Vestdijkkroniek. Jaargang 1979
(1979)– [tijdschrift] Vestdijkkroniek– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 58]
| |
R.A. Cornets de Groot | Intieme Optiek, een feuilletonessay,
| |
[pagina 59]
| |
periodisering van Vestdijks werk te geven: voor de oorlog is het ‘metafysisch’ van aard, tijdens de oorlog geschreven werk vertoont ‘sociale’ kenmerken, het naoorlogse werk zou men ‘mystischintrospectief’ kunnen noemen. De stelling van CdG is nu dat Vestdijks schrijverschap in wezen altijd hetzelfde is gebleven, dat hij nooit éénzijdig was (in pregnante zin), dat hij steeds uit was op het overbruggen van tegenstellingen. Een dergelijke houding nemen ook zijn verhaalpersonages in, bijv. de ik-verteller uit het vooroorlogse verhaal Het veer, voor CdG een sleutelverhaal (zie ook zijn Vestdijk op de weegschaal). Deze switch-techniek, Vestdijk eigen, is tot systeem verheven in de roman De dokter en het lichte meisje, waarin de verteller, de arts Paul Schiltkamp, zijn eigen situatie terugvindt in die van Hercules op de tweesprong: ‘ze betreuren het allebei evenzeer van de twee mogelijkheden niet het alternatief te hebben gekozen... (zij) blijven zich bewegen tussen het ene en het andere uiterste - tot het evenwicht wordt bereikt’ (p. 66). Schiltkamp moet zijn ‘patroon’ niet alleen navolgen, hij moet zich om een eigen identiteit te verwerven aan diens macht ontworstelen, hij moet hem verradenGa naar eindnoot2) om zelf vrij te worden. Dit proces kan men in vele andere romans beschreven vinden (CdG heeft dit in het in n.2. genoemde artikel laten zien). Op wie lijkt Schiltkamp nog meer dan op Hercules? Op het mystischintrospectieve type natuurlijk - en op Vestdijk zelf, die in een brief aan Theun de Vries liet blijken dat de romanstof autobiografisch materiaal bevat. Maar ook op het weegschaaltype (Libra heeft, zegt mevr. Burgers - door CdG aangehaald - ‘de gewoonte om alles van twee kanten te bekijken’) en dat is niet verwonderlijk, want Vestdijk was een weegschaal. Zo blijken astrologische principes door het hele werk van Vestdijk heen een grote rol te spelen en op de weg naar meer inzicht in deze esoterische kanten van Vestdijks oeuvre blijkt CdG opnieuw een betrouwbare gids.
(R. v.d. P.) |
|