artikelen die eerder in de Vestdijkkroniek zijn verschenen en betrekking hebben op de onderwerpen die in de voorliggende aflevering worden behandeld. De nog voorradige nummers van de Vestdijkkroniek zijn te bestellen, zie de informatie in het colofon en de speciale aanbiedingen. U kunt eventueel ook een fotokopie van het bewuste artikel ontvangen door € 1,50 over te maken op de rekening van de penningmeester onder vermelding van de titel.
| |
| |
Over muziek behalve het boekje Vestdijk in de muziek en het themanummer van de Vestdijkkroniek ‘Vestdijk en de muziek’, VK 49, december 1985: Maarten 't Hart, ‘Vestdijk en de muziek: de drie paradoxen’, VK 26, december 1979;
Emanuel Overbeeke, ‘Vestdijk en de muziek I’ en Willem Bulder, ‘De muziek in De koperen tuin van Simon Vestdijk’, VK 35, juni 1982;
P.S.N. Oost, ‘Een musicologische climax in Het glinsterend pantser’, VK 36, september 1982;
P. Steyaert, ‘Symfonie van Victor Slingeland’, VK 39, juni 1983;
J. Pop, ‘Vestdijk als muziekessayist’, VK 59, juni 1988;
W. Bronzwaer, ‘Vestdijk, Verwey, Mahler en de Idee’ en Emanuel Overbeeke, ‘De plaats van Vestdijk binnen de Mahlerreceptie’, VK 88-89, september-december 1995.
Emanuel Overbeeke, ‘Vestdijks ongeloofwaardige en noodzakelijke gelijk - de plaats van Vestdijk binnen de Nederlandse muziekkritiek’, VK 99, maart 2002
| |
Over De koperen tuin:
Willem Bulter, ‘De muziek in De koperen tuin van Simon Vestdijk’, VK 35
J. Pop, ‘Handeling, symbolische verwijzing en centrale betekenis in De koperen tuin’, VK 37
J.H. de Ridder, ‘Proust in de tuin’, VK 52
J.H. de Roder, ‘Het heilige huwelijk: Over De koperen tuin van S. Vestdijk (I)’, VK 66
Tim Gooderham, ‘The path to tragedy’, VK 79
Ton van Rijn, ‘De koperen tuin als toneelstuk op een middelbare school’, VK 97
| |
Over Avontuur met Titia:
Clasien Rienstra: ‘Drie romans in brieven waaraan S. Vestdijk heeft meegewerkt (I)’, VK 34
Peter de Boer: ‘Een anachronistisch zonnetje: Vestdijk en het bezweren van de tijd’, VK 54
| |
Over Het glinsterend pantser:
Margaretha H. Schenkeveld, ‘Een zogenaamde splitsing’, VK 14
P.H.H. Hawinkels, ‘Trilogie en Symfonie: een eerste onderzoek naar vorm en Vorm in de ‘Symfonie van Victor Slingeland’, VK 28
P.S.N. Oost, ‘Een musicologische climax in Het glinsterend pantser’, VK 36
Emanuel Overbeeke: ‘Naar aanleiding van “Een musicologische climax in Het glinsterend pantser” van P.S.N. Oost’, VK 39
P. Steyaert, ‘Symfonie van Victor Slingeland', een symbool van onze wereldbeschaving?’, VK 39
L.G. Abell-van Soest, ‘De vrouw op de Grünstein’, VK 39
| |
Over de Harlinger Anton Wachterromans:
B.H. Jongbloed, ‘Ironie in Sint Sebastiaan als uitgangspunt voor een beschrijving van de belevingswereld van Anton Wachter’, VK 78
Rudi van der Paardt, ‘Terug tot Terug tot Ina Damman’, VK 46
L. Yntema, ‘Wachter onder de sterren’, VK 51
Hella S. Haasse, ‘Ina Damman en enkele van Vestdijks “oude meesters”’, VK 53
R. Marres, ‘Anton Wachters liefde tot Ina Damman: de macht van het beeld’, VK 66
Carla de Oude, ‘Een modernistische vergelijking tussen Kind tussen vier vrouwen en Terug tot Ina Damman’, VK 83-84
| |
Over de kunstenaar in het werk van Vestdijk:
