wel van den ijver waarmede de Predikanten over 't algemeen het onderwijs van de leerlingen der Gemeente behartigen, als van de betrekkelijke onvolmaaktheid, die de reeds uitgegevene boekjens in het oog van velen meer of minder onbruikbaar maakt. Wij voor ons zien dan ook in die vermenigvuldiging van de hulpmiddelen tot Godsdienstig onderwijs geen bezwaar, en laten gaarne elk de vrijheid, waarop wij voor ons-zelven prijs stellen, om, des verkiezende, een eigen leiddraad voor dat onderwijs te vervaardigen. Zóó ver zal het ook wel niet ligt komen, dat hierin de volmaaktheid bereikt wordt en allen zich vereenigen kunnen in dezelfde keuze. Maar des te naauwkeuriger moet er dan ook gelet worden op de boekjens die in het licht verschijnen, opdat elk naar zijne waarde worde geschat.
Die van den Heer bruna, welke wij hier aankondigen, onderscheiden zich, onzes inziens, gunstig boven vele anderen. Zijne Handleiding is inderdaad zóó rijk en volledig en daarbij zóó regt geschikt om tot eene diepere kennis van de Bijbelsche en Kerkelijke Geschiedenis op te leiden, dat wij die met vrijmoedigheid aanbevelen. Bijkans zouden wij haar ál te uitvoerig noemen. Maar het is ook voor ‘meergevorderden, bijzonder voor leerlingen van kostscholen’, dat zij vervaardigd is. Voor gewone katechisatiën, zoo wel in de steden als op het land, achten wij haar dan ook minder geschikt. Daarvoor zullen andere, meer eenvoudige boekjens de voorkeur blijven verdienen. Misschien dat bruna er nog wel eens, vroeger of later, toe overgaat, om deze Handleiding te vereenvoudigen voor eerstbeginnenden. Wij moedigen hem daartoe aan.
Minder zijn wij ingenomen met zijnen Catechismus over de waarheid, die in christus is. De orde van behandeling, daarin gevolgd, komt ons veel minder doelmatig voor dan de meer gewone; zij is te ingewikkeld en geeft aanleiding tot verwarring van denkbeelden. Ook is hier over 't algemeen minder naauwkeurigheid van uitdrukking, dan wij in de Handleiding hebben opgemerkt. Sommige antwoorden zijn te onbestemd en te algemeen van inhoud, of vormen geen volledigen volzin. Dit geldt tot op zekere hoogte evenzeer van sommige onbeantwoorde vragen. En hier en daar komen bijzonderheden voor, waaromtrent onze Christelijke overtuiging nog al iets