en de castagnetten wil ontgaan, aandringt om te blijven en om met aandacht toe te zien......hoe diezelfde Catharina met eenen vreemde Checo danst. Voorwaar, er ligt meer dan zelfopoffering in de liefde van Bianche, die dat alles met kalmte en vertrouwen kan aanzien: die liefde is zoo onnatuurlijk mogelijk in een karakter, dat in zijne eerste ontmoeting met Theodoor als zeer opgewonden en hartstogtelijk wordt voorgesteld. Daarenboven is het al zeer vreemd, dat Bianchi, die zijnen vriend tot zijn vertrouweling maakt, hem steeds zorgvuldig het voorwerp zijner liefde verzwijgt. Wat evenwel in dit verhaal wel het verwonderlijkste mag toeschijnen - want wij gaan voorbij de leemten, welke in de ontwikkeling van deze schets gevonden worden, waarin men vruchteloos een logisch verband zoude zoeken tusschen de verschillende personen, die daarin handelend optreden en waarover een nevel blijft hangen, welke de ontknooping niet oplost - mag wel zijn het conflict bij den togt van Catharina naar Ostia, waar zij haren Bianchi, wien zij getrouw wenscht te blijven, hoopt te ontmoeten, doch waarvan zij wederom afziet, om door Theodoor te worden weggevoerd. Vreesde zij door dezen te worden achtervolgd? Maar, wanneer zij haren Bianchi zoo opregt beminde, dat zij hem alleen in hare gunsten deed deelen, behoefde zij dit gevaar niet te schromen, zij was immers de reine Catharina, wel ongelukkig, wel onbeschermd, maar ontrouw niet!
De Marion kunnen wij geheel voorbij gaan. Zij behelst niets dan eene anecdote, welke de schrijver in een verhaal zocht te herscheppen. Maar daarin vermogt hij niet te slagen, de anecdote is anecdote gebleven, in een luchtig gewaad gehuld, en geschreven in een ongedwongen toon, die zich met genoegen lezen laat, maar eene novelle kunnen wij dit stukje niet noemen, - een kluchtig tafereel, niets meer.
Het minst doorwerkt komt ons voor de Blinden te zijn, de eerste novelle, waarmede het boekske zich opent. Eenheid van bewerking wordt daarin geheel gemist. De karakters zijn vlugtig geteekend; doch dit is eene klip, waarop de meeste novelles struikelen, omdat de gelegenheid ontbreekt, om de voorstelling, waarnaar men streeft, te voltooijen. Toch moet erkend worden, dat de Blinden het meest door oorspronkelijkheid van gedachte uitmunt, doch die ge-