Annick Cuynen, ‘Ik houd er niet van al te zeer begrepen te worden’, inleiding tot het proefschrift: De kunstenaar in het werk van Vestdijk’, VK 94
| |
Over de Vestdijkbiografie en biografische artikelen van Hans Visser:
Gerrit Borgers, ‘Nogmaals de Vestdijk-biografie’, VK 43
A.C.M. Vestdijk-van der Hoeven, ‘Een kleine punt op de i van Meneer Visser’, VK 33
Hans Visser, ‘Anton Wachter en Amsterdam: een verkenning’, VK 7
Hans Visser, ‘Vestdijk en de astrologie’, VK 76
Hans Visser, ‘Vestdijk en de mannen van FORUM, Hans Visser in gesprek met Max Nord’, VK 92
Hans Visser, ‘Over pornografie en Vestdijk’, VK 93
| |
| |
Hans Visser, ‘“Tussen de confraters”, proefhoofdstuk Vestdijkbiografie van Hans Visser en Anne Wadman’, VK 94
Hans Visser, ‘Vestdijk en Amsterdam, In Amsterdam ist immer was los. Een virtuele wandeling langs plaatsen die een rol spelen in Vestdijks werk en leven’, VK 98
| |
Vraag en aanbod
Gezocht
De Vestdijkkring mist helaas een aantal kronieken in haar archief. Ter completering van zowel het archief van de kring als de verzameling van enkele leden van het bestuur, zoeken wij de volgende nummers: 1 t/m 5, 9, 15 t/m 25, 30 t/m 32, 34, 42, 58, 60, 62 t/m 65, 70, 74, 75, 80 t/m 82 en 85 t/m 87. Ria Albers, 0317-313570, ra.albers@worldonline.nl
Ter completering van mijn verzameling Verzamelde Romans van S. Vestdijk gezocht:
De andere school, De held van Temesa en De leeuw en zijn huid. Bovendien ben ik op zoek naar: Theun de Vries: S. Vestdijk: grootheid-grenzen van een fenomeen. Hank Ort, 070 - 3865083,
hank.ort@planet.nl
| |
Verkrijgbaarheid Vestdijktitels
Een overzicht, Dick Vestdijk, 21 augustus 2002
Via http://www.svestdijk.nl/mv/tekoop.html kunt u een lijst zien met leverbare titels van uitgeverij Mycena Vitilis. Dit zijn ofwel handgemaakte boeken in kleine oplagen of uitgeversrestanten. Amazon.com geeft 49 zoekresultaten op Vestdijk als auteur. 2 daarvan zijn op voorraad leverbaar, de overige titels hebben aanduiding ‘Out of Print-Limited Availability’.
De Nederlandse versie van www.bol.com geeft 12 treffers op SV als auteur: De kellner en de levenden, Rumeiland, Anton Wachter - Lahringen (bevat: Sint Sebastiaan; Surrogaten voor Murk Tuinstra; Terug tot Ina Damman; De andere school), De koperen tuin (hardcover, Athenaeum-Polak & Van Gennep 2001), Verzamelde verhalen, Ivoren wachters, Arme Heinrich. Bol geeft een levertijd van 3 dagen aan. De beduidend langzamere site van Bruna geeft 17 titels. Prijzen blijken bij een steekproef hetzelfde. Het Belgische Proxis geeft 34 treffers maar hier is geen onderscheid gemaakt tussen Vestdijk als auteur en als woord uit titel.
Via http://www.boekweb.com/sites.php3?c=5&l=9 kunt u een overzicht vinden van Nederlandse on-line boekhandels. Natuurlijk kunt u altijd bij antiquariaten terecht, bijvoorbeeld http://www.nvva.nl (Nederlandse vereniging van antiquariaten) geeft op Vestdijk als auteur meer dan 50 treffers. Ook bibliotheken blijven onmisbaar, de KB geeft via haar onvolprezen on-line publiekscatalogus 612 treffers, de UB van Utrecht (http://www.library.uu.nl/182main.html) heeft er 324 als auteur en 427 als je zoekt in de index op alle velden.
| |
| |
|
|