Vaderlandsch museum voor Nederduitsche letterkunde, oudheid en geschiedenis. Deel 5
(1863)–C.P. Serrure, [tijdschrift] Vaderlandsch Museum– Auteursrechtvrij
[pagina t.o. 258/259]
| |
P. Devigne Inv.
Ch. Onghena Scc | |
[pagina 259]
| |
Kapel te Eecloo ingericht.Onder de merkwaerdigste werken, welke hier in Vlaenderen, in de laetste jaren in het vak van bouw- en beeldhouwkunde zijn uitgevoerd, verdient de kapel in het gesticht van Liefdadigheid der zusters van den H. Vincentius-a-Paulo te Eecloo ingericht, eene voorname melding. Dit gesticht, waerin de behoeftige weezen van het vrouwelijk geslacht worden aengenomen, en waer er tevens eene dagschool voor de kinderen der stad bestaet, dagteekent slechts van het jaer 1839. Sedert dien tijd is het met nieuwe gebouwen voor ziekenzalen, enz. aenzienlijk vermeerderd, dank aen deszelfs edelmoedigen weldoener, den heer K. Stroo, oud' burgemeester van Eecloo, ridder der Leopoldsorde, enz.Ga naar voetnoot(1). Hy is insgelijks de stichter van de zeer fraeije kapel, waervan de keurige hierby gevoegde plaet, die men aen den bekwamen heer K. Onghena verschuldigd is, de vertooning oplevert. Deze kapel werd op den 4den Mei 1857 door zyne Hoogweerdigheid, den bisschop van Gent, plechtig ingewijd. Het plan van dit gebouw, zoo wel als de uitvoering van het versierwerk, heeft men te danken aen den kundigen gentschen beeldhouwer, den heer P. de Vigne, den zelfden wiens reusachtig | |
[pagina 260]
| |
standbeeld van Jacob van Artevelde men hier te Gent binnen eenige maenden op de Vrydagmerkt zal kunnen bewonderen. De te Eecloo verrichte werken bewyzen, dat de heer de Vigne de onderscheidene vakken van zyne kunst even gelukkig beoefent. Hy heeft te recht begrepen, dat de middeleeuwsche bouwtrant veel geschikter is dan de hedendaegsche voor gebouwen aen den Godsdienst bestemd. Geheel de kapel heeft eene lengte van ongeveer achttien meters op eene breedte van 11,29. De outaer, aen de Heilige Maegd, zooals het gesticht zelf toegewijd, is zeer fraei alhoewel eenvoudig. Hy is met geenen overvloed van versieringen, zooals wel eens gebeurt, overladen. Het gedeelte van dit stuk, waerop men de Moeder Maegd tusschen twee engelen in eene hemelsche glorie verheerlijkt, ziet, is wat achterwaerts geplaetst, en het wordt op eene verrasschende wyze verlicht door drie vensters, eene van boven, eene ter linker en eene ter rechter hand, die zich in een achterdeel van het gebouw, hetwelk van in de kapel niet gezien wordt, bevinden. De daeruit stralende heldere dag geeft aen geheel den outaer een treffend voorkomen. De outaer, de communiebank, de preêkstoel, de biechtstoel, enz. zijn in eikenhout uitgevoerd, terwijl men uit hoofde der kosten, voor de bovenste muerversieringen pleister heeft moeten gebruiken, maer dat dan toch in houtkleur geschilderd is. De toegang tot den preêkstoel is niet in de kapel, maer langs eenen trap in eene daer naest zijnde kamer geplaetst. De overige versieringen, die men dan ook op de plaet aengeduid ziet, zijn de beelden der vier evangelisten, voorstellingen der statiën enz., terwijl in het andere gedeelte van de kapel schilderyen hangen, die men aen den heer Anseele te danken heeft. Het geheel getuigt van den goeden smaek des achtbaren heeren weldoeners Stroo en des heeren Devigne. Moge hun voorbeeld navolging vinden! |
|